سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۱۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نان بی‌کیفیتی که فقط گران شد

طرح آزادسازی قیمت نان با وجود اینکه با هدف بالابردن کیفیت نان شروع شده بود، نه‌تنها منجر به افزایش کیفیت پخت نان در واحدهای آزادپز نشده بلکه زمینه بی‌کیفیت‌تر شدن نانوایی‌های دولتی را نیز فراهم کرده است.

فرآیند حذف یارانه‌های دولت در بخش‌های مختلف در حال پیگیری است اما یکی از بخشهایی که حذف یارانه‌های آن برای دولت و جامعه دشوار خواهد بود نان است.
از آنجا که نان قوت غالب بسیاری از افراد جامعه است، هرگونه تغییری در قیمت و کیفیت آن تبعات بدی بر جامعه دارد و تغییرات آن با جلب نظر شخص اول دولت است.
دولت سال گذشته برای بهبود کیفیت و آغاز روند حذف یارانه نان، اقدام به آزاد سازی نرخ این محصول در برخی از واحد‌های نانوایی کرد، اقدامی که بنا بر اعلام مسئولان تنها 9 درصد کل نانوایی‌های کشور را شامل می‌شود. اما گزارش «پای حرف مردم» تسنیم نشان می‌دهد، تأثیرات اجرای نصف و نیمه این طرح  واکنش‌هایی به‌همراه داشته و موجب نارضایتی برخی شده است.
بنابراین گزارش، فردی ساکن در خیابان پیروزی تهران درباره کیفیت پخت نان در این منطقه می‌گوید: تعداد اندکی از نانوایی‌های منطقه ما اقدام به آزاد سازی نرخ نان کرده‌اند اما برخی از نانوایی‌های دولتی به‌بهانه‌های مختلف از قبیل در اختیار داشتن آرد بی‌کیفیت یا افزایش هزینه‌های تولید، از کیفیت نان کاسته‌اند.
وی می‌افزاید: کماکان نان خمیر یا سوخته در نانوایی‌ها عرضه می‌شود که یکی از مهمترین دلایل آن بهره‌گیری از نانوا‌های بی‌تجربه در پخت نان است.
شخص دیگری در منطقه خراسان تهران درباره کیفیت نان می‌گوید، بعد از طرح آزاد سازی نرخ نان، کیفیت و اندازه نان در واحد‌های دولتی نسبت به گذشته تفاوتی نکرده است اما کیفیت نانوایی‌های آزادپز اندکی بهتر شده است.
شخص دیگری در هنگام خرید نان، از نانوایی آزادپزی در خیابان میرزای شیرازی درباره کیفیت نان خریداری شده می‌گوید: بعد از آزاد سازی نرخ نان در این واحد نانوایی، نه تنها کیفیت نان عرضه شده نسبت به گذشته تغییری نکرده بلکه کمی نازک‌تر شده است.
وی می‌افزاید که  در اسفند ماه و روز‌های ابتدایی عرضه نان آزاد در این واحد، اندازه نان‌ها بزرگ‌تر شده بود اما بعد از گذشت چند روز دوباره به اندازه قبل برگشت.
شاطر این نانوایی نیز درباره کیفیت آرد آزادی که برای پخت نان استفاده می‌کند، می‌گوید: آرد آزاد که در اختیار ما گذاشته می‌شود هیچ تفاوتی با آرد دولتی ندارد و تنها قیمت این محصول نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی افزاید: در ابتدای امر گفته شد که آزاد سازی نان باعث افزایش کیفیت نان می‌شود اما هیچ تغییری در کیفیت نان تولیدی نداشته است و ما مجبور به فروش این محصول به‌قیمت بالاتری هستیم.
این نانوا خاطرنشان می‌کند: آزاد سازی و افزایش قیمت نرخ نان بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت این محصول در مناطقی که  مردم امکانش را دارند، بوده است.
 
شخص دیگری در منطقه شهر ری درباره نان‌های پخت‌شده در این منطقه می‌گوید: آزاد سازی نان به منطقه ما نرسیده است و میان نانوایان افراد زیادی هستند که نان مصرفی مردم را مانند گذشته با کیفیت خوب پخت می‌کنند و در بیشتر نانوایی‌های منطقه نان با کیفیت و با قیمت دولتی به دست مردم می‌رسد.
شخص دیگری در منطقه سعادت‌آباد تهران در این ارتباط می‌گوید: بیشتر نانوایی‌های منطقه ما آزادپز شده‌اند و برای پیدا کردن یک نانوایی که نان را به‌قیمت دولتی عرضه می‌کند باید به نانوایی‌های زیادی سر زد.
وی می‌افزاید: آزاد سازی قیمت نان عامل افزایش کیفیت نان نشده است و نانوایی‌هایی که در گذشته نان خمیر را با نرخ دولتی به دست مصرف کننده می‌رساندند، اکنون دولتی شده‌اند.
این مصرف کننده تأکید می‌کند، کیفیت نان ربطی به دولتی یا آزادپز بودن نانوایی‌ها ندارد بلکه به انصاف و مهارت نانوا بستگی دارد به‌طوری که در این منطقه یک واحد نانوایی دولتی بهترین نان منطقه را پخت می‌کند.
شخص دیگری در غرب تهران نیز درباره تجربه خود در این خصوص می‌گوید: برای اینکه همیشه نان باکیفیتی مصرف کنیم اقدام به خرید نان از نانوایی مشخصی می‌کنیم که در حال حاضر آزادپز شده است.

گفتنی است که با آزاد شدن نرخ نان برخی از نانوایی‌ها و نزدیک شدن قیمت این محصول به نان‌های صنعتی، تقاضا برای خرید نان‌ صنعتی نیز کمی افزایش یافته است.

 

تسنیم

(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها