سه شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۹۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید‌ 178 کیلو‌گرم زعفران در همدان طی سال گذشته

‌مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تدوین و اجرای طرح افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان خبر داد و گفت: طرحی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به استانداری پیشنهاد شده که سالانه 40 هکتار به اراضی کشت زعفران افزوده شود.

"حجت‌الله شهبازی" سه شنبه 5 خرداد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس این طرح طی برنامه 5 ساله مزارع زعفران توسعه پیدا می‌کند، به طوری‌که با اجرای این طرح شاهد جهشی در توسعه باغات استان همدان خواهیم بود.

وی افزود: سال گذشته بیش از 55 هکتار ار اراضی استان زیر کشت زعفران قرار گرفت که توانست 178 کیلوگرم محصول از این سطح تولید کند.

وی با بیان اینکه در 10 سال گذشته روند توسعه باغات افزایشی بوده است، تصریح کرد: در سال 92، هزار و 328 هکتار و در سال گذشته هزارو 357 هکتار به باغات استان همدان اضافه شده، به‌طوری‌که در 10 سال گذشته 19 هزار و 797 هکتار توسعه باغات در استان صورت گرفته است.

وی همچنین از تولید 120 هزار اصله نهال در استان خبرداد و گفت: استان همدان در تولید نهال‌های شناسنامه‌دار توانست سال گذشته 120 هزار اصله نهال تولید کند.

شهبازی با اشاره به اینکه استان همدان در تولید بسیاری از محصولات باغی رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده، عنوان کرد: استان همدان در تولید گردو رتبه اول،انگور رتبه دوم،کشمش رتبه سوم، شلیل رتبه چهارم و گیاهان دارویی رتبه سوم را کسب کرده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مساحت گلخانه‌های استان همدان را 77 هکتار دانست و اظهار کرد: ظرفیت تولید این گلخانه‌ها بیش از 27 هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی و 5 میلیون شاخه، گلدان و بوته است به طوریکه استان همدان در تولید گیاهان فصلی و نشائی در منطقه غرب کشور رتبه اول را دارا بوده و به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 4 هزار و 500 هکتار از اراضی استان همدان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد، عنوان کرد: استان همدان در تولید گیاهان دارویی به خصوص گشنیز و رازیانه دارای رتبه‌های برتر است، به طور‌که 46 درصد از گشنیز و 95 درصد رازیانه کشور در این استان تولید شده و رتبه اول کشور را کسب کرده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 11 هزار و 400 تن گیاه دارویی در استان همدان تولید شد.

وی با اشاره به اینکه 62 درصد صادرات محصولات کشاورزی کشور به بخش باغبانی اختصاص دارد، بیان کرد: این در حالیست که در استان همدان بیش از 59 درصد صادرات بخش کشاورزی به محصولات باغی اختصاص دارد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سرانه تولید محصولات باغی استان همدان را به ازای هر نفر بیش از 400 کیلوگرم دانست و گفت: 3.2 درصد از باغات کشور در استان همدان قرار دارد، در حالی‌که بیش از 4.3 درصد تولیدات باغی را به خود اختصاص داده است.

شهبازی با بیان اینکه مساحت اراضی کشاورزی استان همدان 716 هزار هکتار است، عنوان کرد: از این میزان سهم باغات استان 72 هزار هکتار معادل 9.8 درصد و سهم تولیدات این بخش از محصولات کشاورزی 15.6 درصد است.

وی تعداد بهره‌برداران استان همدان را 144 هزار نفر دانست و خاطرنشان کرد: در استان همدان 87 هزار و 600 بهره‌بردار باغی، بیش از 68 هز ار هکتار باغ مثمر و 4هزار هکتار باغ غیرمثمر وجود دارد.

 

ایسنا

(سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها