یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۸۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اهدای سومین مدال طلای کشاورزی ایران به برنده جایزه جهانی غذا

سومین مدال طلای کشاورزی ایران از سوی وزیرجهاد کشاورزی به دکتر مارک ون مونتاگو برنده جایزه جهانی غذا اهدا شد.

این مدال در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با حضور محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی، دکتر مصطفی قانعی دبیرستاد زیست فناوری ایران، دکتر محمد مهدی تهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر بهزاد قره یاضی رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اهدا شد.

دکتر مارک ون مونتاگو برنده جایزه جهانی غذا، دانشمندی پیشرو در زمینه زیست شناسی مولکولی گیاهی است که به همراه جف شل به عنوان کاشف پلاسمید PI و مخترع تکنیک انتقال ژن از طریق باکتری که هم اکنون در سراسر دنیا برای تولید گیاهان مهندسی ژنتیک شده (تراریخته) مورد استفاده قرار می گیرد شناخته شده است.

امروزه بیش از 181 میلیون هکار از اراضی جهان زیر کشت محصولاتی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فناوری ابداعی دکتر مونتاگو بهره می برد.

دکتر مونتاگو عضو چندین آکادمی علوم در دنیا از جمله برزیل، آمریکا، جهان سوم، ایتالیا و آکادمی های کشاورزی فرانسه، روسیه و آکادمی مهندسی سوئد است.

وی در نوامبر 2014 به عنوان سفیر حسن نیت UNIDO (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) برای تجارت کشاورزی انتخاب شد.

وی دارای 1000 مقاله علمی در مجلات و کتب علمی است و در سال 2004 به عنوان پرارجاع ترین دانشمند در زمینه علوم گیاهی و جانوری معرفی شده است.

اولین مدال طلای کشاورزی ایران در سال 1378 به دانشمند مرحوم نورمن بورلاگ بنیانگذار بنیاد جهانی جایزه غذا به پاس خدمات او در ایجاد انقلاب سبز و نجات ده ها میلیون انسان اهدا شد.

در سال 1379 نیز دکتر گوردیو اسکوش به پاس خدماتی که به دانشمندان ایرانی و علم کشاورزی در ایران کرده بود(تولید برنج های پایه کوتاه)

موفق به دریافت این مدال شد.سومین مدال طلا نیز به پاس خدمات دکتر مونتاگو در زمینه غذا و گیاهان تراریخته اهدا شد.

نخستین همایش بین المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران از امروز سوم خرداد تا پنجم در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

این همایش با هدف ایجاد فضای تعامل وهم اندیشی علمی بین محققان و اندیشمندان بیوتکنولوژی از سوم تا پنجم خرداد ماه سال جاری برگزاری می شود.

ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققان درعرصه های گوناگون بیوتکنولوژی، جلب توجه مسوولان کشوربه اهمیت بیوتکنولوژی وموفقیت های آن در سال های اخیر برای توسعه و پیشرفت کشور و معرفی توان و تجربه انجمن بیوتکنولوژی ایران به عنوان یک ساختار مردم نهاد و مشاوردر سیاست گذاری، ممیزی، تدوین قوانین و برنامه ریزی کلان کشور و اجرای برنامه های متعدد مرتبط با بیوتکنولوژی در سطح ملی از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

این همایش با هدف دست یابی به اهداف سند چشم انداز نظام و تهیه نقشه جامع علمی کشور با هدف توسعه علم و فناوری درسالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی گیاهی (کشت بافت گیاهی، میکروبیولوژی در کشاورزی، مهندسی ژنتیک گیاهی و ژنومیکس گیاهی)، بیوتکنولوژی دارویی و صنایع غذایی، بیوانفورماتیک و زیست سامانه ها، بیوتکنولوژی جانوری، مباحث اخلاقی در بیوتکنولوژی و بیوتکنولوژی صنعت ومعدن، ازمحورهای تعیین شده این همایش است.

در این همایش 20سخنران خارجی از کشورهای ژاپن، فیلیپین، هند، پاکستان، کویت، مغولستان و رئیس اتحادیه بیوتکنولوژِی کشاورزی اروپا نیز حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.

 

ایرنا

(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها