یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۸۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

هدف مرجوع کردن هندوانه صادراتی دشمنی تجاری کشورهای عربی با ایران بود

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی کشور با اشاره به سیاست ایران هراسی کشورهای عربی، گفت: هرچند محموله هندوانه های صادراتی دچار آفت زدگی شده بود اما بازگرداندن بخشی از میوه های ایرانی در راستای دشمنی تجاری کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران است.

سیدرضا نورانی افزود: متاسفانه مشکل بازگشت میوه های صادراتی ایران به محموله هندوانه آفت زده صادراتی به کشورهای عربی بازمی گردد که همین امر بدبینی هایی را علیه ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: به طوری که در همان زمان جلوی واردات هندوانه ایرانی به کشورهای عربی گرفته شد و حتی کشورهای قطر و کویت از ورود دیگر میوه های ایرانی نیز به کشورهایشان جلوگیری کردند.

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، تصریح کرد: این در حالیست که هندوانه ایرانی چندی پیش به کشورهای عربی صادر شده بود به دلیل آفت زدگی تنها از لحاظ ظاهری و فنی دچار مشکل بود و از لحاظ محتویات داخلی دارای هیچ آلودگی خارجی نبود.

به گفته وی، میوه بافت زنده ای است که در صورتی که آلودگی یا مواد شیمیایی به آن تزریق شود، موجب فساد و در نهایت از بین رفتن بافت میوه می شود.

وی با بیان آنکه این هندوانه از شهرهای ایرانشهر و جیرفت تولید و صادر شده بود، افزود: براثر خشکسالی، هندوانه های مذکور دچار آفت و بروز منافذی روی پوست شده بود که تولیدکنندگان با سمپاشی مانع از ورود آفت به بافت آن شده بودند.

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی براین باور است: متاسفانه علاوه بر اینکه اداره حفظ نباتات بندرعباس در زمینه صادرات هندوانه آفت زده به کشورهای عربی کوتاهی کرده و نظارت دقیقی بر محموله های صادراتی نداشته، صادرکنندگان ما نیز در این زمینه سهل انگاری کرده اند.

وی ادامه داد: به نحوی که عدم نظارت دقیق ایران بر صادرات میوه موجب شد تا در کشورهای عربی نگرانی و ایران هراسی ایجاد شود و شایعات غیرعلمی همچون تزریق مواد شیمیایی به داخل هندوانه ترویج یابد.

نورانی تاکید کرد: البته معتقدیم که به هیچ عنوان نباید میوه آفت زده به کشوری صادر شود، زیرا این امر بدبینی های زیادی را نسبت به کشور ایجاد خواهد کرد.

وی درباره دلیل ترشیدگی هندوانه های صادراتی به کشورهای عربی، گفت: صادرات هندوانه ما با حجم بیش از 100 تن از طریق لنج انجام می شود بنابراین شدت گرما، فشار حجم بار، طولانی بودن زمان رسیدن محموله و منافذ روی پوست همه با هم شرایطی را ایجاد کرد تا میوه دچار ترشیدگی و خرابی شود.

وی اظهار داشت: در همین راستا نماینده ای از اتحادیه ملی صادرکنندگان محصوات کشاورزی برای بازدید از محموله های ارسالی در امارات حضور پیدا کرد و پس از بازدید محموله به دلیل آفت زدگی از تخلیه آن جلوگیری و بازگردانده شد.

وی افزود: با وجود محدودیت منابع آبی هندوانه در کشور تولید می شود و صادرات آن طی سالهای اخیر برای کشور ارزآوری خوبی به همراه داشته است.

 

ایرنا

(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها