دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۸۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انحصار صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه رفع شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: معرفی ۱۹ شرکت توسط سازمان دامپزشکی و با هماهنگی سازمان شیلات برای صادرات محصولات شیلاتی به روسیه ایجاد نوعی انحصار و غیرقانونی بوده است که اکنون رفع شده است.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،،درباره پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: پس از پیگیری های چندساله این اتحادیه و سایر دستگاههای ذیربط از اوایل مهرماه سال گذشته امکان صادرات محصولات شیلاتی به بازار روسیه فراهم شد. اما در همان زمان و در یک اقدام غیرقانونی، سازمان دامپزشکی کشور با هماهنگی سازمان شیلات ایران نسبت به معرفی 19 شرکت وانحصاری نمودن صادرات به بازار روسیه اقدام کرد که از همان زمان نیز این موضوع مورد اعتراض شدید اتحادیه قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: پیس از پیگیری های گسترده، نشستی با حسن یونس سینکی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درامور بازرگانی برگزار شد و پس از ارایه توضیحات، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و وی نیز دستور اصلاح این امر را داد. اکنون پس از پیگیری های قبلی و متعدد بالاخره سازمان دامپزشکی کشور تمکین به قانون کرد و نسبت به رفع انحصار صادرات محصولات شیلاتی به روسیه اقدام نمود که نامه آن به پیوست ارسال می‌گردد.
 متن کامل این نامه به شرح زیر است.
 مهندس اکبری- رئیس محترم گروه هماهنگی و پیگیری دفتر وزارتی
 موضوع نامه:" صادرات فرآورده های شیلاتی"
 بازگشت به نامه شماره 020/9/39955 مورخ 1394/02/16 منضم به نامه شماره1/34-1 مورخ 1394/02/14 مدیر عامل محترم اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش صادرات آبزیان ایران موارد زیر را به استحضار می‌رساند:
1. بر اساس مقررات بهداشتی بین المللی در خصوص صادرات فراورده های شیلاتی و توافقات سازمان دامپزشکی کشور با سرویس فدرال نظارت دامپزشکی و بهداشت نباتی فدراسیون روسیه، صادرات فرآورده های شیلاتی به این کشور مستلزم انطباق واحدهای فرآوری این محصولات با ضوابط فنی بهداشتی مربوط و اخذ که صادراتی از سازمان دامپزشکی کشور و درج نام کشور و کارگاه در سایت مربوط (federal service for veterinary and phytosanitary surveillance) می باشد. به عبارت دیگر رعایت مقررات اتحادیه گمرکی فدراسیون روسیه الزامی برای صادرات فرآورده های شیلاتی الزامی می باشد.
2.تا کنون 19شرکت فراوری موفق به اخذ که صادراتی برای صادرات فراورده های شیلاتی به اتحادیه گمرکی روسیه شده اند و نام آها در سایت مذکور درج شده اند. همچنین علاوه بر لیست اولیه، نسبت به معرفی اشخاص متقاضی واجد الشرایط دیگری نیز به فدراسیون روسیه اقدام شده است و سایر مراکز فراوری و بسته بندی فراورده‌های شیلات نیز می توانند  متقاضی اخذ این مجوز شوند و هیچ گونه محدودیت در این زمینه وجود ندارد.
3. امور بازرگانی صادرات فراورده های شیلاتی تولید شده درواحدهایی که موفق به اخذ کد صادراتی از این سازمان شده اند،می‌تواند با رعایت ضوابط توسط کلیه شرکت های تجاری متقاضی صورت پذیرد. بدیهی است کلیه مسئولیت‌های مربوط به فراورده های صادراتی بر عهده کارگاه تولید کننده می‌باشد.
 جمال الدین جاویدی
 معاون بهداشتی و پیشگیری
(دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها