جمعه / ۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۷۷۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

هجوم عسل‌های غیر استاندارد به بازار

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: تعداد عسل‌های تقلبی در بازار اندک نیست، چراکه افراد زیادی بدون دخالت زنبور، عسل تولید می‌کنند و از زمانی که استاندارد اجباری عسل حذف شد، هیچ‌کس خود را ملزم به رعایت استاندارد نمی‌بیند و همین امر موجب هجوم تولید عسل‌های دست‌ساز شده است.

عفت رییسی سرحدی، در خصوص نحوه تولید عسل بدون دخالت زنبور اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر صنف‌ها همچون تولیدکنندگان زعفران چنین اقدامی صورت می‌گیرد اما اگر کنترل و قیمت‌گذاری توسط اتحادیه باشد بسیاری از این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که عده‌ای از افراد، بیزینس زنبورداری را با تخلف پیش می‌برند، گفت: اینگونه عسل‌ها از گلوکز تولید می‌شوند و تنها درصد کمی عسل در آنها وجود دارد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران در پاسخ به این سوال که اینگونه عسل‌ها چند درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؟ اظهار کرد: نمی‌توان آمار دقیقی در این باره اعلام کرد اما پس از لغو استاندارد اجباری عسل از سوی سازمان ملی استاندارد، میزان عسل تقلبی در بازار بسیار زیاد شد.

استاندارد عسل باید اجباری شود
رییسی سرحدی با اشاره به معایب تغییر استاندارد از اجباری به تشویقی گفت: از زمانی که استاندارد به حالت تشویقی درآمد، هیچ‌کس خود را ملزم به رعایت استاندارد نمی‌بیند و همین امر موجب هجوم تولید عسل دست‌ساز شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در هفته ‌چند برند جدید عسل وارد بازار می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که نظارت در بازار عسل وجود نداشته باشد این‌گونه مشکلات نیز حل نمی‌شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه دو سال است استاندارد اجباری از عسل برداشته شده است، گفت: از آن زمان تا کنون کیفیت عسل تنزل پیدا کرده و عسل‌هایی که صادر می‌شوند نیز بی کیفیت هستند.

رییسی سرحدی ادامه داد: برای جلوگیری از این امر باید دولت به تشکل‌ها اعتماد و نظارت را به آنها واگذار کند.

وی ضمن تاکید بر اجباری شدن استاندارد عسل اظهار کرد: در صورت اجباری شدن استاندارد، افرادی که عسل را به طور طبیعی تولید می‌کنند نمی‌توانند در چرخه رقابت حضور پیدا کنند و همین امر موجب می‌شود آن‌ها از چرخه تولید خارج شوند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه تضمین سلامت مردم با تشویق ممکن نمی‌شود، گفت: قطعا دست‌هایی پشت پرده وجود دارند که باید به این موضوع رسیدگی شود.

 

ایسنا

(جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها