دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۶۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

احتمال ابتلا به تب مالت با مصرف شیر و پنیر سنتی وجود دارد

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با عرضه شیر و لبنیات سنتی مخالف است، گفت: شیر و پنیر سنتی عامل انتقال بیماری‌هایی مثل تب مالت هستند.

فرهمند صالح‌زاده متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی، گفت: سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله‌ای یا شیر خام در ماست‌بندی‌ها و مغازه‌های سطح شهر مخالف است.

وی با بیان اینکه شیر پاستوریزه هیچ مخاطره‌ای برای مصرف کننده ندارد، افزود: شیر عرضه شده توسط ماست‌بندی‌ها و مراکز عرضه لبنیات سنتی حتما شیر برگشتی کارخانجات نیست، ولی ممکن است، بخشی از شیر عرضه شده در این مکان‌ها از این شیرهای برگشتی تأمین شود.

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی بیان داشت: مراکز عرضه لبنیات سنتی تحت نظارت مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت است و سازمان دامپزشکی بر آنها نظارت ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا باکتری تب مالت با جوشاندن از بین می‌رود، گفت: باکتری تب مالت با جوشاندن شیر از بین می‌رود، ولی جوشاندن شیر در منازل ارزش کیفی شیر را به شدت کاهش می‌دهد و بخش زیادی از ویتامین‌ موجود در شیر از بین می‌رود.

صالح‌زاده تصریح کرد: شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارد، ضمن اینکه با تهیه آن در کارخانه‌ها حداکثر ویتامین موجود در آنها حفظ می‌شود.

وی در مورد مصرف پنیر سنتی، گفت: پنیر سنتی اگر از شیر پاستوریزه تهیه شود، مشکلی ندارد، اما اگر از شیر‌های فله‌ای به دست آید، مخاطره‌انگیز است.

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی بیان داشت: یک سوم آلودگی به بروسلوز (تب مالت) از طریق پنیر ایجاد می‌شود.

وی افزود: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر فله‌ای تهیه شده باشد، هم مانند شیر مخاطره‌انگیز است، ولی اگر پنیری که به صورت سنتی تهیه شده، به مدت 2 ماه در آب نمک نگهداری شود، در صورتی که آلوده به باکتری تب مالت باشد، آن باکتری از بین می‌رود.

صالح‌زاده بیان داشت: ماست و دوغی  که در ماست‌بندی‌ها به صورت سنتی عرضه می‌شود، خطرساز نیست، زیرا شیر برای تهیه ماست، جوشانده می‌شود و میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین می‌رود.

 

فارس

(دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها