یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۱۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

غنی‌سازی آرد موجب آلزایمر نمی‌شود

رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر بروز آلزایمر در صورت غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک این ادعا را که در برخی شبکه‌های اجتماعی مننتشر شده غیر‌علمی دانست و برنامه‌های وزارت بهداشت را جهت غنی‌سازی شیر با ویتامین D تشریح کرد.

دکتر زهرا عبداللهی، ، با بیان اینکه همه کشورهای دنیا از سال‌ها پیش آرد را با آهن و اسیدفولیک غنی‌سازی می‌کنند، اظهار کرد: ثابت شده که غنی‌سازی آرد با این مواد روی کاهش کمبود آهن و کم‌خونی و همچنین برای پیشگیری از آلزایمر، سرطان و بیماری‌های لبی و عروقی به دلیل افزوده شدن اسیدفولیک به آن موثر است.

عبداللهی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در این خصوص،‌گفت: در حال حاضر در کشور برنامه غنی‌سازی آرد با اسیدفولیک و آهن را انجام می‌دهیم. مطالعات انجام شده در این خصوص نشان داده است که بعد از یک دوره 10 ساله بیش از 50 درصد کم خونی و کمبود آهن و همچنین نقایص مادرزادی لوله عصبی که یک ناهنجاری مادرزادی در سیستم عصبی بوده و به دلیل کمبود اسیدفولیک اتفاق می‌افتد، با این کار تا 30 درصد کاهش یافته است.

غنی‌سازی تافتون، بربری، سنگک با آهن و اسیدفولیک
رییس بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن کذب دانستن این صحبت، گفت: تاکید می‌کنم که غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک برای پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است و در حال حاضر در کشور نان تافتون، بربری و سنگک با آهن و اسیدفولیک غنی‌سازی می‌شود.

شیر و دوغ غنی شده با ویتامین D در بازار موجود است
عبداللهی در ادامه به برنامه غنی‌سازی شیر با ویتامین D اشاره و اظهار کرد: سال‌ها پیش مجوز غنی‌سازی شیر با ویتامین D داده شده و در حال حاضر کارخانجات تولیدکننده شیر می‌توانند ویتامین D را به آن اضافه کنند البته بعضی از صنایع لبنی، شیر غنی شده با ویتامین D را به بازار عرضه کردند و حتی دوغ غنی شده با ویتامین D در بازار موجود است.

وی با بیان اینکه قیمت شیر غنی شده با ویتامین D بسیار مهم است، گفت: باید با حمایت از صنایع لبنی به گونه‌ای عمل شود که این محصولات غنی‌شده مثل شیر با قیمت شیر معمولی به بازار عرضه شود چراکه افزایش قیمت آن در اثر غنی‌سازی باعث می‌شود مردم نتوانند آن را مصرف کنند.

غنی‌سازی شیرمدارس با ویتامین D در انتظار تامین اعتبار
عبداللهی به لزوم غنی‌سازی شیر مدارس با ویتامین D تاکید کرد و گفت: در این راستا سال گذشته باید این کار انجام می‌شد که به دلیل محدودیت‌های اعتباری اتفاق نیفتاد، اما امسال حتما پیگیر این مساله هستیم تا شیر مدارس با ویتامین D غنی‌سازی شود.

به گفته وی انتخاب شیر مدرسه و کیفیت آن بسیار مهم بوده و شیری باید برای مدرسه تهیه و به دانش‌آموزان ارائه شود که کیفیت لازم و کافی را داشته و با ویتامین D نیز غنی‌سازی شده باشد بنابراین کیفیت شیر کاملا تحت پایش و کنترل از طریق آزمایشگاه‌ها و سازمان غذا و داروست.

در انتخاب شیر مدارس کیفیت ملاک باشد نه قیمت
رییس دفتر بهبود تغذیه در پاسخ به اینکه سالهای گذشته شیر توزیعی در مدارس کیفیت مناسبی نداشتند، اظهار کرد: شاید ایرادی که در این خصوص وجود دارد این است که در زمان مناقصه و عقد قرارداد با کارخانه‌های تامین کننده شیر اگر معیار و ضابطه "قیمت" باشد و با جایی قرارداد ببندند که با قیمت پایین‌تر شیر را ارائه می‌دهند طبعا این شیر کیفیت پایین‌تری دارد، بنابراین برای مناقصه و عقد قرارداد نباید پایین بودن قیمت معیار تامین شیر مدرسه باشد.

عبداللهی در مورد اعتبارات لازم برای این طرح تصریح کرد: امسال در برنامه‌های وزارت بهداشت غنی‌سازی شیر با ویتامینD را پیش‌بینی کرده‌ایم و باید اعتبارات آن را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دنبال کرده و امیدواریم با حمایت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اعتبارات این کار تامین شده تا بتوانیم غنی‌سازی شیر با ویتامین D را اجرا کنیم.

ایسنا

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها