سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۰:۴۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۷۱۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
گزارش قدس انلاین از سریال گوشتهای الوده

بوفالوهای پیرو قارچ زده درکالباس یا گوشت چرخکرده؟/از رانت خواری درورادات بوفالو تا دامپزشکی که توانایی ابراز نظرندارد/جهادکشاورزی ناتوان درمقابل تامین سلامت دام ،چه رسد به سلامت مردم!

طی روزهای گذشته به طور مشروح به مساله گوشتهای بوفالوی هندی که طی سالهای گذشته به کشور وارد شده وامسال نیز اگر حساسیتها دراین زمینه وجود نداشت وارد کشور میشد ، پرداختیم .

اما طی روزهای گذشته خبرهای تازه ای درخصوص این گوشتها منتشر شد که برنگرانیهای مردم کشورمان افزوده است و این درحالی است که گفته میشد این گوشتها تنها برای مصرف درفراوده های گوشتی وارد کشور شده واکنون شنیده میشود که امکان نفوذ ان دربازار نیز وجود دارد.
***بی تدبیری در واردات بوفالوی هندی
دراین خصوص سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از واردات گوشت "بوفالو هندی" گفت:با توجه به نگرانی هایی که در مورد واردات گوشت بوفالو در جامعه وجود دارد و حواشی آن ،مسئولان دامپزشکی و جهادکشاورزی باید با حضور در کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به این مسایل پاسخگو باشند.
محمدحسین قربانی درگفت وگو با خانه ملت،با تاکید براینکه کیفیت اقلام و محصولات وارداتی باید به صورت دقیق کارشناسی و بررسی شود،گفت: مسئول تامین گوشت قرمز در جامعه  سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی هستند که باید نسبت به حواشی بوجود آمده در رابطه با واردات گوشت "بوفالو" پاسخگو باشند.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:باید کیفیت گوشت بوفالو مورد تائید و حدود و ثغور آن مشخص شده باشد و مسئولان مربوطه باید ما را از لحاظ کارشناسی توجیه کنند؛چراکه تشویش اذهان عمومی قابل قبول نیست.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به حساسیت و اهمیت سلامت مردم و نگرانی های بوجود آمده درمورد واردات گوشت بوفالو هندی ،کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قطعا به این مسئله ورود می کند و در این زمینه از مسئولان سوال خواهیم کرد.
وی تاکید کرد:مسئولان حوزه بهداشت و جهادکشاورزی باید در زمینه واردات گوشت بوفالو برای افکار عمومی توضیح دهند و ابهامات و نگرانی های بوجود آمده را رفع کنند.
وی با بیان اینکه نرسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز ناشی از بی تدبیری مسئولان حوزه دام و دامداری است،گفت: با توجه به وجود ظرفیت و شرایط مناسب تولید در کشور اگر به این فرصت ها بها داده شود و از تولید حمایت کنیم ،قطعا می توانیم به خودکفایی برسیم.
قربانی با اشاره به اینکه چالش های تولید و نبود حمایت لازم از تولیدکنندگان در مورد چای،برنج و سایر محصولات کشاورزی هم وجود دارد،گفت: این درحالی است  که اگر ما به فرمایشات مقام معظم رهبری و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی وحمایت از تولید داخل حرکت کنیم ؛بسیاری از این مشکلات حل می شود و در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی خواهیم رسید.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری وجود امکانات و شرایط مناسب تولید در کشور،گفت: اگر به تولید اهمیت و بها مشکل اشتغال هم حل می شود اما متاسفانه استراتژی و نقشه راه حوزه تولید مشخص نیست  و به علت نبود حمایت لازم است که ناچار می شویم گوشت بوفالو هندی وارد کنیم.
***گوشت بوفالوی پیر و قارچ‌زده
درهمین راستا  رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از واردات گوشت‌ بوفالوهای پیر و قارچ‌زده که نشات گرفته از رانت‌خواری‌های شخصی و گروهی است، انتقاد کرد و گفت: تعداد ناظران در سازمان‌های نظارتی کشور از تعداد قبل از انقلاب نیز کمتر شده است.
حسینعلی شهریاری نسبت به واردات گوشت بوفالو که در روزهای اخیر سروصداهای زیادی کرده است، اظهار داشت: در کشور چه اتفاقی افتاده است که گوشت بوفالو از هند وارد می‌شود، آن هم گوشت بوفالوهای پیر و قارچ‌زده؛ که مسلماً نشات گرفته از رانت خواری و سوءاستفاده‌های شخصی و گروهی است که این مجوزها داده می‌شود.
وی افزود: قرار بود بوفالو از چین وارد شود و در سیستان و بلوچستان پرورش یابد و بعد به‌صورت بسته‌بندی مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، در حالی که اگر این گوشت خوب نیست چرا می‌گویند فقط برای سوسیس و کالباس مصرف شود و چه تضمینی است که این گوشت را به‌صورت چرخ‌کرده در فروشگاه‌ها به خورد مردم ندهند.
شهریاری با گلایه از اینکه نه در دولت قبلی و نه در دولت کنونی به قول‌هایی که درباره این موارد داده شد، جامه عمل نپوشاندند، گفت: این هفته مسئولان دامپزشکی را برای واردات این گوشت‌های بوفالوی پیر و قارچ‌زده به مجلس فرا می‌خوانیم.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین به کمبود نیروهای ناظر در سازمان‌های نظارتی اشاره کرد و افزود: تعداد نیروهای ناظر سازمان‌ها حتی از قبل از انقلاب هم کمتر شده است، در حالی که جمعیت کشور دو برابر شده است، حال چه انتظاری دارید که یک دامپزشک در یک کشتارگاه عنوان کند که یک دام باید معدوم شود زیرا حقوق خود را از مدیر همان کشتارگاه می‌گیرد، بنابراین اگر 2 دام را معدوم کند از فردا عذر او را می‌خواهند، بنابراین باید برای افزایش تعداد ناظران و همچنین روند فعالیت آنان در کشور فکری شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه همایش ملی سلامت گفت: فقط 30 درصد مسئولیت سلامت کشور با وزارت بهداشت است اما همیشه، پاسخگوی حوزه سلامت وزیر بهداشت است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی در محصولات تولید شده خود از جمله محصولات پروتئینی، لبنی، میوه‌جات و سبزیجات، مسئول غذای سالم است.
شهریاری با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور نیز در این زمینه مسئولیت دارد، عنوان کرد: در صنایع غذایی نیز وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد ایران دخیل هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برخی اختلاف نظرها میان سازمان‌های مسئول سلامت مواد غذایی گفت: درست است که بین سازمان‌هایی نظیر غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی برخی اختلاف نظرها وجود دارد اما به‌دلیل پاسخگو بودن وزارت بهداشت در عرصه سلامت مطابق قانون، باید سازمان غذا و داروی این وزارتخانه حرف آخر را در این خصوص بزند. باید اعلام کننده سلامت مواد غذایی سازمان غذا و دارو باشد.
***ناتوانی جهادکشاورزی در تامین سلامت
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزی نسبت به بی‌توجهی سلامت دام‌ها در کشور،‌ افزود:‌ متاسفانه هربار از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سلامت دام‌ها سوال می‌پرسیم پاسخ شفافی ارایه نمی‌شود.
حسن تامینی‌لیچائی با تاکید بر اینکه دامپزشکی کشور می‌تواند زیرمجموعه وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: امروزه نبود مدیریت واحد منجر به مشکلاتی در دامپزشکی کشور شده است و همین امر باعث نبود شرح وظایف و عدم پاسخگویی مسئولان شده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تعیین متولی مشخص برای پاسخگویی درباره سلامت دام‌ها، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون وقتی از جهاد کشاورزی که امروزه مسئولیت سلامت دام را عهده‌دار است نسبت به تامین سلامت دام‌ها سوال داریم این سازمان پاسخ روشن و مشخصی نمی‌دهد چراکه معتقد است این موضوع به وزارتخانه متبوعش ارتباطی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه صدها بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد درحالی که این معضل متولی مشخصی ندارد، تصریح کرد:‌ طی جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، زمانی که معضل بیماری انسان و حیوان مطرح شد مسئولان عنوان کردند که این مهم باید از سوی متولیان سلامت تعیین تکلیف شود و از این طریق نسبت به این موضوع سلب مسئولیت کردند.
وی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه برخی از موضوعات حوزه دام‌پزشکی مانند تامین غذای دام مربوط به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود لذا به نظر می‌رسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت مسئولیت حوزه دام‌پزشکی و سلامت دام‌ها را متقبل شود باید مسئولیت حوزه دام را نیز بپذیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است در آینده نسبت به این موضوع نیز فرافکنی شود.
تامینی‌لیچائی تاکید کرد: امروزه وزارت جهاد کشاورزی تعهدی نسبت به معضلات حوزه دام ندارد و کوتاهی و کم‌کاری زیادی در حوزه دام انجام می‌دهد درحالی که امروزه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و حیوان در اثر بی‌توجهی‌های این وزارتخانه شیوع پیدا کرده است تاجایی که بارها شاهد بودم که ده‌ها گاو از زباله تغذیه می‌کنند که همین عامل می‌تواند بیماری‌های زیادی را منتقل کند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به این معضلات به نظر می‌رسد ابتدا باید زیرساخت‌های انتقال دام‌پزشکی به وزارت بهداشت صورت گیرد و پس از انجام اقدامات کارشناسی مسئولیت این حوزه به این وزارتخانه منتقل شود.
دراین راستا یک عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از احتمال شیوع تب مالت به دلیل کنترل نشدن بیماری‌های دامی خبر داد و گفت: دراین میان لازم است حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند تا بتوان نحوه نظارت بر دام‌ها را وسعت داد.
رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درباره شیوع تب مالت به دلیل کنترل نشدن بیماری‌های دامی، افزود: متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که نظارت دقیق و جدی در بحث فعالیت دامداران وجود ندارد که همین مساله به شیوع تب مالت منجر شده است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون‌شک انسان به عنوان میزبان واسط ممکن است دچار عارضه تب مالت شود که در نهایت ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را نیز برای وی به همراه داشته باشد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعیت آن است که اگر نظارت و کنترل بر وضعیت دام صورت نگیرد بیماری‌های زیادی وارد چرخه غذایی انسان خواهد شد که به طور حتم کنترل آن نیازمند مدیریتی یکپارچه و واحد است که باید سیاست‌گذاری آن از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد.
(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها