یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۱۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

یکبار برای همیشه بحث چای سنواتی پایان یابد

همزمان با آغاز برداشت برگ سبز چای نشست رسیدگی به مسائل صنعت چای با حضور جمعی از مدیران، نمایندگان چایکاران و کارخانه‌داران به ریاست استاندار گیلان در سازمان چای برگزار شد.

دکتر محمدعلی نجفی در این نشست با اشاره به بیان دغدغه‌ها و مسائل چای از سوی نمایندگان چایکار، کارخانه‌داران و رئیس سازمان چای گفت: آنچه در این گزارشات مشاهده شد حاکی از بیان انتقادات و دستاوردها در فضایی مملو از امید، آرامش و همدلی برای کاهش مشکلات و دغدغه‌های صنعت چای است.

دکتر نجفی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آهنگ جدیدی در رونق صنعت چای آغاز شده است، افزود: با توجه به هماهنگی و همدلی که در این بخش وجود دارد، سال خوبی پیش روی تولیدکنندگان و باغداران خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوان دولت تدبیر و امید در رونق صنعت چای و حل مشکلات چایکاران گفت: به رغم محدودیت‌های مالی سال گذشته نزدیک به 100 میلیارد تومان به یارانه چای اختصاص داده شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه حدود 60 تا 70 کشور دنیا چای خیزند، گفت: به جرأت می‌گویم در هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران از چای حمایت نمی‌شود و به این اندازه یارانه پرداخت نمی‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه قیمت برگ سبز چای امسال حدود 7 درصد بیشتر از میانگین تورم افزایش یافت، گفت: همچنین قیمت این محصول 6 درصد بالاتر از میانگین نرخ خرید تضمینی همه محصولاتی است که توسط دولت در سال جاری خریداری می‌شود.

وی همچنین از احیای 2 هزار هکتار باغات رها شده به واسطه اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: در طول سالیان گذشته به دلیل غیر اقتصادی شدن چایکاری سطح زیر کشت این محصول از 32 هزار هکتار به 20 هزار هکتار تقلیل یافت.

دکتر نجفی همچنین مسئله خرید آزاد چای را در ایجاد رقابت بین کارخانه‌داران چای موثر دانست و گفت: این موضوع در برنامه‌های ما قرار دارد و با اصلاح ساختار، آزادسازی خرید نیز انجام می‌شود تا فضای رقابتی ایجاد گردد.

وی افزود: اگر بحث چایکاری اقتصادی شود ما دیگر دغدغه‌ای در زمینه کاهش سطح زیر کشت این محصول نخواهیم داشت.

وی در ادامه سخنانش چای سنواتی را یکی از بزرگترین معضلات این محصول در کشور عنوان کرد و گفت: چای سنواتی به شمشیر بالای سر باغداران و دلسوزان چای تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه کل ارزش چای سنواتی موجود در کشور حدود 50 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، گفت: این در حالی است که دولت سالانه حدود 100 میلیارد تومان یارانه به چای می‌دهد تا بازار این محصول مناسب شود.

دکتر نجفی افزود: مصرانه از وزارت جهاد کشاورزی و وزارتخانه‌های ذیربط، نمایندگان مجلس می‌خواهیم کمک کنند تا یکبار برای همیشه بحث چای سنواتی پایان یابد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: شفاف سازی در بحث چای سنواتی و تعیین تکلیف آن، به نفع دولت، کشاورز و کارخانه‌داران چای است.

دکتر نجفی پیشنهاد داد: چای سنواتی یا از بین برود یا اینکه در یک مزایده بین‌المللی با نظارت عالی استانداری، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای نظارتی به فروش برود و برای یکبار بصورت قانونی از مرزهای کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه باید سیاست مشخصی در زمینه چای سنواتی دنبال کنیم، گفت: هر روز نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی ما گرفتار جلوگیری از توزیع چای سنواتی هستند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: با حل این معضل بار دیگر به کشاورزان و صنعت چای فرصت داده می‌شود تا چای با کیفیت بالا، تولید و عرضه کنند.

استاندار گیلان با اشاره به مصرف 110 هزار تنی چای خشک در کشور گفت: با تولید 14 تا 20 هزار تنی چای خشک داخلی نباید غصه فروش این محصول را بخوریم، در حالی‌که وجود چای سنواتی به فروش محصول داخلی ضربه وارد کرده است.

استاندار گیلان یکی دیگر از دلایل به فروش نرفتن چای خشک داخلی را ضربه خوردن اعتماد مصرف کننده عنوان کرد و گفت: افزایش اختیارات سازمان چای برای سیاست‌گذاری و هدایت تمام امور مربوط به چای و انجام عملیات به‌زراعی، به‌نژادی در افزایش کیفیت و کمیت محصول چای و افزایش اعتماد مصرف کننده مؤثر خواهد بود.

دکتر نجفی همچنین خواستار بازگشت اختیارات کامل سازمان چای کشور با اقتدار لازم شد و گفت: باید تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به چای در همین استان و در همین سازمان گرفته شود و از وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم در این زمینه به سازمان چای اعتماد کند.

رئیس سازمان چای نیز در این نشست تخصیص به موقع اعتبارات به‌زراعی، تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای، افزایش 21 درصدی قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای و اعلام به موقع آن را از اقدامات مؤثر دولت در توجه به چایکاران عنوان کرد و گفت: با تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای امسال پس از 10 سال حدود 5 هزار هکتار از باغات مورد هرس قرار گرفت .

محمدولی روزبهان افزود: با افزایش نشاط و امید در چایکاران امسال شاهد احیاء 2 هزار کتار از باغات چای رها شده بودیم.

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران شمال نیز در این نشست گفت: با اقدامات استاندار گیلان چایکاران صدای مهر دولت را پس از سال‌ها شنیدند.

وی گفت: با گذشت یک سال و چند ماه از عمر دولت یازدهم، 126 درصد به قیمت برگ سبز چای افزوده شده که این امر، شایسته قدردانی است.

وی ادامه داد: پیش از این چای سنواتی در ادبیات چای، جایی نداشت، ولی با رویه خوب و کارشناسی که سازمان چای در پیش گرفته؛ فرصت مناسبی برای نجات چایکاران از این معضل بوجود آمده است.

رحمت سمیعی نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های دولت در بخش چای، افزایش اختیارات سازمان چای و تعیین تکلیف چای سنواتی را خواستار شد.

\

ایسنا

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها