شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۸۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرغداران به جرگه بدهکاران پیوسته‌اند

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان مرکزی گفت: توان مرغداران تحلیل رفته و به جرگه بدهکاران پیوسته‌اند.

داوود عزیزنیا - با بیان اینکه از ابتدای سال 94 وضعیت خوبی نداشته‌ایم، گفت: پنج روز گذشته تخم‌مرغ در‌ مرغداری کیلویی دو هزار و 100 تا 300 تومان فروخته شده است و مرغداران مرغ تخم‌گذار حول و حوش هزار و 400 تا 500 تومان زیان دیده‌اند.

وی با بیان اینکه توان مرغداران تحلیل رفته و به جرگه بدهکاران پیوسته‌اند، تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر عدم مصرف مرغ چرب در خمیر مرغ، یک انباشت مرغ پیر در واحدهای مرغداری ایجاد شد که این انباشت منجر به افزایش مقدار تولید بیش از ظرفیت تعریف شده، شد.

عزیز‌نیا عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده طی 10 روز گذشته، حدود 10 میلیارد تومان یارانه برای این بخش در کل کشور درنظر گرفته شده است تا با این میزان بتوان مابه‌التفاوت قیمت فعلی کشتار مرغ چرب که حدود 900 تومان است را به عنوان طرح حمایتی معادل هزار و 400 تومان به مرغدار مرغ تخم‌گذار تحویل داد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان مرکزی گفت: این مابه‌التفاوت قرار است با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز از سوی تولیدکنندگان، به عنوان طرح حمایتی به مرغدار در قالب 10 میلیارد تومان پرداخت شود.

وی مدت زمان طرح حمایتی را 50 روز عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم اسناد و مدارک را بر اساس صورتجلسه‌هایی که تنظیم می‌شود، ارائه دهیم تا این مبلغ به مرغداران مرغ تخم‌گذار پرداخت شود، زیرا در غیر این صورت به بخش تولید صدمه وارد می‌شود.

عزیز‌نیا گفت: بر این اساس شروع به کشتار مرغ‌ها کرده‌ایم و کشتار را به سردخانه انتقال می‌دهیم.

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان مرکزی در ادامه گفت: قیمت تخم‌مرغ را در چند روز گذشته توانسته‌ایم حول و حوش 600 تا 700 افزایش دهیم و با این اقدام تا اندازه‌ای جلوی خسارت‌های بیشتر ب این بخش گرفته شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه قیمت فعلی تخم مرغ به قیمت متعادل که به نفع تولیدکننده و ضرر مصرف‌کننده نباشد برسد، رعضه هر کیلو تخم‌مرغ به قیمت چهار هزار و 300 تومان را قیمت متعادل برای این کالا عنوان کرد.

عزیرنیا افزود: تخم مرغ در حال حاضر به قیمت سه هزار و 100 تومان درب مرغداری فروخته می‌شود و در بازار مصرف به صورت عمده‌فروشی کیلویی سه هزار و 400 تا 500 و خرده‌فروشی نیز کیلویی سه هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان مرکزی ضمن تاکید بر اینکه باید جلوی صدور پروانه‌های مازاد بر نیاز گرفته شود، گفت: جمعیت ما رشد آنچنانی ندارد که سالیانه هفت درصد مجوز یا افزایش ظرفیت در کشور ایجاد شود و باید جلوی صدور پروانه‌های واحدهای مرغداری گرفته شود.

وی یادآور شد: به منظور کنترل مقدار جوجه‌ریزی‌ها، مرغداران در سامانه‌ای که برای واحدهای مرغ تخم‌گذار در کشور طراحی شده است، ثبت‌نام کنند.

عزیزنیا در پایان گفت: تعداد واحدهای مرغ تخم‌گذار استان حدود 80 واحد با ظرفیت تولید دو میلیون و 500 هزار قطعه در سال بوده و در حال حاضر 30 درصد ظرفیت این واحدها خالی است.

 

ایسنا

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها