یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۷۸۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

واردات میوه قاچاق از مبادی اصلی /صدای کشاورزان به جایی نمی رسد

فروش میوه های لوکس مدت ها است که در برخی از میوه فروشی ها انجام می شود.میوه های که از کشورهای خارجی و خاص به ایران قاچاق می شود مشتریان پرو پا قرصی دارد.میوه های لوکس قبل از آنکه در سطح شهرها توزیع شود به میدان مرکزی می رود و از آنجا به میوه فروشی های خواهد رفت که برای آن بهای بالای را می پردازند

حجم واردات میوه های لوکس نسبت به گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است.انگور، پرتقال ، سیب ، و یکسری میوه های خاص که  نیازی به واردات آن وجود ندارد در حجم وسیعی وارد بازار ایران می شود.هر چند گفته می شود فقط موز مجوز واردات دارد و سایر میوه ها به صورت قاچاق وارد می شود اما نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند و معتقدند این حجم از واردات نمی تواند به صورت قاچاق باشد و قطعا بخش های آن را ساماندهی و مدیریت می کنند .آنها در گفت و گوهایشان اظهار داشتند اگر وزارت جهاد کشاورزی با واردات میوه های لوکس مخالف بود حتما آن را از سطح بازار جمع آوری می کرد اما به رغم تذکرهای متعدد چنین امری رخ نداده است .

میوه های لوکس باید معدوم شود

 عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره واردات میوه های لوکس خارجی به خبرنگار ما گفت: وزارت جهاد کشاورزی از این موضوع اطلاع دارد که میوه  از کشورهای مختلف وارد ایران می شود و در شهرهای مختلف به فروش می رسد اما متاسفانه در برخورد و جلوگیری از واردات آن کاری انجام نمی دهد.اگر واقعا کشور به واردات این قبیل میوه ها نیاز دارد چرا مهر ممنوعیت بر آن زده شده است.در صورتی که نیاز نداریم چرا میوه های لوکس از سطح بازار و میادین جمع آوری نمی شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت می توانند بر بازار میوه نظارت کنند افزود:اگر میوه های خارجی جمع آوری نشود مجددا بر حجم آن افزوده خواهد  شد و در نهایت تولید کنندگان متضرر می شوند.یکی از دلایلی که ممنوعیت واردات برای محصولات کشاورزی گذاشته شد حمایت از تولید داخل بود.زمانیکه در کشور بهترین پرتقال ها و سیب ها تولید می شود چرا این میوه ها باید از کشورهای اروپایی وارد ایران شود.

پاپی زاده گفت:در پی افزایش قیمت میوه و قیمت گذاری سلیقه ای آن قرار شد بازرسان سازمان حمایت و وزارت جهادکشاورزی در میادین اصلی تره بار حضور داشته باشند و اجازه ندهند دلالان قیمت ها را تغییر دهند اما این اتفاق رخ نداد و ضمن اینکه قیمت ها افزایش یافت وجود میوه های خارجی هم بر مشکلات افزوده شد.

وی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد:به راحتی می توان میوه های خارجی را از داخلی تفکیک کرد .میوه های خارجی با نوع بسته بندی و برچسب های خاص خود قابل شناسایی هستند به همین جهت دولت نمی تواند دلیلی بر عدم برخورد خود بیاورد.متاسفانه دستگاه های در مقابل این اتفاق سکوت کردند که مسولیت کنترل بازار را دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این مطلب که میوه های لوکس و غیرضرور باید معدوم و یا به کشور فرستنده بازگردانده شود تاکید کرد:اگر دولت با خاطیان چنین برخوردی کند دیگر میوه به صورت قاچاق وارد نمی شود.البته در مورد قاچاق وارد شدن میوه ها شبهه های وجود دارد  و نمی توان با قطعیت صحبت کرد چرا که  با توجه به حجم  بالای قاچاق صورت گرفته این امر قابل شناسایی است.لذا به نظر می رسد سهل انگاری از سوی مدیران دولتی رخ داده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است واردات میوه ها ادامه پیدا کند وزارت جهادکشاورزی مجوز های لازم را بدهد چرا که در چنین شرایطی  تنها باعث ترغیب پدیده قاچاق می شویم.زمانیکه موضوع اقتصاد مقاومتی عنوان شد هدف حمایت از تولید داخل بود اما اکنون می بینیم اقتصاد مقاومتی در دستور کار  قرار نمی گیرد و برخی از نادیده گرفتن ها به تشویق قاچاق منجر می شود.

پاپی زاده تاکید کرد:برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان میوه های لوکس کار بسیار راحتی است و تنها باید افرادی در راس کار قرار گیرند که توان اجرا داشته باشند.در غیر اینصورت تولیدکنندگان بیش از گذشته لطمه خواهند خورد.بازار میوه احتیاج به اجرا، نظارت وبازرسی دارد .اگر هر کدام از این موارد به درستی انجام نشود بازار مملو از میوه های قاچاق می شود.میوه های که از نظر کیفی هیچ برتری نسبت به میوه های ایرانی ندارند.

وی اذعان داشت:میوه های لوکس و مشابه تولید داخل که به صورت انبوه وارد می شود قطعا از مجراهای اصلی است و نمی توان واژه قاچاق را برای آن پذیرفت.از اینرو از مسولان می خواهیم سکوت نکنند و در برابر میوه های خارجی اقدام سریعی انجام دهند.متاسفانه مسولان وزارت جهاد کشاورزی سکوت آگاهانه می کنند.مقصر اصلی واردات میوه های قاچاق کسانی هستند که چشم خود را بر این اتفاق بستند .

صدای کشاورزان به جای نمی رسد

یونس اسدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درباره وادرات میوه های خارجی و افزایش تقاضا برای خرید آن به خبرنگار ما گفت:زمانیکه یک خودرو خارجی وارد کشور می شود همه نسبت به آن موضوع گیری می کنند و این اتفاق را برخلاف حمایت از تولید داخل می دانند و البته به این موضوع پرداخته می شود که ارزهای کشور به خارج می رود.اما در مورد میوه نین حمایت های صورت نمی گیرد.

وی درباره اینکه چرا در مورد واردات میوه های خارجی اظهار نظری صورت نمی گیرد تصریح کرد: خودرو تولیدکننده دارد و به محض واردات ، خودروسازان انتقادهای خود را آغاز می کنند و صدایشان به همه و حتی مسولان می رسد.همین امر موجب می شود که واردات خودرو کنترل شده باشد و حتی تعرفه ها هم به نفع تولید کنندگان تعیین می شود.اما صدای کشاورزان به هیچ کجا نمی رسد لذا روز به روز بر واردات میوه افزوده می شود.

اسدی افزود:قاچاق میوه ریسک زیادی دارد چرا که فساد پذیر و غیر قابل پنهان کردن است لذا افرادی دست به واردات و قاچاق می زنند که به راحتی بتوانند آن را از مرز عبور دهند.با توجه به این توضیحات شناسایی واردکنندگان میوه راحت است .

وی تاکید کرد:طبق قانون فقط واردات موز آزاد است و سایر میوه ها اجازه واردات ندارند به خصوص میوه های نظیر پرتقال و سیب که به صورت انبوه در کشور تولید می شود و حتی ما صادر کننده آن هستیم.لذا باید با واردکنندگان اینگونه میوه های برخورد جدی صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:دولت باید کاری انجام دهد که هزینه توزیع و فروش میوه های قاچاق افزایش پیدا کند.با چنین اتفاقی واردات آن کاهش خواهد یافت.

وی افزود:کشاورزان شرایط خوبی ندارند و آنها نیازمند حمایت جدی دولت هستند.اگر وزرات جهاد کشاورزی به این بخش توجه کافی نکند تولید محصولات کشاورزی و باغی کاهش خواهد یافت.

 

خانه ملت

(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها