شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۷۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

کالای واسطه ۶۵ درصد واردات است

رئیس کل گمرک ایران گفت: امکان سوءاستفاده از تعرفه دیگر کالاها در واردات با سامانه جامع گمرکی به صفر رسیده است و به همین علت درآمد گمرک سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشت.

مسعود کرباسیان ، با بیان اینکه 87 درصد کالاهای وارداتی کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه و ماشین‌آلات است، اظهار داشت: آنچه مردم در بازار مشاهده می‌کنند، مربوط به کالاهای مصرفی است، اما بسیاری از موادی که به واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها می‌رود، مربوط به کالای مواد اولیه است و آمار گمرک چنین موضوعی را اثبات می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند نظام تعرفه‌ای در کشور یکی از عوامل قاچاق کالا محسوب می‌شود، تصریح کرد: از مانیفست ارائه شده برای کالای وارداتی از کشور مبدأ تا انبار پرداخت ارز سامانه جامع گمرکی و دیگر موارد به امکان جایگزینی تعرفه‌ ارزان‌تر برای دیگر کالاها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه تعرفه‌ یک کالا برای کالای دیگر زده شود، بسیار دور از انتظار است، زیرا در صورتی که محصولات خوراکی باشد، سازمان‌های همجوار گمرک نیز آنها را بررسی و ارزیابی می‌کند و حتی اگر در گمرک اشتباهی رخ دهد، این سازمان‌ها ناظر وجود دارند.

رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: در همه دنیا لزومی ندارد که ارزیاب کالا را بررسی کند، همچنین شرکت حمل‌ونقل یک کالا را وارد کرده آیا می‌توان گفت که اسناد جعلی ارائه می‌کند؟ کالایی که ثبت سفارش می‌شود، از طریق سیستم بانکی پول گرفته و بانک پول را برای مبدأ حواله می‌کند، آیا می‌توان گفت بانک نیز پول را برای کالای دیگر حواله کند. پس از آن نیز شرکت حمل بار را به داخل آورده است، پس در این باره امکان ورود کالا با تعرفه‌های دیگر وجود ندارد.

کرباسیان با بیان اینکه به دنبال افزایش کد تعرفه کالا از 8 رقم به 11 رقم هستیم، گفت: 4 رقم دیگر که به تعرفه کالا اضافه خواهد شد، مربوط به قیمت کالا است و فرض آن این بوده که اگر یک تلویزیون 26 اینچ با یک تعرفه وارد کشور می‌شود، بدانیم قیمت آن نیز چه میزان است.

وی افزود: این کالاها به جزئیات ریزتر خواهد شد که پیشرفته‌تر از بقیه دنیا خواهد بود.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه استفاده از تعرفه‌های ارزان‌تر برای بقیه کالاها یکی از محل‌های سوءاستفاده است، بیان داشت: تعرفه برخی کالاها 4 درصد بوده و به همین منظور با توجه به بالا بودن تعرفه دیگر کالاها امکان سوءاستفاده از این تعرفه وجود دارد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی سوءاستفاده از تعرفه‌های پایین‌تر برای رفع کالاها تقریباً غیرممکن شده است و به همین علت است که رشد 65 درصدی درآمد ملاحظه می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این سؤال که درآمدهای امسال گمرک چه میزان بوده و آیا امکان تحقق آن وجود دارد، اظهار داشت: آن چیزی که مجلس در قانون بودجه 94 پیش‌بینی کرده 13 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است و بر اساس محاسباتی به این نتیجه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم این درآمدها محقق شود، اما اینکه چه مقدار واردات وجود داشته باشد و دیگر معیارها بستگی داشته، اما گمرک وظیفه خود را قطعاً در این راستا انجام خواهد داد.

رئیس کل گمرک ایران در مورد پنجره تجارت فرامرزی نیز بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین مباحث این پنجره مربوط به گمرک است و سامانه جامع در این راستا راه‌اندازی شد و بستر کار برای بقیه دستگاه‌ها نیز فراهم شده است، در حال حاضر برخی دستگاه‌ها در این زمینه همراهی کردند، اما نیاز است که قانون رفع موانع تولید به دولت ابلاغ شود تا جدی‌تر مباحث آن عملیاتی شود.

وی یادآور شد: واقعاً مسئولیت پنجره واحد تجارت فرامرزی با گمرک نیست و دولت مسئول مستقیم بوده و بهره‌برداران نیز مردم هستند، اما گمرک به عنوان یک دستگاه ایجادکننده فضا برای مشارکت سایر دستگاه‌ها است و با این نهادها برای انجام کار رایزنی خواهد شد.

فارس

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها