سه شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۷۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

بره موم، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، با بیان اینکه انسان از بره موم، در صنایع داروسازی در معالجه‌ی اگزما استفاده می‌کند، گفت: بره‌موم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، اختلالات دهان و لثه را بهبود می‌بخشد، فشارخون را کاهش می دهد و بی حس کننده‌ی موضعی است.

«محسن پویان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: بره موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبورعسل است.

وی ادامه داد: زنبور برای تهیه بره موم از صمغ درختانی چون بیدمشک، بید، نارون، تبریزی، آلبالو، آلو، گلابی، گیلاس، زرد آلو و سایر گیاهان استفاده می‌کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، با بیان اینکه این صمغ در نقاط مخصوصی ترشح می‌شود و زنبورها همانند گرده گل آن را جمع‌آوری می‌کنند، افزود: زنبور صمغ را به پاهای عقب چسبانده و حمل می‌کند، ولی آن را در داخل سلول‌ها انبار نمی‌کند.

پویان تصریح کرد: بره موم حالتی خمیری و چسبناک دارد، بوی آن مطبوع و رنگ آن سبز تا قهوه‌ای تیره است و رنگ و عطر بره موم بسته به نوع گیاه و منطقه‌ای که زنبور فعالیت می‌کند متفاوت است.

وی اظهار کرد: زنبور از بره موم برای مسدود کردن آن عده از سوراخ‌ها و درزهای کندو که قطرشان کمتر از 4 میلی‌متر باشد استفاده می‌کند و نیز با آن سرقاب‌ها را به کندو می‌چسباند تا کاملاً ثابت شوند و سوراخ پرواز را به کمک بره موم به دلخواه کوچک و بزرگ می‌کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تاکید کرد: بره موم خاصیت میکروب کشی دارد و زنبور برای ضد عفونی کردن سلول‌ها، هر بار پس از اتمام رشد لاروها و خروج از سلول‌ها، جدار داخلی شان را با یک قشر فوق العاده نازک از بره موم می‌پوشاند.

پویان با بیان اینکه بره موم در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم نرم و چسبناک است، گفت: نقطه ذوب بره موم 83 درجه سانتی‌گراد است در حالی که نقطه ذوب موم خالص 63 درجه بوده بنابراین جدا سازی این دو با حرارت ساده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موم از نظر استحکام هفت برابر بیشتر از بره موم استحکام دارد، افزود: حلال‌های بره موم الکل اتیلیک، استون و بنزین هستند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، ادامه داد: ترکیب شیمیایی بره موم شامل 30 درصد موم، 50 درصد صمغ یا رزین گیاهی، 10درصد اسیدهای چرب، 5 درصد گرده‌ی گل و 5 درصد شامل ترکیبات آلی، ویتامین‌ها و عناصر معدنی مانند سدیم، جیوه، نقره، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است.

وی تصریح کرد: به طور کلی بره موم خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و در بدو ورود زنبور به کندو دست و پای زنبور ضد عفونی می‌شود.

پویان با اشاره به موارد استفاده انسان از بره موم، گفت: از بره موم در صنایع داروسازی محلولی ساخته می‌شود که در معالجه‌ی اگزما از آن استفاده به عمل می‌آید.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، با بیان اینکه بره موم خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهاب و ضد پوسیدگی دندان دارد، خاطرنشان کرد: بره موم خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد انگل دارد.

(سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها