یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۱۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

فاصله ۴۰درصدی سرانه مصرف شیر در ایران با میانگین دنیا/ فرهنگ مصرف لبنیات مناسب نیست

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توان رسیدن به سرانه مصرف شیر دنیا را داریم، گفت: متاسفانه فرهنگ مصرف لبنیات در کشور مناسب نیست و این در حالی است که در مصرف تنقلات مضر در رده اول جهان قرار داریم.

محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  گفت: تولید سرانه شیر در کشور حدود 110 کیلوگرم و میانگین تولید سرانه جهانی آن حدود 160 کیلوگرم است بنابراین باید بیش از 40 درصد برای رسیدن به میانگین جهانی تولید را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه از توان افزایش تولید شیر برخوردار هستیم، افزود: در بخش تولید و صنایع فرآوری سالانه توانایی تولید بیش از 12 میلیون تن شیر را داریم ولی برای تحقق آن برنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: کشش بازار و تقاضای مصرف‌کننده؛ میزان تولید را تعیین می‌کند در حالی که فرهنگ مصرف مواد لبنی در کشور خوب نیست و کمترین تغییرات قیمت یا درآمد منجر به کاهش مصرف مواد لبنی در جامعه می‌شود.

ملاصالحی با بیان اینکه در مصرف مواد خوراکی مضر مثل نوشابه و تنقلات در رده اول جهانی قرار داریم، گفت: مردم به آسانی و صرفنظر از سطح درآمد مصرف مواد مضر را نه تنها کاهش نمی‌دهند بلکه آن را افزایش هم می‌دهند.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: سرانه پایین مصرف شیر، مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت مردم از جمله پوکی استخوان، کوتاهی قد، پوسیدگی دندان‌ها و ... ایجاد و به اقتصاد لطمه وارد می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که از توان تولید سرانه 160 کیلوگرم در کشور برخورداریم، افزود: 30 درصد تولید شیر کشور از طریق‌ گاوهای اصیل ایرانی، بخشی از طریق گاوهای آمیخته و بومی و بخشی هم از دام سبک گوسفند و بز بدست می‌آید.

ملاصالحی با اشاره به طرح توسعه پرورش بزهای شیری اشاره کرد و افزود: افزایش سهم تولید شیر از دام‌ سبک و مشخصا بز از اهداف آتی و 10 سال  وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 600 هزار تن از مجموع شیر تولیدی کشور از گوسفند و بز بدست می‌آید در حالی که در صددیم تا با ایجاد واحدهای صنعتی پرورش بز اصیل و آمیختگی بزهای بومی با نژادهای اصیل وارداتی و همچنین با اصلاح نژاد بزهای بومی که قابلیت تولید شیر خوبی دارند تولید شیر بز را به 700 هزار تن در سال افزایش دهیم.

ملاصالحی بیان داشت: کمتر از 10 درصد شیر تولیدی در کشور از دام سبک بدست می‌آید که اغلب هم به مصارف سنتی می‌رسد.

وی افزود: از 8 میلیون و 650 هزار تن شیر‌ تولیدی در کشور حدود 6 میلیون و 500 هزار تن جذب کارخانجات فرآوری شده و مابقی در قالب سیستم‌های سنتی فرآوری و خود مصرفی به دست مصرف‌کننده رسیده است.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان لاکتوز شیر بز، نسبت به شیر گاو کمتر است بنابراین افرادی که با مصرف شیر گاو به دلیل وجود لاکتوز دچار مشکل می‌شوند می‌توانند از شیر بز استفاده کنند.

ملاصالحی تصریح کرد: یک بز اصیل با وزن حدود 70 کیلوگرم به طور میانگین و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین قادر است سالانه بین 750 تا 900 کیلوگرم شیر تولید کند.

وی در مورد راه‌های کاهش هزینه تولید شیر اظهار داشت: یکی از رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی کاهش هزینه‌ها در بخش تولید شیرخام است و یکی از راه‌‌ها برای تحقق این مطلب آن است که سرانه تولید شیر گاو، گوسفند و بز را افزایش دهیم.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش تولید از راه‌های مختلف مثل اصلاح نژاد، بهبود سیستم‌های مدیریت، بهبود جایگاه، بهبود تغذیه و افزایش بهره‌وری لازم است.

وی افزود: بخشی از هزینه تولید شیر و مواد لبنی بر عهده صنایع فرآوری و یا بخش حمل و نقل است که کنترل آن از دسترس ما خارج است.

فارس

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها