یکشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۶۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تعرفه بالا فقط به قاچاق دامن می‌زند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سالانه ۵۰ میلیارد دلار صادرات و ۵۱ میلیارد دلار واردات رسمی داریم، گفت: زیبنده نیست ۳۰ میلیارد دلار قاچاق به کشور انجام شود، تعیین تعرفه بالا، نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق به داخل ندارد.

محمد لاهوتی در پاسخ به این که چقدر از ظرفیت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ اقتصادی کشور استفاده می‌شود، اظهار داشت: اگر چه از دولت نهم به این طرف سعی شده تا نماینده بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری دولت نیز حضور یابد، اما در عمل رئیس اتاق ایران یک رأی در مقابل نمایندگان دولتی دارد.

بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های مهم فقط یک رای دارد

وی ادامه داد: به عنوان مثال در جلسات شورای پول و اعتبار بر سر تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی بخش خصوصی اعتراضات شدید خود را عنوان کرد، اما در نهایت هنگام تصمیم‌گیری یک رأی در مقابل 12 رأی قرار گرفت، یا در تدوین لایحه حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار بخش خصوصی با کارهای کارشناسی نظر خود را اعلام کرد، اما خروجی آن تصمیم دولت و نظر مجلس بود.

عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات به این نکته هم اشاره کرد که اراده دولت یازدهم به ویژه شخص معاون اول رئیس جمهور بر این است که از نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی در رشته‌های مرتبط با آنها استفاده شود که خود جای امیدواری برای گشایش گره‌های بخش خصوصی دارد.

افزایش تب استفاده از کالاهای برند در قشر متوسط جامعه

وی در پاسخ به اینکه چرا استفاده از برندینگ به جای حمایت از تولید داخل پررنگ شده، گفت: این مسئله طی چند سال اخیر در کشور بسیار باب شده و فقط مشکل کیفیت محصولات داخل نیست، بلکه برخی به دلیل شرایط تحریم صاحب ثروت‌های باد آورده شده‌اند که نمی‌دانند پول خود را کجا باید خرج کنند و نتیجه آن می‌شود که ماشین‌های گران‌قیمت و استفاده از برندهای آن چنانی رایج می‌شود که حتی خود قشر کمی در خود کشورهای اروپایی مصرف‌کننده این برندها هستند، اما در کشور ما تب استفاده از برند به قشر متوسط هم کشیده شده است.

لاهوتی با انتقاد از سیاست‌گذاری دولت در تعیین تعرفه‌های بالا برای واردات رسمی کالا آن را عاملی برای دامن زدن به قاچاق عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور این گونه تصمیم‌گیری‌ها به بهانه حمایت از تولید داخل درست نیست، چرا که در نهایت بازار قاچاقچیان کالا را داغ می‌کنیم و کالا با کمترین قیمت از مرزهای خاکی وارد کشور می‌شود.

وی گفت: قبول داریم که در برخی جاها از جمله پوشاک در طراحی کم‌کاری کرده‌ایم، ولی عامل اصلی رونق نگرفتن از محصولات داخل فقط این نیست، چرا که هر جا بخش خصوصی دستش بازتر بوده پیشرفت بهتری کرده است، به عنوان مثال صنایع غذایی ما طی 20 سال گذشته به حدی پیشرفت کرده‌اند که نه تنها بازار داخل را در دست دارند، بلکه در اغلب کشورهای اروپایی مواد غذایی ایرانی در کنار مواد غذایی اروپایی به فروش می‌رسد و رضایت مشتری هم حاصل می‌شود.

وی گفت: برای کشوری که 50 میلیارد دلار صادرات و 51 میلیارد دلار واردات رسمی کالا دارد، زیبنده نیست که رقمی حدود 30 میلیارد دلار قاچاق کالا داشته باشد و هیچ کشوری به اندازه ما تعرفه گمرکی بالا برای واردات کالا ندارد که این رقم به طور میانگین بین 30 تا 40 درصد است و نمی‌توان با قوه قهریه جلوی قاچاق کالا را گرفت.

تعرفه بالای واردات فقط بازار قاچاقچیان را داغ تر می‌کند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اظهار تأسف از اینکه هنوز برخی مسئولان درجه یک کشور می‌گویند با تعرفه بالا واردات را مدیریت می‌کنیم، افزود: با این کار تنها سنگی جلوی پای واردکننده رسمی که به طور شفاف مالیات و عوارض گمرکی پرداخت می‌کند، انداخته‌ایم و از آن طرف بازار قاچاقچیان را داغ‌تر می‌کنیم، چرا که کشش بازار بر جای خود باقی است.

ایجاد شرایط بی‌رقیب، بدون ارتقای کیفیت در صنعت خودرو / تکنولوژی دهه80 را باقیمت بالاتر از خودوری 2015 می‌فروشیم

لاهوتی با اشاره به حمایت‌ یک طرفه از صنعت خودروی داخلی تصریح کرد: نمی‌توان خودروی مربوط به دهه 80 میلادی تولید کنیم و قیمتش از خودروی خارجی 2015 گران تر باشد و بعد برای واردات تعرفه چندصددرصدی بگذاریم. با این کار چیزی جز لوس کردن صنعت خودرو و ایجاد شرایط بی‌رقیب کاری نکرده‌ایم و تولید کننده داخلی هم خود را ملزم به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت نمی‌داند و فقط حقی را از مصرف کننده سلب کرده‌ایم.

وی افزود: از طرف دیگر باید تکلیف خودمان را با تسهیلات گران‌قیمت، قانون کار -که نه کارگر و نه کارفرما از آن رضایت ندارد- روشن کرده و بپرسیم چرا هزینه تأمین اجتماعی بالاست و این همه تعطیلات جز هزینه برای بخش تولید چه چیزی در پی دارد، تا وقتی نگاهمان به تولید این گونه باشد، به جایی نمی‌رسیم.

 

فارس

(یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها