چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۵
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۵۷۹۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت وگو با فودنا:

آینده صنعت غذایی کشور روشن است / جلوگیری از اظهار نظرهای یکجانبه با تفاهم نامه فی مابین ارگان های دولتی

به گزارش فودنا، رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: خرسندم مسئولان وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده اند که باید نظارت ویژه ای بر محصولات صنعت غذایی داشته باشند و به نکاتی دست یافتند که از قبل سازمان ملی استاندارد به آن ها گوشزد کرده بود.

پیروز بخت در حاشیه سفر به مازندران در گفت وگو با خبرنگار فودنا بیان داشت : در سال 90 اعلام کرده بودیم که استفاده از خمیر مرغ در  فرآورده های گوشتی مموع است  اما مورد موافقت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت قرار نگرفت البته سازمان ملی  استاندارد از اعطای نشان استاندارد به این واحد های تولید خودداری کرد اما وزارت بهداشت پروانه ساخت آنها را صادر کرد.حال سال قبل وزارت بهداشت به این نتیجه رسید که دغدغه سازمان استاندارد درست بوده است و خمیر مرغ نباید در فرآورده های گوشتی وجود داشته باشد.وی افزود : سازمان ملی استاندارد از ابتدا مخالف استفاده چربی گیاهی در لبنیات بوده است اما وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی با این قضیه مشکلی نداشتند موجب شد تا از 330 محصول لبنی 8 مورد با توافق دستگاههای مربوط از چربی گیاهی استفاده کنند .

این مسئول گفت : زمانی که بحث استفاده از روغن پالم  در محصولات لبنی به وجود آمد سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که از قبل مخالف استفاده چربی گیاهی در لبنیات بوده است چون چربی گیاهی حتی با فرض مضر نبودن یک تقلب است  و فراورده های لبنی باید دارای چربی حیوانی باشند.

رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ادامه داد: در حال حاضر با همکاری وزرات بهداشت استانداردها مورد تجدید واقع شده و طبق استاندارهای موجود از 8 فراروده لبنی به غیر از یک مورد مابقی از استفاده چربی گیاهی منع شده اند.

پیروز بخت بیان داشت : درست نیست که در بحث سلامت مردم ، یک سازمان داعیه دار شود باید توجه کند که در این مبحث بسیاری از نهادها دخیل هستند لذا برای پیش برد تئوری از مزرعه تا سفره باید همه دستگاه های مربوط  مانند یک زنجیره وارد عمل شوند و برای سلامت مردم با یکدیگر همکاری کنند و اگر در این میان نهاد  یا سازمانی مشکلی را مشاهده کرد ابتدا باید مطمئن به وجود مسئله شود. 

وی افزود:  نباید مردم را نگران کنیم و اگر به اطمینان رسیدیم موضوع را با دیگر نهادهای مربوط  در جریان قرار دهیم همانند حرکتی که در بحث روغن پالم از سمت سازمان ملی استاندارد  صورت گرفت و یک بیانیه مشترک از سمت سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت صادر شد .

رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: اگر به این اطمینان رسیدیم که یک محصول یا ماده غذایی برای سلامت مردم مضر است باید موضوع را با دیگر نهاد های دخیل در جریان گذاریم ، با یکدیگر هماهنگ شویم و در یک فضای آرام  موضوع را به مردم اعلام کنیم تا آنها را دچار تناقض نکرده باشیم.

پیروز بخت خاطرنشان کرد:  باتوجه به اینکه امسال به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده لذا این یک تکلیف است که همه  دستگاههای دولتی با یکدیگر همدل و همزبان باشند، سازمان ملی استاندارد در بحث غذا با همه دستگاه های مربوط هماهنگ است و در تمام موارد از آنها مشورت می گیرد.

وی از انقعاد یک تفاهم نامه با وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست خبر داد و گفت : این تفاهم نامه جهت همکاری با سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت منعقد شده است تا بتوانیم از اظهار نظرهای یک سویه در صنعت غذایی جلوگیری کرده باشیم و از سمت سازمان ملی استاندارد این وعده به مردم داده می شود که دیگر شاهد تشویش اذهان عمومی نخواهیم بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت :به آینده کیفیت صنعت غذایی بسیار امیدوارم  البته در حال حاضر در بعضی موارد کوتاهی مشاهده می شود که باز هم به بدنه دولت برمی گردد چون متاسفانه در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها مواد اولیه ای که از خارج کشور وارد می شد به یکباره قطع و به تبع موجب کاهش کیفیت در بعضی محصولات غذایی کشور شد اما به دلیل توجه های بیشتری که به صنعت غذایی می شود قطعا رشد این صنعت را در آینده مشاهد خواهیم کرد به گونه ای که اینده صنعت غذایی بسیار روشن است.


گفت و گو: حسین زحمتکش – خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴) ۰۸:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها