یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۸۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ۴۷ میلیارد دلار محصول کشاورزی در ایران طی سال جاری

بیزینس مانیتور در گزارشی از چشم انداز بخش کشاورزی ایران با پیش بینی تولید ۴۷ میلیارد دلار محصول کشاورزی در ایران طی سال جاری رشد سالانه این بخش طی ۵ سال آینده را ۲.۹ درصد پیش بینی کرد .

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارشی از بخش کشاورزی ایران نوشت: ما معتقدیم که در دراز مدت، سرمایه گذاری ادامه دار دولت برای بهبود زیرساخت هایی نظیر سیستم های آبیاری به ایران کمک خواهد کرد تا سیستم کشاورزی قدیمی خود را پشت سر بگذارد و تولید غلات با کیفیت بهتری را داشته باشد. ما به خصوص چشم انداز تولید غلات و شکر ایران را رو به ترقی می بینیم.
تحریم های مالی اخیر توانایی واردات ایران را تضعیف کرده و موجب بالا رفتن قیمت مواد غذایی در این کشور شده است. با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور موضعی نرم تر در قبال غرب اتخاذ کرده و بخشی از تحریم ها برداشته شده یا کاهش یافته اند.
این موسسه در ادامه گزارش خود پیش بینی کرد تولید گندم ایران تا سال 2018 با 6.1 درصد افزایش به 15.1 میلیون تن خواهد رسید. انتظار می رود محصول گندم ایران به دلیل مدرنیزه سازی تکنولوژی و از جمله استفاده از دانه های متنوع و دسترسی بیشتر به درون داده ها و بهره مندی بخش بیشتری از سطح زیر کشت کشور از تسهیلات جدید آبیاری افزایش یابد.
مصرف شکر در ایران نیز تا سال 2018، 18.2 درصد افزایش خواهد یافت و به 2.5 میلیون تن خواهد رسید. رشد تقاضا برای شکر عمدتا ناشی از افزایش جمعیت خواهد بود.
تولید مرغ تا سال 2018 با 15.9 درصد افزایش به 927 هزار و 400 تن خواهد رسید. این رشد ناشی از تقاضای داخلی و تاثیرات افزایش سرمایه گذاری خواهد بود.
بر اساس پیش بینی بیزینس مانیتور، ارزش تولیدات بخش کشاورزی ایران در سال 2015 با 0.2 درصد رشد نسبت به سال 2014، به 47.3 میلیارد دلار خواهد رسید. پیش بینی می شود که متوسط رشد سالانه در این بخش در فاصله سال های 2014 تا 2019، 2.9 درصد باشد.
این گزارش افزود: چشم انداز بخش های دام و لبنیات ایران در کوتاه مدت و میان مدت رو به بهبود است. ترمیم سوددهی مزارع پس از 2 فصل رکود ناشی از افزایش قیمت غذای دام، به رشد تولید در سال 2015 کمک خواهد کرد. در میان مدت، کاهش تحریم ها احتمالا موجب رشد اقتصاد ایران خواهد شد و مسیر را برای سرمایه گذاری قابل توجه خارجی هموار خواهد ساخت. صنعت نفت و گاز در کنار زیرساخت ها، از منتفعان اصلی خواهند بود، اما پروژه های کشاورزی به خصوص در بخش های دام و لبنیات، نیز از کاهش تحریم ها بهره خواهند برد.

از زمان توافق، ایران قراردادهایی را در زمینه واردات غلات و کودهای شیمیایی منعقد کرده است که نشان دهنده کاهش موانع واردات است. در سپتامبر 2013، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران مناقصه ای را برای خرید 60 هزار تن سولفات پتاسیوم برگزار کرد که اولین مناقصه این شرکت در 2 سال گذشته بود. شرکت تسندرلوی بلژیگ در این مناقصه برنده شد.  با کاهش محدودیت های اعمال شده بر بخش بانکی ایران، خریداران بخش خصوصی این کشور احتمالا امسال خریدهای بیشتری را انجام خواهند داد.

 

تسنیم

(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها