یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۲۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران

کاهش تولید ماهی قزل‌آلا به ۲۲ هزار تن

مدیرکل ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس آمار مستند جمع آوری شده از استان های تولید کننده ماهی قزل آلا، ۲۲ هزار تن از تولید این محصول در کشور کاهش یافته است.

مرتضی افراسیابی گفت:  از نیمه دوم سال 92 بیماری ویروسی VHS با ورود به  کشور مزارع را تهدید کرد اما این بیماری در سال 93 به اوج خود رسید و در استانهای زاگرس نشین،لرستان، چهار محال بختیاری اصفهان همدان و کردستان خود را نشان داد.
مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد:  بر اساس آمار مستند دریافت شده از استان‌ها، در سال گذشته 22 هزار تن از تولید این محصول کاهش یافته است و کود تولید این محصول ادامه دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش 22 هزار تنی تولید  این ماهی به معنی تلفات نیست، خاطر نشان کرد: به دلیل آغاز این بیماری در سال 92 تعدادی از تولید کنندگان ما از کشت این محصول ترسیدند و به همین منظور با تراکم کمتری اقدام به رها سازی بچه ماهی یا مزارع خود را رها کردند.
وی با اشاره به روکود تولید ماهی قزل آلا گفت: میزان تولید ماهی قزل آلا در سال 92، 143 هزار تن بود که این رقم در سال 93 به  121هزار تن کاهش یافت.

این مقام مسئول در بخش ماهیان سرد آبی  تاکید کرد: بخشی از تولید کنندگان ما موارد بهداشتی و قرنطینه ای را به طور کامل رعایت نمی‌کنند به همین دلیل بروز این این بیماری در کشور طبیعی است.


ماهی آزاد جایگزین ماهی قزل آلا
افراسیابی در واکنش به  اظهارات برخی تولید کنندگان قزل آلا در ارتباط با احتمال جایگزینی این محصول با ماهی تیلاپیا افزود:  تیلا پیا در حوزه های ماهی‌های سرد آبی جایگاه رشد ندارد و مواردی که در این خصوص مطرح می شود بیشتر در حد یک ادعا است.
وی با بیان اینکه ماهیان آزاد را می توان با قزل آلا جایگزین کرد، گفت:  تکثیر ماهی آزاد  در کشور توسعه پیدا نکرده و انحصار آن در دست دولت است.
افراسیابی با بیان اینکه جایگزینی تولید ماهی  آزاد با قزل آلا زمان بر است اظهار داشت: کندی رشد ماهی آزاد در مقابل با قزل آلا باعث شده که اسقبال مناسبی از پروش این ماهی در کشور وجود نداشته باشد.
مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: این بیماری در کشور‌های اروپایی نیز وجود دارد به طوری که در سال 92 ما پاک ترین کشور تولید کننده این محصول در جهان بودیم به همین منظور بروز یک بیماری دلیلی برای حذف تولید یک گونه نخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد:  باید به سمت تولید بچه ماهی برویم که در مقابل این بیماری مقاوم باشند و با توجه به تاکید سازمان دامپزشکی ماهی‌های کوچک تر از 20 تا 30 گرم را در استخر ها رها سازی نشود.

تسنیم

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۲:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها