دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۲۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

پیمان پولی ایران و روسیه هنوز نهایی نشده است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام مذاکرات ایران و روسیه برای برقراری تجارت ترجیحی، گفت: بانک مرکزی برای برقراری پیمان پولی دوجانبه با روسیه مذاکراتی داشته اما هنوز نهایی نشده است.

مجتبی خسروتاج صبح امروز - دوشنبه - در نشست بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با فدراسیون روسیه که در اتاق بازرگانی برگزار شد، درباره‌ آخرین وضعیت روابط تجاری دو کشور اظهار کرد: در سال گذشته مذاکراتی برای ایجاد زمینه‌های همکاری در بخش صادرات غیرنفتی با روسیه داشتیم.

وی ادامه داد: در کنار این مورد چارچوبی را تحت عنوان مسائل بانکی با روسیه ترتیب دادیم تا شرایط برای روابط تجاری به وسیله روبل و ریال میان دو کشور فراهم شود. در این خصوص بانک مرکزی مذاکراتی را با طرف مقابل داشته که البته هنوز نهایی نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: محور دیگر مذاکرات ما با روسیه در بخش صادرات نفت و فرآورده‌های آن است. در این بخش شرکت‌های مختلفی که متقاضی هستند را شناسایی کردیم تا بتوانند در چارچوب تعیین‌ شده صادرات خود را انجام دهند.

تجدید نظر در تعرفه‌های تجاری
خسروتاج عنوان کرد: یکی از مشکلات سال‌های گذشته در روابط تجاری با روسیه موضوع تعرفه‌ها بود. قرار‌دادی در سال 1940 در بخش تعرفه‌ها میان دو کشور منعقد شده اما به هر دلیلی روس‌ها معتقدند که باید در رابطه با آن قرار‌داد تجدید‌نظر صورت گیرد؛ از این جهت قرار است ترتیبی داده شود تا در خرداد‌ امسال رییس سازمان توسعه تجارت طی سفر به روسیه برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی مذاکراتی داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته ما درخواست‌مان را به روسیه برای برقراری تعرفه ترجیحی از حدود سه ماه پیش اعلام کردیم اما روس‌ها در این زمینه مقداری کند حرکت کردند.

وی به برخی مشکلات حوزه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای صادر‌کنندگان ما این بود که باید در اولویت تخلیه قرار می‌گرفتند، چرا که امکان فاسد‌ شدن کالاهایشان وجود داشت. با مذاکراتی که در این خصوص با روس‌ها صورت گرفته، قرار است که تخلیه محصولات کشاورزی ایران در اولویت قرار گیرد و زمینه‌ صادرات آن تسهیل شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: قرار است نمایشگاه‌های مختلفی برای صادرات در هر دو کشور به صورت فعال برگزار شود.

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۱:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها