سه شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۲۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

آغاز کشت برنج‌ تراریخته در کشور/ تولید شنگول و منگول با فناوری تراریخته

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: ایران نخستین کشور دنیاست که برنج تراریخته را در سال 1383 به تولید انبوه رساند، اما پس از یک دوره توقف اکنون کشت آزمایشی و محدود برنج‌ تراریخته از سرگرفته شده و تولید انبوه آن از سال آینده آغاز می‌شود.

به نقل از دبیرخانه سومین جشنواره زیست فناوری، بهزاد قره‌یاضی با بیان اینکه بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران از جایگاه علمی مناسبی برخوردار است، گفت: از حیث تعداد مقالات ارائه شده در سطح منطقه خاورمیانه در رتبه اول هستیم، اما از لحاظ کیفیت مقالات در دنیا هنوز به جایگاه دلخواه دست نیافته‌ایم.

وی افزود: ایران سال‌هاست در زمینه تولید محصولاتی چون واکسن‌های انسانی و دامی فعال است و در تامین بسیاری از خودکفا شده است و واکسن‌هایی چون فلج اطفال، اوریون، سرخک، و ثلاث را در داخل تولید می‌کنیم رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در زمینه تولید واکسن‌های دامی نیز موفق عمل کرده‌ایم گفت: موسسات سرم‌رازی و انستیتو پاستور در این زمینه پیشگام هستند.

قره‌یاضی برخی دستاوردهای حاصل از زیست فناوری در زمینه کشاورزی را معرفی و اظهار کرد: اکنون بذر اولیه سیب‌زمین (مینی تیوبر) از طریق کشت بافت در کشور تولید می‌شود و قابلیت صادرات هم دارد. هسته اولیه بذر این سیب‌زمینی‌ها عاری از بیماری و ویروس هستند.

وی ادامه داد: در زمینه سلو‌ل‌های بنیادین و حیوانات ترارریخته نیز توفیقاتی حاصل شده که بزغاله‌های «شنگول»، «منگول» و «حبه انگور» از این جمله‌اند و در شیر آنها مولکول‌های با اهمیت پزشکی وجود دارد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با بیان اینکه ایران نخستین کشور دنیاست که برنج تراریخته را در سال 1383 به تولید انبوه و در سال 84 به مرحله کشت رساند، گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم و دهم عقب‌گرد داشتیم ولی اکنون کشت آزمایشی و محدود برنج‌های تراریخته از سر گرفته شده و تولید انبوه آن را طی سال‌های آینده آغاز می‌کنیم.

قره‌یاضی با بیان اینکه در محصولات تراریخته از هیچ گونه سمی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: علاوه بر سلامت، تراریخته‌ها از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و محصول بیشتری می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره زیست فناوری ایران از 31  اردیبهشت تا 2 خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود. در این نمایشگاه غرفه که برنج تراریخته اختصاص خواهد داشت که بازدیدکنندگان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

سومین جشنواره و همایش زیست فناوری ایران با شعار «زیست فناوری: امنیت غذایی، سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار توسط ستاد توسعه فناوری ج. ا. ا 31 اردیبهشت تا 2 خرداد در نمایشگاه بین‌المللی سالن خلیج فارس برگزار می‌شود علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند به سایت www.iranbiotechdc.ir مراجعه نماید.

 

فارس

(سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها