دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۲۰:۲۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۴۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
در صبحانه کاری مسئولان غذایی و دارویی مازندران بیان شد:

محصولات غذایی واحدهای تولیدی مازندران بهداشتی و با کیفیت هستند

به گزارش خبرنگار فودنا، صبحانه کاری با موضوع امنیت غذایی و با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو به میزبانی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در خانه صنعت،معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران، این صبحانه کاری شاید به بهانه امنیت غذایی برگزار شده باشد اما فرصتی بود تا رئیس انجمن صنایع همگن غذایی دارویی مازندران از دغدغه های صنعت غذا سخن بگوید و از اظهارنظرهای یکجانبه مسئولان وزارت بهداشت گله کند و امکان سخن گفتن با مسئولان را فراهم شود. ابتدای جلسه اسماعیل خاتمی مقدم به درد و دل با مسئولان اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو پرداخت هرچند علی الرقم پیگیری های متعدد مدیران سازمان دامپزشکی در این جلسه حضور نداشتند.خاتمی مقدم بسیار مطالبه گر جلسه را شروع کرد و گویی از مسئولان می خواست تا با وی همدردی کنند و به راهکارهایش گوش دهند، انصافا در این مهم مسئولان حاضر در جلسه سخنانش را تایید کردند و خواستار ارائه راهکار توسط وی بودند تا بتوانند با استفاده از امکانات قانونی خود هرچند محدود وارد عرصه کارزارشوند. 

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران بیان داشت: زمانیکه یک مسئول در برنامه رسانه ملی حضور می یابد و اعلام می کند که مرغ های تولید داخل کشور هورمونی هستند  به این فکر نمی کند این سخنش تشویش اذهان عمومی و سلب اعتماد مردم برای مصرف مرغ است؟ 

این ادعا که از پایه اشتباه است هیچ سند و مدرکی ندارد و صرفا به زبان آورده شده است؟ آیا صرفا به اینکه مرغ ها بعد از یک فرایند کوتاه مدت بالغ می شوند دلیل مناسبی است تا در رسانه ملی تولید مرغ را هورمونی دانست؟؟ وی در گله از سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی نگاه ویژه ای نسبت به طرح حامی نداشت با آنکه در طول مدت برگزاری از فعالیت ما اگاه و ستاد تنظیم بازار در دست آنها بود اما حتی سراغی از ما نگرفتند. خاتمی مقدم با بیان اینکه سبد غذایی خانوار در حال کوچکتر شدن است در مورد تاثیر آن در کیفیت افزود: کوچکتر شدن سبد خانوار مطمئنا در کاهش کیفیت محصولات غذایی تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: هجمه ای که از سمت سازمان غذا دارو به صنعت لبنیات در قضی روغن پالم  وارد شد  در حال برگشت به بدنه وزارت بهداشت است.

کارگروه امنیت غذایی در مازندران تشکیل شده است

 در ادامه رییس سازمان غذا و داروی مازندران دیگر سخنران این صبحانه کاری بود و از خاتمی مقدم خواست تا از هر دری سخن نگوید چون مباحثی که وی مطرح کرده است نیازمند ساعت ها بحث و تبادل نظر است لذا باید به مابحث مورد نظر جهت دهی داد و موضوعات دیگر را در جلسات بعدی بررسی کرد. آزاد  بخت وجود چندین دستگاه دخیل در حوزه غذا و دارو را یکی از چالش های نظارتی و مدیریتی دانست و در توضیح این مهم گفت: در اکثر کشورها تنها یک نهاد متولی غذا و دارو است و سیاست های مرتبط با این مهم در آن تدبیر می شود اما در ایران چندین دستگاه متولی غذا و دارو هستند. وی افزود: سازمان بهداشت جهانی نگرش ویژه ای به کشاورزی در دو حوزه بهداشت و سلامت دارد به گونه ای که در حوزه بهداشت کشاورزی ارگانیک را توصیه می کند و در سلامت که به صنعت مربوط می شود تمهیدات و سیاست های خاص خود را دارد. وی افزود: در حال حاضر کارگروه امنیت غذایی با ریاست استاندار مازندران تشکیل شده است و تنها استانی هستیم که در کشور هفت جلسه این کارگروه را با محوریت امنیت غذایی تشکیل داده ایم لذا انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران می تواند به عنوان یک مشاور، عضوی از این کارگروه باشد و تا با ارائه طرح های تخصصی و کاربردی، مباحث این کارگروه به صورت تخصصی دنبال گردد.

قاچاق محصولات غذایی به مازندران

مکرمی از مدیران سازمان غذا و داروی مازندران اظهار داشت: یکی از معضلات پیش روی تولیدکنندگان غذایی مازندران وجود محصولات غیر مجاز و قاچاق در سطح بازار است که با دخیل کردن کارگروه امنیت غذایی مازندران  و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به دنبال کمرنگ کردن این معضل در سطح استان هستیم. وی افزود: در حال حاضر نیز سه همایش را برای هشیار کردن مسئولان در دست اقدام داریم و امیدواریم با همکاری و همراهی دیگر نهادهای دخیل، قاچاق محصولات غذایی در مازندران به حداقل ممکن برسد. خاتمی مقدم در ادامه، بحث فله فروشی شیرخام را به میان آورد و فروش شیر فله به صورت گسترده در سطح جامعه را بسیار جدی دانست و گفت: از دانشگاه علوم پزشکی انتظار میرود نقش مدعی العموم را بازی کند و دستگاه های مرتبط را برای مقابله با فله فروشی شیرخام به همکاری فراخواند. اعرابی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سخن خاتمی مقدم بیان داشت: دستگاه هایی که فعالیت آنها مرتبط با فروش فله ای شیرخام است باید جدی تر وارد عمل شوند هرچند در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت بسیار زیادی داشته است و اماکن فروش شیر غیربهداشتی فله ای متعددی توسط این نهاد شناسایی، توقیف و خاطیان  را روانه دادگاه کرد. وی افزود: باید بررسی کرد چرا مردم به مصرف شیرفله ای رغبت دارند، این رغبت موجب می شود تا بازار مصرف به وجود آمده و سودجویان به فکر بافتند. وی با بیان این پرسش که باید چرایی مصرف شیر فله در بین مردم را یافت خطاب به خاتمی مقدم گفت: انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران می تواند با طرح موضوع و طرح مساله پژوهشی این موضوع را واکاوی کند.

مواد غذایی تولید کشور بهداشتی هستند

سخنران پایانی این صبحانه کاری جعفری معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بود که با تشکر از فعالیت های انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در اجرای طرح حامی در پاسخ به گله خاتمی مقدم مبنی بر عدم توجه به اجرای طرح حامی در مازندران بیان داشت: با توجه به اینکه مازندران متولی تامین مرکبات کشور بود لذا توان سازمان جهاد کشاورزی و نیروهای آن روی این مهم قرار گرفت واین به معنای غفلت از فعالیت انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی نبوده است. جعفری گفت: معتقدم که اکثر محصولات غذایی واحدهای تولیدی مازندران کاملا بهداشتی و با کیفیت هستند و اینکه واحدی تخلف کرده نباید به پای دیگر واحدها نوشت. وی با بیان اینکه مرغی که یک ماه از تاریخ مصرف آن نمانده به هیچ وجه وارد بازار نمی شود و اگر کسی چنین مرغ هایی را در بازار مشاهده کرد مقصر ان دستگاههای اجرایی نیستند بلکه این یک تخلف است که باید با آن برخورد کرد و طرح پرسش اینکه چرا تخلف میشود بی معنا است چون زمانیکه فردی دست به تخلف میزند دولت بالای سر او نیست اما زیرساخت های لازم برای عدم ورود مواد عذایی بی کیفیت و غیربهداشتی توسط نهادهای دخیل صورت گرفته است.

 وی افزود: تکنولوژی گوشت سفید در کشور به خصوص مازندران بسیار بالا رفته است و درصد بالایی از مرغ کشور با کیفیت و بهداشتی هستند و طرح مباحثی چون مرغ هورمونی فقط ضربه به تولید داخل است. معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به این فکر نباشیم که نهادهای اجرایی وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند که تفکر غلطی است بلکه به این بیاندیشیم آیا نهادهای اجرایی همه ابزارهای نظارتی را برای رسیدن به حد ایده آل دراختیار دارند؟ وی خطاب به خاتمی مقدم گفت: به دنبال طرح موضوع، راهکار و مطالبه آن باشید.


حسین زحمتکش - خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۲۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها