یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۷۲۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

اعتراض انجمن‌های صنایع غذایی نسبت به نحوه توزیع روغن پالم/ این بار دعوا بر سر مباشر واردات

ستاد تنظیم بازار توزیع روغن پالم را برای سال ۹۴ دوباره بر عهده انجمن روغن نباتی گذاشت که با اعتراض ۵ انجمن صنایع غذایی نسبت به نحوه توزیع مواجه شد.

 واردات روغن پالم (نخل) در سال گذشته یکی از جنجال‌ برانگیزترین موضوعات رسانه‌ها بود، چرا که بنابر اعلام و تأیید مسئولان وزارت بهداشت، مصرف بی‌رویه این روغن در صنایع غذایی یکی از عوامل افزایش چربی خون و افزایش ریسک انواع سکته‌ اعلام شد.

کار به جایی رسید که مردادماه سال 93 وزارت بهداشت برای واردات روغن پالم سقف تعیین کرد و واردات این نوع روغن از 750 هزار تن در سال به 420 هزار تن کاهش یافت.

در عین حال ستاد تنظیم بازار، تأمین و توزیع روغن پالم را برعهده انجمن روغن نباتی گذاشت که بنا به گفته یک منبع آگاه، این امر سبب شد تا برخی صنایع غذایی مانند چیپس و پفک که سالانه حدود 70 هزار تن از این نوع روغن را مصرف می‌کنند، با مشکل مواجه شده و مصرف خود را از بازار سیاه تأمین کنند.

در کنار آن، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ستاد تنظیم بازار نامه‌ای نوشت تا سهمیه هریک از انجمن‌های مرتبط با مصرف این نوع روغن را مستقیماً به خودشان اختصاص دهند.

چهارشنبه هفته گذشته نیز در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار، بدون دعوت از انجمن‌های ذی‌نفع، مجدداً قرار شده تا توزیع روغن پالم با همان سهمیه 420 هزار تنی برعهده انجمن روغن نباتی باشد.

یک منبع آگاه به خبرنگار فارس از تهیه طوماری توسط 5 انجمن صنایع غذایی خبر داد که قرار است به دفتر معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شود تا سهمیه روغن پالم به خود هریک از انجمن‌ها اختصاص یابد.

حال این سوال مطرح است که تعیین میزان واردات رسمی روغن پالم بر چه مبنایی بوده و این موضوع که توزیع روغن مورد نیاز هر صنعت غذایی برعهده انجمن‌های مرتبط یا انجمن روغن نباتی باشد؟

 

بیات - فارس

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها