یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۷۲۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

واردات ۶۸ هزار تن "روغن پالم" خارج از سقف مجاز

ستاد تنظیم بازار در ماهای پایانی سال گذشته، برای تامین نیاز صنایع روغن و غذایی مجوز واردت ۶۸ هزار تن روغن پالم خارج از سقف مجاز ۴۲۰ هزار تنی سازمان غذا و دارو را داده است.

 بر خلاف تصور عموم مردم واردات روغن پالم نه تنها حذف نشده  بلکه در میان تشکل‌های صنایع غذایی رقابتی سختی برای شکستن انحصار واردات این محصول ایجاد شده است.
پدیده روغن پالم از سال 87 همزمان با افزایش تولید این محصول در کشورهای شرق آسیا، در ایران ورود پیدا کرد و بر اساس تغییرات ایجاد شده در استاندارد برخی از محصولات غذایی، اجازه مصرف پیدا کرد.
در سال 92، مصرف این روغن در کشور حدود 750 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته با تعیین سقف واردات، به 420 هزار تن به صورت رسمی رسید. همچنین بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی گری امور دولت، مسئولیت تنظیم بازار روغن از جمله روغن پالم به بخش خصوصی(انجمن روغن نباتی) واگذارشد.
بنا بر این گزارش محدویت واردات این محصول در سال گذشته در کنار واگذاری مسئولیت واردات با فیلتر یک انجمن، منجر به بالا گرفتن اعتراضات بخش‌های دیگر  صنایع غذایی، برای واردت این محصول شد.
*بازار سیاه روغن پالم در زمستان
بخش‌های مختلف صنایع غذایی در سال قبل، کمبود‌هایی در ارتباط با مصرف روغن پالم در محصولات تولیدی خود داشتند و برای واردات این محصول دست به دامان تنظیم بازار شدند.
یکی از فعالان بخش صنایع غذایی کشور در این ارتباط به تسنیم گفت: با توجه به محدویت استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی و واگذاری مسئولیت واردات این محصول به انجمن روغن که نگاهی صنفی نگر در تنظیم بازار روغن دارد، صنایع ما در سال گذشته با مشکل تامین روغن پالم مصرفی خود رو به رو بودند و این کمبود منجر به تعطیلی چند روزه برخی از صنایع غذایی شد.
وی افزود: نرخ هر کیلو گرم روغن پالم در بازار مصرف 3100 تومان است که در زمستان سال گذشته به دلیل کمبودی که در بازار مصرف وجود داشت قیمت این محصول در بازار سیاه به 3500 تومان رسید.
این فعال بخش صنایع غذایی ادامه داد: درسه ماهه پایان سال و  شب عید به کارخانه‌های معتبری در بخش بستنی سازی و چیپس  مجوز واردات 8 تا 9 هزار تن و به انجمن روغن نباتی مجوز واردات 60 هزار تن روغن پالم خارج از سقف تعیین شده، داده شد.
وی تصریح کرد: صنایع غذایی به دنبال واردات مجزای روغن از جمله  پالم هستند و  در خواست خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده اند.

این فعال بخش صنایع غذایی گفت: بر اساس مجوز‌های صادر شده،  مصرف روغن پالم در سبد خانوار250 هزار تن و در  صنایع غذایی 170 هزار تن است که درباره چگونگی تامین و توزیع این محصول در روز دوشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار، تصمیم گیری می شود.

 

تسنیم

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها