جمعه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۳۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با فارس:

امسال هم خبری از مشوق صادراتی نیست/ ضعف مدیریت علت محدودیت بازار صادراتی است نه تحریم ...

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به ضعف سیاست‌ توسعه بازار صادرات، گفت: در تحریم، خود را تنها به کشورهای هند، چین، عراق و امارات محدود کردیم و تا حد زیادی بازارهای سنتی و قدیمی خود را در بازارهای اروپا از دست داده‌ایم.

محمد لاهوتی، به ضعف سیاستگذاری‌ها برای توسعه بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم، ما خود را تنها به چند کشور آسیایی از جمله هند، چین، عراق و امارات محدود کردیم و تا حد زیادی بازارهای سنتی و قدیمی خود را در بازارهای اروپا از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً با برداشته شدن تحریم‌ها، دروازه بازارهای اروپا به سمت ما گشوده خواهد شد، اما این به معنای آن نیست که کالاهای صادراتی ما افزایش یابد، بلکه این خطر وجود دارد که خریدار کالاهای اروپایی شویم که این نقطه‌ضعف ما خواهد بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرد که محدود شدن ما برای مبادلات تجاری به چند کشور، فقط مربوط به تحریم نیست، بلکه سوءمدیریت برای بازاریابی داشته‌ایم و باید دید برای به دست آوردن بازار جدید چه کرده‌ایم.

لاهوتی این پرسش را مطرح کرد که چه بودجه‌ای برای حضور بازرگانان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی در نظر گرفته شده و چقدر برای تبلیغ کالاهای ایرانی در شبکه‌های پرمخاطب خارجی هزینه شده است.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به اختصاص نیافتن بودجه‌ای برای بحث مشوق‌های صادراتی اشاره‌ای کرد و گفت: دولت 100 میلیارد تومان برای حمایت از صادرکنندگان در قالب مشوق‌های صادراتی پیشنهاد کرده بود که شنیده‌ها حاکی از آن است که امسال نیز خبری از اختصاص چنین مبلغی نخواهد بود و ظاهراً این موضوع رد شده است.

وی ادامه داد: حتی آن مشوق‌هایی که چهار سال پیش دولت قولش را به صادرکنندگان داده بود، هنوز پرداخت نشده است، در حالی که مشوق صادراتی می‌تواند راهکاری برای قدرت رقابت صادرکنندگان ایرانی با رقبای خارجی در بازارهای جهانی باشد که بر سر یک سنت (یک صدم دلار) نیز چانه می‌زنند.

اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای اروپایی و کشورهایی که ما رابطه اقتصادی چندانی با آنها نداریم نکته دیگری بود که لاهوتی به آن اشاره کرد و گفت: امروزه رایزنانی که سازمان توسعه تجارت معرفی می‌کند، حمایت سیاسی سفارتخانه‌ها را ندارند و قدرت چانه‌زنی کمتری در منطقه خواهند داشت، در عین حال، اکنون در کشورهایی رایزن بازرگانی داریم که خود به خود بازار ما با آنها روی روال افتاده است و بهتر بود رایزنان ما در کشورهایی که نیاز به بازاریابی دارند حضور بیشتری داشته باشند.
(جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها