دوشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۱۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

آمادگی ایران و سوئیس برای سرمایه‌گذاری مشترک در معادن، صنایع غذایی و گردشگری

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مایلیم تا در حوزه صنایع غذایی، شکلات، ساعت‌سازی، تجهیزات پزشکی و زنجیره خدمات گردشگری و اکتشاف معادن با شرکت‌های سوئیسی همکاری‌ مشترک را آغاز کنیم.

این روزها اتاق بازرگانی ایران میزبان کشورهای مختلف و هیأت‌های تجاری به ویژه کشورهای اروپایی است که بررسی بازار ایران را آغاز کرده‌اند، تا به محض آنکه تحریم‌ها لغو شد، بتوانند گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند.

پس از هیات تجاری آلمان که روز گذشته دیداری با رئیس اتاق بازرگانی داشته‌اند، امروز نوبت سوئیسی‌ها بود تا برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با بخش خصوصی ایران وارد مذاکره شود.

سوئیس از جمله کشورهایی است که همواره طی سالهای گذشته از نظر روابط سیاسی رویکرد ثابتی را با جمهوری اسلامی ایران داشته و در حوزه گردشگری، صنعت شکلات و ساعت‌سازی در کنار سایر فناوری های‌تک صنعتی در دنیا بسیار مطرح است.

در دیدار امروز غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و هیأت تجاری سوئیس-که سفرای اسبق و حاضر این کشور نیز هیات تجاری خود را همراهی می‌کردند- به این نکته اشاره کرد که رابطه ایران و سوئیس نه تنها می‌تواند در بخش‌های اقتصادی گسترش یابد بلکه یک رابطه فرهنگی و علمی هم باید برقرار شود.

وی با تاکید بر اینکه مایلیم تا از توان و تجربه شرکت‌های سوئیسی در حوزه ماشین‌آلات صنعتی صنایع غذایی، دارویی، نساجی و به ویژه احیای صنعت ساعت‌سازی ایران استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: می‌توان در صنایع دارویی، گردشگری و لوازم پزشکی به عنوان جذابیت‌های اقتصادی با طرف سوئیسی همکاری‌ مشترک انجام داد، چرا که طی 2 سال گذشته برنامه اقتصادی دولت و قوانین سرمایه‌گذاری ایران راه‌های ورود شرکت‌های خارجی را هموارتر کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاثیرگذاری که در منطقه دارد، می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری‌ مشترک با کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و کشورهای حوزه قفقاز ایجاد کند و به گونه‌ای سرمایه‌گذاری در بازار ایران می‌تواند بازار 350 میلیون نفری منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شرکت‌های سوئیسی و نمایندگان‌آنها به ظرفیت حضور در بخش مکانیزه‌کردن کشاورزی ایران اشاره کرد و اینکه با توجه به کمبود آب در ایران نیاز به روش‌های جدید آبسیاری و مکانیزه کردن کشاورزی سنتی ایران ضروری است و شرکت‌های سوئیسی در این زمینه می‌توانند همکاری‌ خوبی را آغاز کنند، مضاف بر آنکه مطلعیم منابع معدنی سوئیس کاهش یافته و در کنار آن ایران از ظرفیتهای معدنی خوبی برخوردار است که دو کشور در حوزه اکتشاف، مطالعه و استخراج معادن می‌توانند کار را پیش ببرند.

در ادامه این نشست پدرام سلطانی عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: دوران سخت تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و مطمئناً آینده مانند گذشته نخواهد بود و از اکنون شرایطی ایجاد شده تا بخش خصوصی ایران از میان کشورهای مختلف همکار خود را انتخاب کنند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه سوئیسی‌ها همیشه یک سیاست و دیپلماسی ثابت را در رابطه با ایران در پیش گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ما روابط تجاری را در دو حوزه سرمایه‌گذاری‌ بزرگ و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته‌ایم، همچنین آمارهای سازمان‌های معتبر جهانی حاکی از آن دارد که ایران از نظر فرصت‌های گردشگری بین 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و مایلیم در زمینه خدمات زنجیره‌ای گردشگری از سابقه و تجربه شرکت‌های سوئیسی بهره‌مند شویم.

سلطانی همچنین با اشاره به سابقه خوب سوئیس در صنعت شکلات گفت: از آنجایی که طی سالهای گذشته صنایع غذایی ایران بسیار پویاتر شده است، مایلیم همکاری‌ مشترکی در زمینه صنایع غذایی به ویژه شکلات داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران این را هم گفت که سالانه بیش از 200 نمایشگاه مختلف در ایران برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای شکرت‌های خارجی به ویژه سوئیس فراهم می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌ که انجام شده بنا داریم تا ظرف 15 سال آینده حجم صادرات غیرنفتی را به 175 میلیارد دلار برسانیم که بخش خصوصی در این میان باید سهم پررنگ‌تری را ایفا کند.

 

فارس

(دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها