دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۲۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

افزایش نرخ لبنیات به نفع جامعه نیست/مصرف دوباره کاهش می یابد

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور گفت: افزایش نرخ لبنیات و فرآورده های لبنی در سالجاری علاوه بر کاهش مجدد مصرف می تواند سلامت جامعه را با مخاطراتی مواجه سازد که این موضوع به نفع هیچکس نیست.

محمدرضا اسماعیلی ، 70 درصد سهم تولید فرآورده های لبنی را شیر خام دانست و افزود: اگرچه ممکن است امسال افزایشی در نرخ شیرخام نداشته باشیم اما 30 درصد هزینه های تولید هر ساله ناشی از افزایش نرخ تورم و قیمت تمام شده تولید از جمله دستمزد کارگری، حامل های انرژی (آب، برق و گاز)، بسته بندی، ارزش افزوده و هزینه های حمل و نقل است.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور تصریح کرد: در صورتی که صنایع نتوانند هزینه های تمام شده تولید را تامین کنند به طور قطع با ورشکستگی و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی مواجه خواهیم شد در حالی که نباید اقدامات ما سبب نابودی صنعت لبنی کشور شود.

وی اضافه کرد: افزایش هرساله نرخ حامل های انرژی (آب، برق و گاز) بر قیمت مصرف کننده نهایی موثر است، ضمن آنکه غیرممکن است قیمت تمام شده صنعتی افزایش یابد اما این امر بر نرخ محصولات نهایی آن تاثیری نداشته باشد.

وی افزود: طبق برآوردهای سالجاری نرخ لبنیات باید حدود 15 درصد افزایش یابد، اما آنچه از سوی انجمن صنایع لبنی پیشنهاد شده افزایش حدود 5 درصدی نرخ این محصولات است.

اسماعیلی تاکید کرد: اتحادیه صنایع لبنی به هیچ عنوان با افزایش مجدد قیمت فرآورده های لبنی موافق نیست، چرا که کاهش مصرف طی سالهای اخیر حاکی از آن است که مردم توان خرید لبنیات با قیمت هایی بیش از آنچه هم اکنون در بازار عرضه می شود را ندارند.

وی گفت: بنابراین برای حمایت از تولید فرآورده های لبنی دولت بایستی یارانه و تسهیلات مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار دامداران، صنایع لبنی و مصرف کنندگان قرار دهد.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین دولت می تواند بلحاظ تخفیف در نرخ حامل های انرژی یا کاهش مالیات برارزش افزوده صنایع لبنی علاوه بر تولیدکنندگان از مصرف کنندگان نیز حمایت کند.

وی افزایش مصرف فرآورده های لبنی را تنها راهکار کاهش بیماری ها دانست و افزود: در تمام کشورهای دنیا دولت ها از تولید فرآورده های لبنی که تامین کننده سلامت جامعه شان است، حمایت می کنند بنابراین انتظار می رود دولت ما نیز نگاه ویژه ای به تولید فرآورده های لبنی همچون کالاهای استراتژیک و کشاورزی داشته باشد و امتیازات حمایتی که دولت به این کالاها می دهد را به شیر و فرآورده های لبنی بپردازد تا نرخ ها افزایش نیابد.

وی مصرف لبنیات را تضمین کننده سلامت جامعه دانست و اضافه کرد: هم اکنون با مراجعه به ارتوپدی ها و دندانپزشکی می توانید مشاهده کنید که به دلیل کمبود کلسیم ناشی از کاهش مصرف لبنیات، روزانه تعداد زیادی از مردم به مراکز درمانی مراجعه می کنند و این در حالی است که سن جمعیت کشور ما رو به افزایش است بنابراین باید به مصرف این کالا بیش از پیش توجه کنیم در غیر این صورت دولت باید هزینه های گزافی برای درمان بپردازد.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور درباره نحوه لحاظ کردن افزایش قیمت محصولات لبنی، گفت: افزایش نرخ باید با مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان روی نوع کالا مشخص شود تا هرج و مرجی در بازار لبنیات رخ ندهد.

وی با تاکید براینکه ماست، شیر و پنیر از کالاهای پرمصرف در سبد خانوار است، افزود: معتقدیم نباید افزایش نرخی روی کالاهای پرمصرف همچون شیر، ماست و پنیر داشته باشیم، بلکه این افزایش نرخ می تواند تنها روی کالاهای لبنی لوکس که مصر ف کننده هر نرخی را برای آنها می پردازد، لحاظ شود.

وی ادامه داد: صنایع لبنی باید با کاهش نرخ فرآورده های لبنی پرمصرف از کاهش مصرف جلوگیری کنند زیرا با افزایش تقاضا صنایع می توانند با کمترین حاشیه سود نیز به فعالیت خود ادامه دهند اما در نهایت ادامه روند فعلی به نفع صنایع نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تولید فرآورده های لبنی باید برای دامداران و صنایع لبنی صرفه اقتصادی داشته باشد، اظهار داشت: پس از سال ها تلاش، کشور در تولید لبنیات و فرآورده های لبنی به خودکفایی رسیده و سالانه بخشی از این محصولات به دیگر کشورهای دنیا نیز صادر می شود، بنابراین حفظ این صنعت برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این درحالیست که به تازگی رضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی از احتمال افزایش ۵ درصدی قیمت روی برخی محصولات لبنی پس ازماه مبارک رمضان خبر داده بود.

 

ایرنا

(دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۶:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها