سه شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۵۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دو سوم، سموم بازار ایران غیرمجاز و باعث شیوع سرطان می‌شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت:دو سوم؛سموم بازار از ‌سموم غیرمجاز است که نشان می‌دهد فرآیند این معضلات وجود سرطان‌ها در کشور است؛‌متاسفانه گزارش جهادکشاورزی نمایندگان کمیسیون بهداشت را قانع نکرد بنابراین سوال از وزیر جهاد کلید می‌خورد.

محمدحسین قربانی در تشریح دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره گزارش وزارت جهادکشاورزی نسبت به سموم مواد غذایی اظهار داشت:‌ سالانه حدود 21 تا 23 هزار تُن سموم در محصولات کشاورزی برای حدود 16 میلیون هزار هکتار زمین مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: قانون برنامه پنجم توسعه دو وزارتخانه بهداشت و کشاورزی را مکلف کرده است که میزان مصرف مجاز سموم کودهای شیمیایی را برای تولید محصولات مشخص کنند و در این برنامه عنوان شده که دولت برنامه تامین سلامت غذا از مزرعه تا سفره را بر عهده گیرد در حالیکه اکنون در سال آخر برنامه پنجم هستیم اما هیچ اقدام عملی را شاهد نبودیم.
قربانی ضمن هشدار نسبت به افزایش سرطان‌ها در کشور به خانه ملت گفت:‌ یکی از شاخص‌های افزایش این بیماری وجود سموم بیش از حد مجاز است که باید راهکار جدی برای آن اندیشیده شود.
وی یادآور شد: ما باور داریم بسیاری از سموم موجود در کشور به صورت غیر استاندارد، غیر اصولی یا حتی قاچاق در کشور توزیع می‌شود که در این میان هیچ شناسنامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان ارائه نشده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ خاطرنشان کرد:‌ امروزه دو سوم، سموم موجود در بازار از ‌سموم غیرمجاز هستند که این نشان می‌دهد فرآیند این معضلات وجود سرطان‌ها در کشور است؛‌ متاسفانه گزارش جهادکشاورزی نمایندگان کمیسیون بهداشت را قانع نکرد و در صورت چنین روندی طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی را کلید خواهیم زد.

 

تسنیم

(سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۱:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها