چهارشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۳۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

واردات گندم ره آورد تعیین ناعادلانه نرخ خرید تضمینی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با تاکید بر ضرورت بازنگری در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، گفت: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم ره آوردی جز واردات این محصول و خروج ارز از کشور را به همراه نخواهد داشت.

رحمت الله نوروزی با تاکید بر ضرورت بازنگری در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، گفت: درحال حاضر نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم با هزینه های تولید این محصول و همچنین تورم موجود در کشور همخوانی ندارد.

ایران قابلیت رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید گندم و صادرات این محصول را دارد

نماینده مردم علی آباد درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گندم به عنوان کالایی استراتژیک در کشور با بی مهری مسئولان در ورطه نابودی گرفتار شده است، افزود: تعیین نرخ عادلانه خرید تضمینی گندم کمترین اقدامی است که دولت در راستای حمایت از کشاورزان و کمک به خودکفایی در تولید این محصول می تواند انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی گندم در کشور، تصریح کرد: کشور ما قابلیت رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید گندم و حتی صادرات این محصول را دارد؛اما به علت عدم حمایت از این بخش و تامین نشدن هزینه‌های تولید، متاسفانه تحقق این مهم غیرممکن شده است.

ضرورت تعیین نرخ خرید تضمینی گندم همسو با تورم و هزینه های تولید

نوروزی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت ارائه خدمات به کشاورزان با لحاظ 20درصد میزان تورم صورت می گیرد، تصریح کرد: درحالی که کشاورزان نیازمند تامین مواد اولیه تولید خود از سوی دولت هستند،مسئولان با بی توجهی به نرخ گذاری عادلانه برای خرید محصولات داخلی تیشه به ریشه اقتصاد داخلی می زنند.

وی ادامه داد:نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم ره آوردی جز واردات این محصول و خروج ارز از کشور را به همراه نخواهد داشت.

نوروزی با تاکید بر اینکه نرخ گذاری ناعادلانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژِیکی مانند گندم؛تولیدکننده که عمدتا از قشر ضعیف جامعه به شمار می رود را متضرر خواهد کرد، گفت: دولت باید با اختصاص یارانه تولید به کشاورزان آنان را در زمینه تولید بیشتر و با کیفیت تر یاری کند.

وی با بیان اینکه مجلس بارها با برگزاری جلسات مستمر با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواهان رشد نرخ خرید تضمینی گندم بوده است، افزود: باید بدانیم که رشد نرخ خرید تضمینی گندم بی نیازی از واردات این محصول و همچنین خروج ارز را درپی خواهد داشت.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: خواسته ما از دولت ارتقای نرخ خرید تضمینی گندم به نزدیک 2 هزار تومان است تا علاوه بر پوشش هزینه های تولید با تورم موجود در جامعه نیز همخوانی داشته باشد.

در تعیین قیمت تضمینی دولت باید میانگین تورم یکسال قبل را ملاحظه و قیمت را بر اساس آن افزایش دهد،میانگین تورم در پاییز سال گذشته حدودا 25 درصد بود و درحالی که انتظار می رفت این 25 درصد به 1050 تومان قیمت  خرید تضمینی گندم اضافه و قیمت 1350تومان اعلام شود، دولت فقط 10 درصد قیمت را افزایش داده است.

 

خانه ملت

(چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۱:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها