شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۷۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سرگردانی سلامت مردم، میان تفاهم نامه‌های دولتی

متاسفانه در کشور چندان توجهی به رفع پیچ و خم‌های اداری مربوط به تامین اقلام حائز اهمیتی همچون مواد اولیه صنایع غذایی، مواد غذایی فرایند شده، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر کالاهای سلامت محور نمی‌شود.

علیرضا مناقبی، رئیس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی  با اشاره به کاغذ بازی‌ها و موازی کاری‌های دستگاه‌های متولی کالاهای سلامت محور، اظهار داشت: امروز کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم هستند، در میان کاغذ بازی و موازی کاری دستگاه‌های مختلف سرگردان شده‌اند. این درحالی است که در همه کشور‌ها، تامین سلامت مردم محور برنامه ریزی‌ها قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت خروج کالاهای سلامت محور از گمرک، تصریح کرد: موازی کاری و دوباره کاری دستگاه‌های مختلف، سبب شده محموله‌های زیادی از کالاهای سلامت محور در گمرکات کشور متوقف بماند و همه می‌دانیم توقف چنین کالاهایی در گمرک نتیجه‌ای جز مواجهه کالا با گرما، سرما، نور، گرد و غبار، حشرات موذی و.... در مجموع خدشه دار شدن سلامت مردم نخواهد شد.

به گفته مناقبی تنها کسانی از این وضعیت سود می‌برند که به دنبال باز کردن درهای بازار برای واردات کالاهای تاریخ مصرف گذشته قاچاق هستند.

وی با انتقاد شدید از موازی کاری میان دو سازمان متولی یعنی سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد تصریح کرد: اوایل بهمن ماه سال گذشته به منظور رفع موازی کاری و افزایش همکاری‌های فیمابین دو سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران تفاهم نامه‌ای در ۵ ماده و ۲۶ بند به امضای محمد شریعتمداری- معاون اجرایی رییس جمهور، هاشمی -وزیر بهداشت، دکتر دیناروند- رییس سازمان غذا و دارو وخانم پیروز بخت- رییس سازمان ملی استاندارد ایران رسید که بر اساس آن ضوابط، فرآیند، الزامات و روش‌های اجرایی تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، یکسان سازی و در کمیته مدیریتی مشترک تدوین و اجرا شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی با تاکید بر این نکته که تکریم صنعت و سلامت مردم باید در اولویت باشد افزود: یکی از اهداف این تفاهم نامه تسریع در خروج اقلام سلامت محور از گمرک بود، اما امروز با گذشت بیش ازچهار ماه از امضاء آن تفاهم نامه، هنوز به دلیل عدم نگارش دستورالعمل اجرایی، هیچ کس پاسخگوی مشکلات واردکنندگان این اقلام نیست.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات ادامه داد: به نظرمی رسد مسئولین فقط به دنبال عقد تفاهم نامه‌ها هستند و پس از آن کسی موضوعات را دنبال نمی‌کند تا به مرحله اجرایی برسد.

این فعال اقتصادی افزود: متاسفانه در کشور ما چندان توجهی به رفع پیچ و خم‌های اداری مربوط به تامین اقلام حائز اهمیتی همچون مواد اولیه صنایع غذایی، مواد غذایی فرایند شده، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر کالاهای سلامت محور نمی‌شود و حتی پس از عقد تفاهم نامه‌ها و رویکرد دولت برای تسهیل خروج کالاهای سلامت محور از گمرکات، بازهم تا رسیدن به نقطه عملیاتی شدن ماه‌ها زمان اتلاف می‌شود.

مناقبی افزود: شایسته نیست روحیه دمیده شده در کالبد فعالان اقتصادی از سوی دولت یازدهم، با چنین غفت‌هایی به یاس و افسردگی تبدیل شود.

 

ایلنا

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها