یکشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۴۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی:

اجرای قانون "تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی قانونی" به شرط تجمیع نظر دو سوم کشاورزان در یک محدوده

به گزارش فودنا، حسین صفایی در نشست خبری امروز با گزارش عملکرد سال 93 و بیان برنامه سال 94 گفت: قانون تعاونی نمودن تولید و یک پارچه شدن اراضی قانونی در سال گذشته در مجلس تصویب و در تاریخ 29 اسفند 94 توسط شورای نگهبان تایید و ابلاغ شد که می توان یکی از قوانین خوب بیان نمود که طی این مصوبه چنانچه دو سوم کشاورزان در یک محدوده نظر به یکپارچه نمودن اراضی پراکنده را داشته باشند، مصوبه قابلیت اجرا پیدا می کند.

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران، حسین صفایی مدیر عامل سازمان تعاون روستایی که صبح امروز در سازمان مرکزی تعاون روستایی بر گزار شد گفت: حدود 5 دهه از نوسازی ساختار مدیریتی دربخش کشاورزی می گذرد؛ و در سه دهه اخیر و پس از انقلاب، قدم‌های بزرگی برای تحول و ارقا خش کشاورزی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده تولیدکنندگان تحت پوشش کشاورزی قرار دارند، افزود:  براساس ارزیابی های ما حدود 20درصد از کشاورزان خارج از ظرفیت تعاونی قرار دارند.

4 نسل تعاونی فعال در ایران

وی با بیان اینکه در طول چند دهه گذشته ساختار هایی در بخش کشاورزی به وجود آمد که شامل 4 نسل تعاونی است، در تشریح این 4 نسل بیان داشت:

نسل اول: تعاونی های روستایی هستند، هر 12 روستا دارای یک تعاونی و همه شهرستان‌های کشور، دارای اتحادیه تعاون روستایی و همه استان‌ها نیز دارای تعاون شهری هستند؛عملکرد این حوزه معطوف به بازار است، بیشترین نقش را نیز در تامین نهاده های کشاورزی دارد.

 

نسل دوم: این حوزه، تعاونی های تولید کشاورزی را در بر می گیرند و هدف آن نیز سیاست‌پذیر کردن قسمت کشاورزی است؛  این گروه از تعاونی‌ها 1334 واحد را شامل می شوند، البته تعداد محدودی از شهرستان ها فاقد این گونه تعاونی ها هستند.

 

نسل سوم : شرکت های سهامی زراعی که این تعاونی ها و یا تشکل ها برای سازماندهی بخش کشاورزی شکل گرفته اند و تفاوت عمده ای که با تعاونی های تولید دارند لغو مالکیت اعضا است و در حقیقت می توان گفت خصوصی هستند؛ که 32 شرکت ثبت شده اند و در حال حاضر 27 شرکت در این خصوص فعال هستند.

 

نسل چهارم : تعاونی های تخصصی و یا محصولی که بیشتر در دهه های 70 و 80 گسترش یافته اند و رونق گرفتن بخش کشاورزی و گسترش آن برای محصولات مهم پروتئینی، اعم از فراورده های گوشتی و مرغی، لبنیات و ...جز اهداف این نسل محسوب می شود؛ البته باید بیان داشت عقبه این محصولات شهرستان ها هستند.

مهندس حسین صفایی در ادامه گفت: امتیازی که این تعاونی ها دارند، این است که به صورت شبکه هستند و به هم پیوند دارند؛ وظیفه سازمان تعاون روستایی این است که بسته به نیاز کشاورزی در کشور، این گونه تعاونی ها را گسترش دهد.

صفایی ادامه داد: سال گذشته تمام کوشش ما برای تنظیم بازار کشاورزی و شکل دهی به بخشی از محصولات متکی بر توانایی شبکه تعاونی بود.

وی همچنین تصریح کرد: سال گذشته سازمان تعاونی روستایی  حدود 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات جذب کرد و این مبالغ را را برای فعالیت های جاری و حوزه تشکل ها در بازار به کار گرفت.

وی افزود: سال گذشته سعی کردیم زیر ساخت های موجود را که جزء فعالیت اصلی شبکه به حساب می آیند، تقویت کنیم؛ یکی از اقدامات ما تولید بذر بوده است، چیزی حدود 15 هزار تن جو و175  هزار تن گندم تولید و در شبکه ها توزیع گردید؛ همچنین کارگاه های بوجاری بذر را که در کارآیی بسیار موثر هستند، نو سازی کردیم.

 

صفایی در ادامه افزود: در توسعه زیر ساخت ها، عملکرد ما 20 واحد صنایع تکمیلی و 7 واحد بوجاری بذر تاسیس شده که 4 واحد کارخانه ی خوراک دام، 11 واحد فناوری شیر و لبنیات، 11 واحد مرکز جمع آوری شیر نیز ایجاد شده است،همچنین برای جلوگیری از استفاده کودهای شیمیایی چیزی حدود 50 هزار تن کود های آبی زیستی تولید و توزیع کرده ایم.

 

وی در ادامه افزود: همچنین در خصوص کارگزاری های بیمه 39 مورد اضافه کرده ایم که حدود 870 کارگزاری در این خصوص فعال هستند؛ همچنین این سازمان 13 مورد کلینیک دام پزشکی را ایجاد کرده است.

بدهکاری به کشاورزان به حداقل رسید اما از ذرت کاران بابت بدهی معوقه در سال 93 عذرخواهی می کنم

صفایی در خصوص این که آیا این سازمان به کشاورزان بدهکاری مالی دارد، یا خیر و میزان آن چقدر است، گفت: با ایجاد ساز و کار هایی و همچنین برنامه ریزی های انجام شده در این خصوص با کاهش چشمگیری از معوقات و بدهکاری ها مواجه بوده ایم؛ البته سال گذشته نتوانستیم مزد ذرت کاران را به موقع پرداخت کنیم، از این بابت از آن ها عذر خواهی نیز کردیم که تصمیم داشتیم حتی در پایان سال در صدا و سیما این عذرخواهی را اعلام کنیم و تلاشمان را می کنیم تا چنین مسائلی را دیگر شاهد نباشیم.

برنامه سال 94:

توسعه بورس کشاورزی و راه اندازی سامانه بازار محصولات کشاورزی / تشکیل فروشگاه های زنجیره ای

رییس سازمان تعاونی روستایی در خصوص برنامه های سال جاری، اظهار داشت: در حوزه بازرگانی اصرار بر تقویت فعالیت های بازر گانی محصولات کشاورزی را داریم؛  سیاست ما این است که فعالیت کشاورزان را در بورس کشاورزی گسترش دهیم، همچنین سامانه ی بازار محصولات کشاورزی را فعال کرده  تا معاملات بین شبکه ای در آنجا صورت گیرد.

وی ادامه داد: قرار است که در سال جاری یک سازه جدید را در تجارت الکترونیک اضافه کنیم، کاربران این سایت نیز  کشاورزان هستند که در حال حاضر عمده ترین مشکل ما عدم شفافیت قیمت ها و سو استفاده برخی از این صنف است.

وی با بیان این که در این سایت کشاورزان قدرت چانه زنی را خواهند داشت، گفت: امید واریم با راه اندازی این سایت چنین مشکلاتی حل شود.

صفایی گفت: از دیگر برنامه های ما این است که حداقل در 14 استان با اتکا به شبکه فروشگاهی که داریم، فروشگاه های زنجیره ای را به وجود آوریم، همچنین در حوزه خرید های حمایتی هم پشتیبانی تسهیلاتی از شبکه انجام خواهیم داد؛ در حال حاضر سازمان به دنبال اخذ خط اعتباری2000 میلیارد تومانی است البته در بودجه سال 94 نیز تصویب شده و هم اکنون روند  قانونی خود را طی می کند.

 

اجرای قانون "تعاونی نمودن تولید و یک پارچه شدن اراضی قانونی" به شرط تجمیع نظر دو سوم  کشاورزان در یک محدوده

وی افزود: قانون تعاونی نمودن تولید و یک پارچه شدن اراضی قانونی در سال گذشته تصویب شد، البته از سال 82  در حال پیگیری بود، و در تاریخ 15 بهمن 93 به تصویب مجلس رسید و 29 اسفند 93 نیز توسط شورای نگهبان تایید گردید بر اساس این قانون اگر دو سوم کشاورزان اعلام آمادگی برای یک پارچه سازی داشته باشند، کل زمین ها یک پارچه می شوند و دیگر کشاورزان مخالف نیز، موظف به رعایت این قانون هستند.

(یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۸:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها