دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۸۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

تغذیه مناسب در دوران امتحانات ‌

یک کارشناس تغذیه گفت: تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویان در دوران امتحانات تغذیه‌ای است که منظم و متنوع باشد.

"آرزو کاوه‌ای"  اظهار کرد: در زمان امتحانات بیشتر خانواده‌ها دچار استرس می‌شوند و این امر به نوبه خود باعث مشکلات تغذیه‌ای می‌شود.

وی تصریح کرد: تغذیه خوب باعث تقویت و بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود بنابراین بهتر است در دوران امتحانات یک برنامه صحیح و مناسب غذایی در خانواده‌ها تنظیم شود و هرگز وعده صبحانه را حذف نکنند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: خوردن یک صبحانه کافی و مناسب، انرژی اولیه را برای عملکرد بهتر مغز تامین می‌کند، همچنین خوردن صبحانه حافظه را تقویت می‌کند، اما به شرطی که از قندهایی مانند نان، غلات و مواد فیبردار که کمپلکس هستند، استفاده شود.

وی با تاکید بر خوردن صبحانه افزود: از آنجا که خوردن وعده صبحانه بسیار مهم است و به هیچ عنوان توصیه به حذف آن نمی‌شود، کسانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند توصیه می‌شود یک عدد موز را با یک لیوان شیر میل کنند.

وی اظهار کرد: در دوران امتحانات بهتر است برای تقویت حافظه از میوه و سبزیجات تازه، آبمیوه‌های طبیعی و انواع مغز ها استفاده شود به ویژه مغزها که محرک حافظه هستند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: برخی دانش‌آموزان و دانشجویان برای بیدار ماندن از قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده می‌کنند که این امر موجب احساس خستگی و کاهش آب بدن می‌شود.

وی افزود: مصرف مواد چرب در زمان امتحانات به حداقل برسد و موادی مانند توت‌فرنگی، شاه‌توت و انواع مغزها مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در شب امتحان غذاهای نشاسته‌ای نظیر برنج، ماکارانی و نان مصرف شود، چراکه تاثیر زیادی بر داشتن یک خواب آرام و با کیفیت دارد.

این کارشناس تغذیه در پایان گفت: سبزیجات ضداضطراب مانند نعناع، کاهو، ریحان و سیب در کاهش اضطراب نقش بسیار موثری دارد، همچنین توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های حاوی عسل استفاده شود چراکه یکی از علل کاهش قدرت حافظه استفاده از غذاهای شور، چرب و نوشیدنی‌ها گازدار در شب امتحان است که خواب راحت را از فرد می‌گیرد، همچنین مصرف دوغ و ماست ترش نیز خواب را مختل کرده و موجب بی‌خوابی و یا پر‌خوابی می‌شود.

 

ایسنا

 

(دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها