یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۷۸۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

شبکه بانکی در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نقش حساس نظام بانکی در مواجهه اقتصادی کشور با بیگانگان، بر جدیت دولت در رفع مشکل تسهیلات دهی بانکها و حمایت بیشتر از واحدهای تولیدی کشور تاکید کرد.

 طیب نیا که روز شنبه دوم خردادماه در همایش سراسری مدیران و مسئولین بانک تجارت سخن می گفت ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران این بانک با اشاره به شرایط حساس اقتصاد کشور گفت: مشکلات ساختاری و سیاستهای یک دهه گذشته  باعث وابستگی بیشتر به درآمدهای نفتی شده بود و دشمنان کشور نیز با آگاهی از همین وابستگی ها و آسیب ها بی سابقه ترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند . در این میان صنعت نفت به عنوان مهمترین منبع درآمدی و شبکه بانکی به عنوان شریان اصلی ارتباطات مالی خارجی و داخلی کشور نوک پیکان این حملات و هدف بیشترین محدودیتهای دشمنان قرار گرفت.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه هدف دشمنان از این تحریم ها در هم شکستن اقتصاد و اراده ملت ایران بود خاطرنشان ساخت: اما آنچه شاهد آن بودیم این بود که طی دوسال گذشته به لطف همراهی ملت بزرگوار ایران ، هماهنگی قوای سه گانه و احیای توان کارشناسی کشور ، از شدت بحران های موجود در اقتصاد ملی به شدت کاسته شد و تلاطم هرروزه بازارهای مختلف اقتصاد کشور اعم از بازار مسکن ، طلا و ارز و ... که بسیار مخاطره آمیز بود کنترل شد.
وی افزود: ملموس ترین نتیجه این توفیقات مهار تورم 40 درصدی در پایان سال 91 و کاهش آن به 15 درصد در پایان سال گذشته بوده که از میانگین تورم در سالهای پیش از تحریم نیز کمتر است. در کنار این مهم با وجود کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته ، نه تنها از بازگشت رکود تورمی جلوگیری شد که شاهد رشد 3 درصدی اقتصاد کشور نیز بودیم . همچنین علیرغم این شرایط دشوار ، دولت تدبیر و امید از ابتدای پذیرش مسئولیت کمترین اتکاء را به منابع بانکها داشته و کوشیده است تا هیچ تکلیفی برای بانکها در تخصیص منابع تعیین نکند .
 طیب نیا با اشاره به اینکه تشدید مشکل مطالبات معوق یکی از اصلی ترین دلایل محدود شدن قدرت بانکها در تامین مالی بنگاه های تولیدی کشور بوده است افزود : با توجه به اینکه در اقتصاد ما، بازار پول و شبکه بانکی همچنان مهمترین منبع تامین مالی به شمار می روند شاهد انعکاس انتقادات زیادی به شبکه بانکی به دلیل کاهش تسهیلات اعطایی هستیم، در حالی که مشکلات بزرگ شبکه بانکی در این امر هیچگاه به درستی مورد اشاره قرار نمی گیرد. آنچه در این میان از شبکه بانکی انتظار می رود افزایش تلاش در جهت وصول مطالبات غیرجاری است که خوشبختانه در این میان برخی بانکها همچون بانک تجارت توفیقات ارزشمندی به دست آورده است، چنانچه در بانک تجارت شاهد کاهش 40 هزار میلیارد ریالی مطالبات غیرجاری بوده ایم که بخش مهمی از آن نیز به صورت نقدی وصول شده است .
وی با اشاره به لزوم دقت و انعطاف پذیری بانکها در بررسی پرونده های مطالبات معوق گفت : قطعا پرونده بدهکاران بدحساب و افرادی که اقدام به صرف تسهیلات دریافتی از بانکها در امور غیرمرتبط نموده و یا با برنامه ریزی یا از بازپرداخت تسهیلات دریافتی خودداری کرده اند  باید با حداکثر قاطعیت و به کارگیری تمامی ابزارهای قانونی پیگیری شده و در مقابل در قبال تولیدکنندگان واقعی کشور که به دلایل مشکلات سالهای اخیر اقتصاد کشور از بازپرداخت تسهیلات ناتوان مانده اند با حداکثر مدارا رفتار شود . توجه داشته باشیم که بسیاری از این مشتریان بدحساب حتی پیش از شرایط رکود نیز اراده ای برای بازپرداخت تسهیلات به بانکها نداشته و پایین تر بودن نرخ سود تسهیلات از نرخ تورم موجب شده تا این افراد نوعی یارانه از شبکه بانکی دریافت کنند.
طیب نیا با اشاره به اینکه مهمترین مشکلات شبکه بانکی در وزارت اقتصاد شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای عملی برای رفع تنگناهای شبکه بانکی در دستور کار دولت قرار دارد یادآور شد: افزایش سرمایه بانکها، تادیه دیون دولت به شبکه بانکی ، واقعی کردن نرخ کارمزد خدمات بانکی و واگذاری املاک مازاد بانکها از جمله موضوعاتی است که با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکلات شبکه بانکی برای تامین مالی تولید در کشور از میان برداشته می شود ، با این حال یکی از مهمترین اقداماتی که بانکهای تجاری کشور باید به طور جدی در دستور کار قرار دهند بهبود "ضریب فزاینده نقدینگی" است که خوشبختانه طی دو سال گذشته این ضریب در شبکه بانکی از 4 به 6 درصد افزایش یافته است.
 وی تاکید کرد: بانکها در شرایط کنونی باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را همچنان در اولویت تخصیص منابع خود قرار دهند. باید توجه داشته باشیم که تجربه دانش بشری دراقتصاد می گوید که تامین مالی تولید با چاپ اسکناس محقق نمی شود و تغییر پایه پولی تنها به افزایش تورم منجر خواهد شد.
وزیر اقتصاد با اشاره به نقش حساس مدیران و مسئولین شبکه بانکی در مواجهه اقتصادی کشور با بیگانگان گفت : نظام بانکی در خط مقدم جبهه نبرد اقتصادی با دشمنان کشور بوده و توجه دقیق به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص به کارگیری مدیریت جهادی و به کار بستن سیاستهای اقتصاد مقاومتی از مهمترین عوامل توفیق کشور در جبهه اقتصادی است . همه باید به این باور برسیم که بدون پیروزی در نبرد اقتصادی ، تفوق بر دشمنان کشور در سایر عرصه ها نیز امکانپذیر نیست، کما اینکه شاهد بودیم علیرغم کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته شاهد  کاهش سهم نفت در بودجه و کاهش وابستگی کشور به واردات کالاهای واسطه ای خارجی بودیم و این توفیقات مهم موجب شد تا دشمنان کشور از تاثیر به کار بستن حربه تحریم ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران ناامید شوند و طرف مقابل در مذاکرات هسته ای متقاعد به پذیرش حقوق هسته ای ملت ایران شود.
طیب نیا در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم ارتقاء شفافیت و بهبود سلامت اداری در شبکه بانکی گفت: مهمترین دارایی یک بانک ، اعتبار آن نزد مشتریان و اعتماد مردم بوده و بسیار مهم است که با افزایش انضباط مالی و اداری و شفافیت عملکرد و ارتقاء سیستم های نظارتی و کنترل داخلی، اعتماد هموطنان به نظام بانکی را استوارتر سازیم .
وی افزود: خوشبختانه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکانات بسیار خوبی را برای شناسایی به موقع و مقابله با بی انضباطی ها و تخلفات فراهم می آورد و اهتمام بیشتر به استقرار سامانه بانکداری یکپارچه در بانکها نیز از جمله مواردی است که می تواند زمینه بروز تخلفات و اشتباهات را به حداقل برساند. وی همچنین لزوم توجه دقیق تر بانکها به دستورالعملهای مبارزه با پولشویی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد مواردی نظیر شناسایی دقیق صاحبان حساب و استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک نظیر دارندگان دستگاه های pos می تواند در کاهش تخلفات جرایم پولشویی بسیار موثر باشد.
پیش از سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی، مقدم مدیرعامل بانک تجارت با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد این بانک در سال گذشته گفت: بانک تجارت طی سال 93 موفق به کسب توفیقات ارزشمندی همچون دریافت جایزه ملی مدیریت مالی ایران، تندیس نقره ای بودجه ریزی عملیاتی، رتبه نخست در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک در زمینه توسعه خدمات موبایل بانک و رتبه دوم شبکه بانکی در میان صدشرکت برتر ایرانی شد، ضمن آنکه توانستیم رتبه ممتاز بانک در صدور ضمانتنامه ارزی و ریالی و پذیرش تعهدات اعتبارات اسنادی خارجی و داخلی را با قدرت حفظ کنیم.
در این سمینار همچنین لوح سپاس کارکنان بانک تجارت از وزیر امور اقتصادی و دارایی توسط مدیرعامل این بانک به دکتر طیب نیا اهدا شد .
گفتنی است "پاریزی" معاون امور بانک و بیمه و " موحد نژاد" مدیر کل امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی وزیر اقتصاد را در این سمینار همراهی می کردند. همچنین کلیه مدیران واحدهای ستادی و صف بانک تجارت از طریق ویدیو کنفرانس در این سمینار حضور داشتند.
(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها