دوشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۷۱۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کیفیت محصولات وارداتی در حوزه مواد غذایی مهمتر از کمیت آنها است

رییس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات با بیان اینکه، تجربه نشان داده تنها راه حفاظت از جامعه درمقابل ورود کالای قاچاق، بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته، استفاده از ابزارهای حمایتی برای واردات قانونی و شناسنامه دار است، تاکید کرد: کیفیت محصولات وارداتی در حوزه مواد غذایی مهمتر از کمیت آنها است.

علیرضا مناقبی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی مدیریت واردات در کشور، اظهار داشت: واردات صحیح ، منطقی، کیفیت مدار و منطبق بر ضوابط فنی می تواند از یک سو موجب ارتقاء سطح تولید داخلی شود و از سوی دیگر زمینه های انتقال تکنولوژی تولید به داخل کشور را فراهم کند.

وی، واردات کیفی و بهینه را موجب افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده و رضایت سلائق مختلف درجامعه دانست و افزود: بدون تردید امکان انتخاب بیشتر به معنای رقابت پذیری بازار است و رقابت پذیری بازار بدون تردید ارتقاء تولید را بدنبال خواهد داشت.

مناقبی ضمن تقدیر از تلاشهای سازمان غذا و دارو و با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای امسال شعار ایمنی غذا را مدنظر قرار داده است، گفت: ابعاد وسیع ایمنی غذا حکم می کند، ساز و کارهای نظارت و ارزیابی محولات غذایی براساس'استانداردهای تجایت جهانی'در آماده باش کامل قرار داشته باشد.

رییس انجمن واردکنندگان مواد غذایی با اشاره به مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به تولیدکنندگان محصولات منتخب از سوی سازمان غذا و دارو، بیان کرد: ترکیب شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی که موفق به دریافت نشان ایمنی و سلامت شدند نشان داد واردات بهینه می تواند تسهیل گر چرخ های صنعت باشد.

مناقبی ادامه داد: اهتمام دولت به نظارت و تامین کیفیت و سلامت مواد غذایی وارداتی و تولید داخل موجب شده این موضوع به عنوان مساله ای کلیدی برای رقابت در صحنه صنایع غذایی و حتی بقای شرکت های تجاری فعال درحوزه مواد غذایی تبدیل شود.

مناقبی اظهار داشت: از آنجا که برخی مواد اولیه در این صنعت وارداتی هستند با وضع تحریم ها، چالش های جدی در این زمینه برای صنایع غذایی بوجود آمده است، به همین جهت در دوره پساتحریم بسترسازی لازم برای بهبود کیفیت مواد اولیه بعنوان اولیه حلقه از این زنجیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: امروز دولت به طور روز افزون برای مسایلی همچون کیفیت، بهداشت و ایمنی مواد غذایی وارداتی و تولید داخل، اهمیت بیشتری قایل می شود و این موضوع در نحوه تنظیم برنامه ششم توسعه کاملا نمایان است.

وی با اشاره به اینکه نظارت نباید موجب اخلال در روند واردات قانونی شود، تاکید کرد: البته افراط و تفریط در این زمینه می تواند عوارض و تبعات منفی بر بنگاه های اقتصادی این حوزه تحمیل کند که سیاستگذاران باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند. نظارت نباید موجب اخلال در روند واردات قانونی شود.

به گفته مناقبی، کیفیت محصول نهایی رابطه مستقیمی با زنجیره تولید تا مصرف دارد که در آن عوامل متعددی مانند مدیریت استراتژیک، ماشین آلات، فرمولاسیون، اتوماسیون، مواد اولیه ،نوع بسته بندی، بازاریابی و حتی قوانین و مقررات اداری سازمانهای دولتی موثر است.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات با اشاره به ضرورت رقابت پذیری محصولات غذایی، تصریح کرد: تولید ملی به طور حتم زمانی انگیزه لازم برای افزایش بهره وری، ارتقاء کیفیت و جلب رضایت مصرف کننده را به همراه خواهد داشت که در عرصه رقابت بازار در رویارویی با کالاهای با کیفیت قرار گیرد.

به گفته وی ذائقه و سلیقه مصرف کننده موجب می شود مردم جنس با کیفیت را انتخاب کنند و ناچار تولید ملی به سوی افزایش کیفیت گام خواهد برداشت.

 

ایرنا

(دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها