سه شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۵۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد تب مالت هشدار داد

سازمان دامپزشکی کشور در شرایطی از کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به تب مالت در کشور صحبت می‌کند که از یک سو مشخص نیست منظورش آمار ابتلا در دام است یا انسان و از سوی دیگر وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور نسبت به افزایش آمار موارد این بیماری هشدار می‌دهد.

دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سازمان دامپزشکی مبنی بر کاهش چشمگیر موارد ابتلا به تب مالت در کشور، درباره آخرین آمار موارد انسانی ابتلا به این بیماری در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، از سال 89 موارد ابتلا به بیماری تب مالت در انسان افزایش یافته است و از حدود 11 هزار مورد به حدود 20 هزار مورد کنونی رسیده است.

وی در توضیح عوامل موثر در بروز این بیماری در انسان، افزود: عدم پوشش کافی واکسیناسیون در دام‌ها از جمله مهم‌ترین مباحث در بروز این بیماری در انسان است. متاسفانه هنوز پوشش واکسیناسیون در دام‌ها کامل نیست و از طرف دیگر باید کیفیت واکسن‌های مصرفی نیز افزایش یابد. باید واکسیناسیون دام‌ها در مقاطع زمانی مشخص انجام شود، چرا که در غیر این صورت انتظارات لازم برآورده نمی‌شود.

گویا در این باره ادامه داد: بخش دیگر رعایت مسایل بهداشتی توسط کسانی است که با دام در ارتباط هستند. افرادی که مستقیما با دام سر و کار دارند مانند دامداران، کشاورزان، قصابان و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید نکات بهداشتی را مد نظر داشته باشند، چراکه اغلب موارد این بیماری در کسانی است که با دام سر و کار دارند و متاسفانه مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود.

وی افزود: حتی نگهداری آغل‌ها هم اهمیت دارد. اگر در نگهداری آغل‌ها مباحث بهداشتی رعایت نشود و آغل به روش‌های سنتی اداره شود، دام در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از لبنیات پاستوریزه نیز تاکید کرد و گفت: در صورت استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه احتمال اینکه فرد به این بیماری مبتلا شود بسیار بیشتر از لبنیات پاستوریزه است. بر همین اساس باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه را تبلیغ کنیم.

وی افزود: در مجموع برای پیشگیری از موارد بروز این بیماری، کنترل مواد غذایی بویژه لبنیات، رعایت مسایل بهداشتی از سوی افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و همچنین مساله واکسیناسیون دام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

گویا گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور از سال‌ها قبل برنامه آموزش روستاییان را در دستور کار خود قرار داده است و این برنامه از دو سال گذشته تشدید شده است. در اجرای این برنامه از روش‌های جدید استفاده شده و از نیروهای داوطلب زیرمجموعه دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت استفاده شده است. در این زمینه از حضور دانش آموزان و نقش آنها در انتقال مفاهیم بهداشتی به دانش آموزان دیگر و همچنین به سایر اعضای خانواده‌شان نیز بهره گرفته شده که بسیار هم اثربخش بوده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: ما هرگونه افزایش موارد بیماری‌های واگیر را نوعی هشدار تلقی می‌کنیم؛ چراکه بیماری‌ها بی‌تردید تهدیدی برای سلامت مردم کشورند.

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها