چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۵۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

دستاورد دانشمندان در تولید گاوهایی با سطوح بالاتر امگا سه

محققان چینی با انتقال یک ژن کرم نماتود به گاوها، نخستین شواهد از امکان تولید نژاد جدید از گاوهای دارای ارزش غذایی بالاتر از نظر ترکیبات اسید چرب را ارائه کردند.

 رژیم غنی از روغن‌های امگا سه می‌تواند از بیماری‌های قلبی‌عروقی، چاقی و بیماری‌های مخرب عصبی مانند آلزایمر جلوگیری کند؛ اما سطح این اسیدهای چرب در برخی موادغذایی پرمصرف مانند گوشت کم است.

اکنون دانشمندان دانشگاه علم و فناوری حیوانات Northwest A&F و مرکز ملی ارتقای گوشت گاو در چین با انتقال ژن بدست آمده از کرم نموتاد به سلولهای جنینی گاو ، توانسته‌اند این اسیدهای چرب را در گوشت گاو افزایش دهند.

آن‌ها ژن fat1 را از ژنوم کرم نموتاد جدا کرده و به سلول‌های جنینی گاوLuxi Yellow منتقل کردند که در پی آن، اسیدهای چرب امگا شش به روغن سالم امگا سه تبدیل خواهد شد. معرفی این ژن به بدن گاو باعث افزایش پنج برابری میزان روغن‌های مفید در آن شد.

البته بیشتر گوساله‌ها پیش از چهارماهگی مردند که این امر نشانگر سختی موجود در انجام این گونه تغییرات تراریختی است.

از میان 14 گوساله دارای ژن fat1 ، یازده مورد در اثر التهاب و سپتی‌سمی خونریزی‌دهنده که نوعی عفونت رایج در میان گاوهاست، مردند.

تصور می‌شود که این اختلالات در اثر برنامه‌ریزی ناقص سلول‌ها یا غیر فعال یا فعال شدن سایر ژنها در زمان تولید جنین ایجاد شده باشند.

دانشمندان در حال حاضر راه زیادی تا تولید گوشت گاو غنی از امگا سه در پیش دارند و امیدوارند که این تحقیق بتواند در آینده مواد غذایی بهتری را برای انسان‌ها ارائه کند.

این نتایج در مجله Biotechnology Letters منتشر شده است.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها