شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۷۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

یک بام و دو هوای قیمت شیر ‌

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط نابسامان دامداری‌ها در کشور خواستار رسیدگی و پیگیری جدی وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص شد.

محمدابراهیم رضایی - با اشاره به وضعیت نامطلوب دامداران در کشور اظهار کرد: مهمترین دلیلی که گواه وضعیت نابسامان دامداران کشور است، بحث قیمت‌گذاری شیر خام است.

وی تصریح کرد: هر کیلو شیرخام هزار و 450 تومان قیمت‌گذاری شده درصورتی که در کشور به هیچ عنوانی رقمی بیشتر از هزار تا هزار و 50 تومان به ازای هر کیلو شیر پرداخت نمی‌شود و دامداران نیز چاره‌ای جز فروش شیر به این قیمت ندارند و بالاجبار با این قیمت کنار آمده‌اند.

رضایی با تاکید براینکه علاوه بر فروش شیر خام به قیمت غیرواقعی، دامداران حتی رقم شیر را نقدا دریافت نمی‌کنند، افزود: دامدار باید منتظر بماند تا هر زمان که کارخانه‌دار صلاح دید هزینه شیر را دریافت کند، این امر دامداران را با چالش مواجه کرده است.

وی با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی گفت: دامداران باید مبالغ بالایی نیز برای خرید نهاده‌های دامی پرداخت کنند که این موضوع عملا دامداری در کشور را به سرعت به سمت نابودی قطعی پیش می‌برد. این شرایط طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است و خواستار رسیدگی به این اوضاع شده‌ام.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی وضعیت دامداری خمین را به مانند دیگر نقاط کشور نابسامان دانست و عنوان کرد: 60 هزار دام سنگین خمین در حال حاضر به شش هزار دام تقلیل یافته است که این امر نشانگر بروز فاجعه بزرگ در این شهرستان و دامداری‌های منطقه است و وزیر جهاد کشاورزی موظف است که شرایط را پیگیری و اوضاع را بهبود بخشد.

وی تاکید کرد: این شرایط سلامت خانواده‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. سرایط در حال حاضر به شکلی است که مصرف شیر در خانواده‌ها کاهش یافته و وزارت بهداشت دائما نسبت به کاهش مصرف شیر و لبنیات هشدار می‌دهد و این درحالی است که در شرایط موجود نمی‌توان انتظار افزایش مصرف شیر از خانواده‌ها را داشت.

رضایی در ادامه با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: علاوه بر وخامت شرایط دامداری‌ها در کشور کشاورزان نیز وضعیت مناسبی ندارند. در ابتدای سال با بارش تگرگ در برخی از نقاط کشور خسارات بسیاری به کشاورزان وارد شد و سردرختی‌ها دچار سرمازدگی و آسیب شدند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام جهاد کشاورزی شهرستان، این بارش باعث از بین رفتن 50 درصد محصولات خمین شد، گفت: جهاد کشاورزی در جبران این خسارات وظیفه و تکلیف دارد و باید بخشی از خسارات را به کشاورزان پرداخت می‌کرد که هیچ اقدامی انجام نداد و عملا کشاورز متضرر شد.

این عضو مجلس شرای اسلامی با تاکید بر اینکه این موضوع به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده شده است، گفت: امید است که هر چه سریعتر اقدامی جهت بهبود شرایط دامداران و جبران خسارات کشاورزان از سوی وزارتخانه و ادارات جهاد کشاورزی در استان‌ها صورت گیرد.

 

ایسنا

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها