شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۸۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها توجیه اقتصادی ندارد

مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: آنتی‌بیوتیک زمانی مصرف خواهد شد که مرغداری دچار بیماری‌های میکروبی و عفونی شده باشد، در غیر این‌صورت هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

علیرضا رفیعی‌پور ، با بیان اینکه تمامی آنتی‌بیوتیک‌ها یک دوره پرهیز مصرف گوشت دارند، افزود: مرغدار باید بر اساس دستورالعمل مصرف دارو یک هفته تا 10 روز قبل از ارسال مرغ به کشتارگاه از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها ظرف مدت یک هفته یا 10 روز از طریق ادرار یا مدفوع مرغ از بدن دفع می‌شود.

رفیعی‌پور ادامه داد: در صورت گزارش‌ یا مشاهده مصرف دارو در پایان دوره پرورش از مرغ‌ها قبل از اعزام به کشتارگاه نمونه‌گیری بافتی انجام و تست باقی مانده‌های دارویی و آنتی‌بیوتیکی صورت می‌گیرد که در صورت تایید آزمایشگاهی مبنی بر وجود بقایای آنتی‌بیوتیک ضمن جلوگیری از کشتار متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح‌های مراقبت فعال و غیرفعال آنفلوآنزای پرندگان و بازدید از واحدهای مرغداری دارای تلفات و بیماری و همچنین نمونه‌گیری و انجام آزمایشات مستمر می‌توان ادعا کرد‌ تمامی تولیدات کشتارگاه‌های طیور، بهداشتی و در حد ایده‌آل است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک‌ها تنها در زمان تشخیص بیماری میکروبی و عفونی و با تجویز دامپزشک با رعایت زمان پرهیز، مصرف می‌شوند و مرغداران نیز مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را با توجه به ضررهای اقتصادی به صلاح نمی‌دانند و تا حد امکان از مصرف طولانی مدت آن خودداری می‌کنند.

 

ایسنا

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها