سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۵
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۷۱۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات

کمترین میزان سود صنعت شیرینی و شکلات در شرایط نابسامان موجود

جمشید مغازه ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت شیرینی و شکلات در گفتگو با نشریه کشاورزی و غذا ا بیان شرایط موجود گفت: صنعت شیرینی و شکلات با کمترین درصد سود فعالیت می کند

در زیر به شرح این گفتگوی کوتاه می پردازیم:

لطفا در مورد تاسیس انجمن و تعداد اعضا توضیحاتی بفرمایید؟

انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به منظور تامین حقوق و منافع مشروع قانونی و بهبود وضع اقتصادی این صنعت که خود متضمن منافع جامعه نیز میباشد در تاریخ 76/02/18 تاسیس گردید و در حال حاضر انجمن با دارا بودن بیشی از 300 عضو از تولیدکنندگان در سراسر کشور که از نظر تعداد 70% از شرکتهای تولیدی و از نظر ظرفیت معادل 90% تولید کشور را تحت پوشش قرار میدهد افتخار دارد که بعنوان نماینده این شاخه از صنعت در خدمت کارخانجات مزبور بوده و تمام تلاش خود را در راه نیل به اهداف از پیش تعیین شده بکار گرفته است .

از بدو تاسیس انجمن، صاحب نظران این صنعت ضرورت خاصی را در مورد تاسیس شرکت تعاونی احساس نمودند که خوشبختانه به یاری خداوند منان و با تلاش و زحمات فراوان هیئت مدیره و اعضاء محترم انجمن، شرکت تعاونی تولیدکنندگان صنعتی بیسکویت، شیرینی و شکلات بمنظور تامین نیازمندیهای حرفهای اعضاء در چهارچوب مصالح عمومی و کاهش هزینهها و قیمتها در تاریخ 77/02/03 به ثبت رسید .

طی این مدت با فراهم نمودن کالا و خدمات و تسهیلات لازم و هم چنین نظارت بر نحوه مصرف مواد اولیه دریافتی اعضاء و اعمال شیوه های مناسب توانسته است موفقیتهای چشمگیری در این زمینه فراهم سازد .

مهمترین مشکل صنایع غذایی کشور در شرایط کنونی کمبود نقدینگی است که به شدت صنعت شیرینی وشکلات کشور را آزار می دهد. نبود سرمایه در گردش کافی در اختیار تولید کنندگان این بخش از یک طرف و نوسانات قیمتی به منظور تهیه مواد اولیه از سوی دیگر سبب شده است تا صنعت شیرینی و شکلات هم مانند بقیه صنایع دچار رکود شود که البته دولتمردان به منظور حل مشکلات این صنعت قول هایی به انجمن و فعالان بخش شیرینی و شکلات کشور داده اند که منتظر تحقق آن هستیم. 

آیا در سال جدید با توجه به تورمی که هر ساله ایجاد می‎شود و بالاتر رفتن قیمت آرد آیا افزایش قیمت خواهیم داشت؟

هم اکنون با توجه به شرایط نامساعد بازار فعالان بخش شیرینی وشکلات محصولات خود را با کمترین سود عرضه می کنند؛ زیرا شیرینی وشکلات یک کالای لوکس است و در صورت افزایش ناگهانی قیمت به راحتی از سبد مصرفی خانواده ها حذف خواهد شد. و ما افزایش قیمت ناچیز خواهیم داشت.

 گفته می‎شود  که آرد دولتی به جای نان،  شیرینی شده است؟ آیا در تهیه شیرینی از آرد خبازی استفاده می‎شود؟

ما آرد «نول» را داریم که حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد پوسته‌های گندم از آن جدا می‌شود که برای تولید شیرینی و کیک کاربرد دارد. که آرد خبازی جواب نمی‎دهد.

آیا در محصولات شیرینی شکلات از روغن پالم استفاده می‎شود؟

روغن پالم شبیه روغن جامد است و مصرف آن در هیچ جای دنیا ممنوع نیست اما از نظر تغذیه‌ای توصیه می‌شود که مردم آن را مصرف نکنند. پالم دو ویژگی دارد که مصرف آن را بالا برده است؛ ابتدا آن که پایداری حرارتی آن بالاست بنابراین در روغن‌های سرخ کردنی از پالم استفاده می‌کنند، درصد استفاده از این روغن در روغن‌های مختلف متفاوت است. ما مواردی را شناسایی کرده‌ایم که تخلف کرده‌اند و 70 تا 80 درصد از پالم استفاده کرده‌اند. توصیه‌مان آن است که مردم روغن پالم و سرخ کردنی را کمتر مصرف کنند.


در مورد صادراتتان هم توضیحی بفرمایید؟

ما نسبت به سال 90،  13 الی 14 درصد صادرات داشتیم  484 میلیون دلار صادرات داشتیم در زمینه تولید ما 21 الی 24 درصد افزایش تولید داشتیم

در خیلی از مغازه‎های تولید کنندگان شیرینی ما کالاهایی مثل آدامس و شکلات و بیسکوییت خارجی میبینیم که در اقتصاد مقاومتی که حامی تولید کننده بود، غیر منطقی است در این مورد بفرمایید؟

مسأله قاچاق موادغذایی در کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و کالاهای انبوهی به خصوص انواع آدامس و بیسکوییت که درصدر فهرست قاچاق است در قالب برندهای مختلف به کشور وارد می شود و رقم آن هم روز به روز در حال افزایش است و با قیمت های باور نکردنی در نقاط مختلف کشور عرضه می شود.

به طور مثال کشور ما از صادرکنندگان آدامس در منطقه خاورمیانه است و به طور معمول هر کیلو آدامس ایرانی به قیمت 9 تا11دلار در بازارهای بین المللی مبادله می شود و این در حالی است که هر کیلو آدامس وارد شده به کشور بین یک تا دو دلار فروخته می شود و این اختلاف زیاد موجب شده است تا مردم از لحاظ قیمتی به سوی خریدن آدامس های قاچاق و وارداتی بروند. در حالی که این محصولات هم به اقتصاد وهم به سلامت جامعه ضربه می زند.

کنترل قاچاق در اختیار فعالان بخش شیرینی و شکلات نیست و دولت که خود بر نحوه عرضه و قیمت گذاری شیرینی و شکلات در کشور نظارت می کند باید نسبت به فروش آدامس و شکلات قاچاق در کشور با قیمتی بسیار پایین تر از محصولات داخلی نظارت داشته باشد. نزدیک به دوسال است که سازمان حمایت قیمت گذاری انواع شیرینی و شکلات در کشور را دراختیار انجمن صنف شیرینی و شکلات قرار داده است و به همین منظور انجمن نقش مهمی درافزایش و یا اصلاح قیمت با توجه به مستندات برای تولید کنندگان این صنعت در کشور دارد.

 از دیگر فعالیت های انجمن در شناسایی هر چه بهتر این صنعت بفرمائید؟

از جمله سایر فعالیتهای انجمن میتوان از برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بین المللی صنعت شیرینی و شکلات نام برد که همواره از برترین نمایشگاههای سالانه کشور محسوب میگردد، ضمنا یک واحد حقوقی بمنظور ارائه خدمات کارشناسی و حقوقی به اعضاء محترم و تشکیل کمیتههای کارشناسی بمنظور تدوین و آموزش در کاربرد استانداردهای بین المللی و اصلاح تعرفههای گمرکی و هم چنین واحدی بمنظور آموزش و ارتقاء سطح مدیریت در شرکتهای عضو از دیگر بخشهای تحت پوشش انجمن میباشد

همچنین  ما اخذ مجوز برپایی نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات تهران، را داریم.

 سازمان توسعه و تجارت در حرکتی مفید و قابل تقدیر برای نمایشگاه‌های شیرینی و شکلات و نمایشگاه های معتبر تخصصی مجوز 5 ساله صادر کرده است که جای قدردانی دارد. بر این اساس از هم‌اکنون می‌توانیم فعالیت‌های بازرگانی را برای نمایشگاه چهاردهم این صنعت به انجام رسانیم. گفتنی است تاریخ نمایشگاه 5 ساله برای شهریور ماه انجام شده است که تا سال 97 ادامه می‌یابد.

(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۸:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها