دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۸۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

مرغ و لبنیات ایران مسافر روسیه شدند

مدیر کل دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی از تایید شش شرکت تولید‌کننده لبنیات و گوشت مرغ ایرانی از سوی هیات روسی برای آغاز صادرات این محصولات به روسیه خبر داد.

هومن فتحی اظهار کرد: طی کمتر از یکسال بررسی‌ها و مذاکرات وزارت جهاد کشاورزی با روسیه که مشتری محصولات کشاورزی ایرانی بود، توانستیم برای اولین‌بار در تاریخ مبادلات تجاری ایران و روسیه گام مهمی در جهت صادرات محصولات لبنی و پروتئینی برداریم.

وی افزود: صادرات محصولات زراعی و باغی به روسیه سابقه‌دار بوده اما تاکنون صادرات محصولات پروتئینی و لبنی به روسیه نداشته‌ایم، چراکه این کشور عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا است و حتی در برخی موارد سختگیری‌های بیشتری در زمینه‌های بهداشت دام و طیور نسبت به اتحادیه اروپا اعمال می‌کند.

مدیر کل ذفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با تلاش رییس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و دیگر دست‌اندرکاران هیات مذاکره‌کننده ایرانی توانستیم چهار شرکت تولید‌کننده محصولات لبنی و دو شرکت تولید‌کننده گوشت مرغ را به لیست شرکت‌هایی که می‌توانند صادرات به روسیه انجام دهند، اضافه کنیم و صادرات این محصولات به روسیه تنها منوط به امضای پروتکل مشترکی بین دامپزشکی ایران و طرف روسی است تا بسترهای لازم برای صادرات محصولات لبنی و گوشت مرغ فراهم شود.

فتحی تصریح کرد: رانت و محدودیتی برای هیچ مجموعه و تولید‌کننده‌ای در صادرات به روسیه وجود ندارد و هر متقاضی که تصور می‌کند می‌تواند محصولات خود را به روسیه صادر کند، باید ابتدا به سازمان دامپزشکی مراجعه کند و درخواست ارزیابی از واحد تولیدی خود را ارائه دهد تا پس از طی مراحل اداری و تایید از سوی هیات روسی بتواند به جمع صادر‌کنندگان به این کشور بپیوندد.

وی با بیان این‌که تحریم‌های روسیه علیه غرب پتانسیل واردات 40 میلیارد دلاری را از کشور‌های هدف روسیه مانند ایران فراهم کرده است، گفت: ایران با توجه به چنین بازار گسترده‌ای در روسیه می‌تواند بخش عمده‌ای از مازاد تولید خود را به این کشور صادر کند اما پیش از آن باید توجه داشت که زیرساخت‌های صادرات به این کشور از جمله حمل‌و‌نقل، بسته‌بندی، بیمه و مطالعات بازار هدف نیز باید پیش‌بینی شود.

 

ایسنا

(دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها