چهارشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۳۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

نقش کلیدی اتاق‌های بازرگانی در گشایش مناسبات اقتصادی

هیات فنی و صنعتی منطقه اورال روسیه که به تازگی به ایران آمده است، صبح امروز با رییس اتاق تهران ملاقات کرد و طی آن دو طرف بر نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور و بخش‌های خصوصی در تسریع مناسبات اقتصادی و رفع موانعی که در این راه وجود دارد تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در این دیدار ابتدا به روابط حسنه دو کشور ایران و روسیه در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اشاره کرد که به گفته وی طی سال های اخیر رونق نیز یافته است.
وی همچنین حمایت و پشتیبانی دولت روسیه از ایران در طول دوران تنش هسته‌ای غرب با ایران را مورد تقدیر قرار داد و در خصوص همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف، گفت: ظرفیت های مناسبی برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور وجود دارد که مهم ترین آنها در حوزه نفت وگاز، خدمات فنی و مهندسی و نیز مواد غذایی و کشاورزی است.
رییس اتاق تهران به حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه اشاره کرد که رقمی در حدود یک میلیارد دلار است و به گفته وی، این میزان مبادله تجاری در حد و اندازه بزرگی دو کشور ایران و روسیه نیست. خوانساری یکی از دلایل عمده کاهش مناسبات اقتصادی میان ایران و روسیه را تحریم های غرب علیه ایران عنوان کرد و با بیان اینکه طی یک سال گذشته، تنش میان روسیه با اروپا و آمریکا منجر به اعمال برخی تحریم ها علیه این کشور شده است، افزود: در شرایطی که مناسبات اقتصادی روسیه با اروپا و آمریکا دچار چالش شده است، ایران می تواند سهم بالاتری در بازار روسیه داشته باشد و این در حالی است که اراده مقامات سیاسی دو کشور نیز بر تقویت همکاری های اقتصادی بنا شده است.
خوانساری در ادامه، یکی از وظایف اتاق های بازرگانی در مناسبات بین المللی را شناسایی تنگناها و موانع موجود بر سر راه همکاری های اقتصادی و تجاری عنوان کرد و افزود: در خصوص وضعیت مناسبات اقتصادی میان ایران و روسیه، یکی از مشکلات جدی مربوط به شرایط سخت نقل و انتقال پول است که این موضوع نیز از سوی اتاق تهران به مقامات مسول در ایران گزارش شده است و در نهایت از سوی دولت ایران مصوب شد که جایگزینی روبل و ریال در معاملات تجاری به جای دلار برقرار شود.
به گفته رییس اتاق تهران، این مصوبه به بانک مرکزی ایران ابلاغ شده است و به زودی عملیاتی می شود.
وی در ادامه موضوع برقراری تجارت آزاد میان ایران و روسیه را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر کشور روسیه با کشورهای همسایه خود از جمله بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قزاقستان تجارت آزاد را برقرار کرده و امیدواریم که ایران نیز در این حوزه قرار بگیرد.
خوانساری در عین حال یکی از مشکلات تجاری میان دو کشور را کمبود ناوگان حمل و نقل دریایی و کانتینرهای یخچال دار عنوان کرد که به گفته وی دو طرف در این زمینه باید مذاکراتی داشته باشند.
وی همچنین مشکل صدور روادید برای تجار ایرانی را یکی دیگر از موانع بر سر راه توسعه مناسبات تجاری دانست و اظهار امیدواری کرد که طی مذاکراتی که میان مقامات مسول سورت گرفته، تسهیل صدور روادید در 6 ماه نخست امسال نهایی شود.
رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به نقش اتاق های بازرگانی دو کشور در تسهیل رفت وآمد تجار و صنعتگران دو طرف و نیز گشایش در مناسبات اقتصادی اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از مناسبات و همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در دوران حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی از طریق چند شرکت خاص صورت می گرفت و دولت های دو طرف نقش عمده ای در کسب وکار میان دو کشور داشتند و متاسفانه این رویه تا حدودی پابرجا مانده و در حال حاضر نیز این عادت برقرار است که ارتباط‌ها در حوزه اقتصادی از طریق دولت های دو کشور ایجاد شود در حالی که بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی می توانند این نقش را به مراتب بهتر و منسجم تر انجام دهند.
خوانساری افزود: دولت های دو کشور در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری دو طرف تنها باید در حل مشکلات از جمله مسائل پولی و مالی و نیز روادید ایفای نقش کنند و کسب وکار و تجارت را به بخش‌های خصوصی واگذار کنند.

دعوت از شرکت‌های ایرانی برای بازدید از نمایشگاه اورال

«سرگی استروگف» معاون رییس اتاق بازرگانی و صنایع اورال روسیه نیز در این دیدار، از تلاش دولت روسیه برای احیای مناسبات اقتصادی و تقویت همکاری بخش های خصوصی دو کشور خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی و صنایع منطقه اورال طی دو سال اخیر موفق شده چهار هیات اقتصادی و صنعتی را برای مذاکرات روانه ایران کند و قصد داریم تا ارتباط میان شرکت های صنعتی این منطقه از روسیه را با بنگاه‌های اقتصادی ایران گسترش دهیم.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بزرگ صنعتی در منطقه اورال روسیه طی تیرماه امسال خبر داد و افزود: همه ساله در ماه جولای (تیرماه) یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنعتی روسیه در منطقه اورال برگزار می‌شود که مساحتی به وسعت 60 هزار متر مربع به صورت مسقف و 100 هزار متر مربع در فضای باز را در برمی‌گیرد. وی با دعوت از تجار و شرکت‌های ایرانی به حضور در این رویداد اقتصادی، خاطرنشان کرد که فعالان اقتصادی ایران با حضور در این نمایشگاه می توانند از نزدیک با توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی منطقه اورال آشنا شوند. به گفته وی، در این نمایشگاه آخرین توانمندی های کشور روسیه در بخش صنایع برق، ماشین آلات سنگین و ریلی به نمایش در خواهد آمد.
(چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها