چهارشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۷۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

تاثیر رعایت برنامه غذایی سالم بر شادابی‌

رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل می‌تواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیرگذار است.

در زندگی روزمره دل‌مشغولی‌های داریم و برای انجام هر کاری اعم از انتخاب شغل، تحصیل، تجارت و دیگر گزینه‌ها تحقیق می‌کنیم تا با صرف وقت و هزینه و مطالعه و مشورت با افراد صاحب‌نظر، آگاهانه وارد آن عرصه شویم، اما به تخصصی بودن بحث تغذیه و تهیه مواد غذایی مناسب و مفید برای حفظ سلامتی بدن، توجه چندانی نمی‌کنیم.

نگاه سنتی و بدون اندیشه به مساله تغذیه و شتابزدگی در امور، باعث می‌شود که از نقش مواد غذایی در سلامتی بدن غافل شویم و ندانیم که چگونه می‌توان با تغذیه سالم، ضمن حفظ شادابی به طول عمر خود افزود.

غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می‌شود. هر موجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می‌کند. برای انسان تغذیه و انتخاب غذا بیش از هر موجود زنده‌ای اهمیت پیدا می‌کند، چراکه تغذیه صحیح پدیده رشد را برای او فراهم می‌سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد. در عین حال غذا موجب تامین انرژی برای بدن شده و حفظ سلامتی بافت‌ها و بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن را باعث می‌شود.

تغذیه‌ای که براساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد موجب تامین سلامت انسان می‌شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود، موجب اختلال در عملکرد کل سیستم‌های بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد. رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل می‌تواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیرگذار است.

امروزه‌ تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا کرده است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و... ریشه در تغذیة فرد دارد. با توجه به این که در حال حاضر تکنولوژی و زندگی ماشینی روزبه‌روز در حال پیشرفت است، فعالیت فیزیکی کم‌تر شده و پیامد آن چاقی و اضافه‌وزن است، که خود منشاء بسیاری از مشکلات جسمی است. بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌توان رمز اساسی سلامت بدن را به دست آورد.

تغذیه سالم اهمیت ویژه‌ای در رشد و تکامل دارد

کافیه خلقی اشکلک، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفت: تغذیه سالم کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای برای رشد و تکامل آن‌ها دارد و می‌تواند از مشکلات سلامتی مثل کم‌وزنی، کوتاهی قد، اضافه وزن و چاقی، کمبود ریز مغذی‌ها و پوسیدگی دندان پیشگیری کند.

وی افزود: همچنین تغذیه سالم در کودکان و نوجوانان باعث پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و پیشگیری از فشار خون بالا، کلسترول و چربی خون بالا می‌شود.

خلقی با اشاره به پیامدهای یک رژیم غذایی نامناسب و ناسالم درکودکان ونوجوانان گفت: برنامه غذایی نامناسب می‌تواند به عدم تعادل انرژی همچنین خطر سوء تغذیه، کمبود ریز مغذی‌ها، اضافه وزن و چاقی را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

وی اضافه کرد: برنامه غذایی نامناسب از جمله مصرف بی رویه فست فودها شامل سوسیس، کالباس، انواع پیتزا، ساندویچ‌ها، غذاهای شور و پرنمک، مواد قندی و شیرین می‌تواند خطر اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها را افزایش دهد.

کارشناس مسئول سلامت با تاکید بر اینکه کم‌خوری و بدخوری ممکن است خطر ابتلا به سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها را افزایش دهد، تصریح کرد: سوء تغذیه نیز بر سلامت، یادگیری، حافظه و عملکرد دانش آموز در مدرسه تاثیر‌گذار است.

غذای خوب غذایی است که ترکیب آن مطابق نیازهای بدن انسان باشد

منیره امینیان کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ایمنی موادغذایی و اینکه چه نقشی را در سلامتی انسان می‌تواند ایفا می‌کند، یادآورشد:"ایمنی غذایی" بخشی از امنیت غذایی و عبارت است از حفظ و نگهداری غذا از هر آلودگی که مضر به سلامتی مصرف‌کنندگان است.

وی با اشاره به مخاطرات سلامتی و اینکه مواد غذایی چه مخاطراتی را می‌توانند ایجاد کنند، گفت: تهدیداتی که دائما برای ایمنی مواد غذایی در حال ظهور و بروز هستند، به دلیل تغییر در شیوه‌های تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییرات آب و هوایی‌، سهولت درحمل و نقل کالا، افزایش سفر و تجارت و نیز تقلب‌های مواد غذایی است، لذا احتمال شیوع آلودگی‌ها و بروز مخاطرات سلامتی را افزایش می‌دهد.

امینیان با تاکید بر اینکه غذای خوب غذایی است که ترکیب آن مطابق نیازهای بدن انسان باشد و در عین حال سالم و بدون آلودگی به مصرف برسد، پنج رفتار کلیدی برای ایمنی مواد غذایی را شامل رعایت اصول بهداشت فردی در تهیه و مصرف غذا، جداسازی مواد غذایی خام و پخته، پخت کامل مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب و نیز استفاده از آب و مواد اولیه سالم عنوان کرد.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها