سه شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۳۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
در روزنامه وطن امروز:

افزایش شتاب واردات محصولات کشاورزی

وطن امروز از افزایش واردات محصولات کشاورزی انتقاد کرده است: واردات همچنان در حال افزایش است و هنوز برای کارگران چینی اشتغال ایجاد می‌شود! طبق آمارهای گمرک، واردات از چین در سال 1393 از نظر وزنی 189 درصد و از نظر ارزش بیش از 28 درصد رشد داشته است اما در این میان 5 کالای اصلی وارداتی نشان می‌دهد محصولات کشاورزی از عمده‌ترین کالاهایی هستند که وارد کشور می‌شوند.

این در حالی است که در حوزه کشاورزی هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود و حتی بسیاری از انبارهای محصولات ایرانی مانند برنج پر است و باز هم واردات انجام می‌شود. از طرفی الگوی کشاورزی در ایران آنقدر نابسامان است که درصد قابل توجهی از کل واردات ایران به وارد کردن دانه گندم خوراکی، ذرت دامی، برنج و کنجاله سویا اختصاص می‌یابد. در سال 1393 نسبت به سال گذشته آن واردات دانه گندم خوراکی حدود 17درصد، ذرت دامی حدود 15 درصد و کنجاله سویا حدود 6 درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است. 

حدود 5 درصد کل واردات سال گذشته فقط مربوط به دانه گندم خوراکی بوده است و این نشان می‌دهد کشور وابستگی فراوانی به چنین کالایی دارد اما آیا تدبیری برای بی‌نیازی از واردات محصولات کشاورزی اندیشیده شده است؟ عملکرد مسؤولان نشان می‌دهد نه تنها برنامه‌ای برای خودکفایی محصولات کشاورزی وجود ندارد بلکه هر سال آمار واردات محصولات کشاورزی بالاتر می‌رود و هر سال زیان کشاورزان ایرانی نیز افزایش می‌یابد...

صدرالله دولت، مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با انتقاد از افزایش واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته بیان کرد: روند واردات در محصولات کشاورزی در 2 سال گذشته روند افزایشی شدیدی داشته که این مساله بسیار نگران‌کننده و خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 89 با رکورد واردات بیش از 22 میلیون تن محصولات کشاورزی روبه‌رو بوده‌ایم که متاسفانه در سال 93 هم بعد از 4 سال بازهم به این رقم نزدیک شده‌ایم که این بسیار تاسفبار است. 


مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام عدم برنامه‌ریزی در واردات محصولات کشاورزی را عامل اصلی مشکلات این بخش دانست و به نسیم یادآور شد: متاسفانه واردات محصولات کشاورزی به شکل سرسام‌آوری رو به افزایش است و هیچکدام از دولتمردان هم در این زمینه پاسخگو نیستند و توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند. 
(سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۵:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها