سه شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۲۰:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۳۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ایران و لهستان تفاهم‌نامه همکاری در بخش کشاورزی امضا می‌کنند

بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین ایران و لهستان به امضا می‌رسد این دو کشور در زمینه‌های علمی و تکنولوژی بخش کشاورزی فعالیت مشترک انجام می‌دهند.

اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست مشترک با هیئت اعزامی لهستان، اظهار داشت: کشاورزی ایران دانش‌بنیان بوده و سابقه 100 سال تحقیقات در این بخش دارد.
وی افزود: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران 2 هزار هیئت علمی در 24 مرکز تحقیقات علمی فعالیت داشته و پایش‌های خود را به بخش های نیازمند ارائه می‌دهند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: امروزه ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان با مشکل جهانی آب و تغییر اقلیم روبرو است.
زند افزود: مهمترین چالش امروز کشاورزی ما کمبود آب و تغییرات اقلیمی است که بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ایران با مشکل محدودیت تعاملات بین‌المللی و ورود تکنولوژی روز کشاورزی روبرو است، تصریح کرد: امیدواریم دو کشور همکاری‌های مشترکی در این زمینه داشته باشند.
در ادامه این نشست، کاسپر چیک معاون وزیر امور خارجه لهستان با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و دسترسی به آن برای دو کشور مهم است گفت: کشاورزی در لهستان بخش مهمی در اقتصاد ملی است و این کشور از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی در اروپا به حساب می‌آید.
وی افزود: در 25 سال اخیر لهستان دگرگونی‌های مثبتی را در بخش کشاورزی داشته که این امر می‌تواند تجارب مثبتی را برای طرفین به همراه آورد.
معاون وزیر خارجه لهستان با بیان اینکه لهستان کشور مطرحی در زمینه تولید غذا، مدرنیزه کردن کشاورزی و ذخیره‌سازی غذا است، عنوان کرد: امیدواریم در این زمینه همکاری‌هایی با ایران داشته باشیم.
چیک اظهار داشت: لهستان در بخش آموزش کشاورزی و پرورش متخصصین این بخش فعالیت‌های منسجمی دارد که در این زمینه با ایران همکاری خواهیم داشت.
وی گفت: لهستان علاقه‌مند است راه‌های دسترسی به بازار ایران و بالعکس دسترسی ایران به بازارهای لهستان را فراهم کند. در زمینه‌هایی مانند تولید شیر، لبنیات، گوشت دام و مرغ قابلیت همکاری‌های مشترک وجود دارد.
معاون وزیر خارجه لهستان افزود: این کشور یکی از تولیدکنندگان گوشت حلال در در دنیا است و مشکلات فنی که پیش روی تولید این محصول وجود داشت برداشته شده است.
همچنین در این نشست محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات نیز گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه مشترک دو کشور در این زمینه به صورت فارسی و انگلیسی تهیه و تدوین شده است تا در صورت اعلام آمادگی طرف مقابل به امضاء برسد.

وی با بیان اینکه ایران و لهستان عضو کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات هستند گفت: توسعه روابط دو کشور در این بخش راحت‌تر امکان‌پذیر است.

 

تسنیم

(سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۲۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها