یکشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۰۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

داستان یارانه نان را دولت نیمه تمام نگذارد/ضایعات نان کم نشده است

چند هفته ای است که ادامه پرداخت یارانه نان و آزادپز شدن نانوایی ها علامت سوالی برای مردم شده است و اینکه دولت چه تصمیمی را خواهد گرفت.در این خصوص نمایندگان مجلس از دولت خواستند که نسبت به وضعیت نان نظرنهایی اعلام شود تا مردم برای خرید نان دچار مشکل نشوند و همواره قیمت متنوع و شناور نباشد و حداقل آنکه کیفیت نان ارتقا پیدا کند.

در بودجه سال 94 نمایندگان خانه ملت  تصویب کردند که  دولت مجاز است از محل اصلاح قیمت و درآمدی که از ناحیه آزاد پز شدن نانوایی ها ایجاد می‌شود که قریب به 5هزار میلیارد تومان باشد، به اقشار آسیب پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیربیست هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه ای که الان در بخش نان داده می شود یارانه دهد.یعنی حداقل 50درصد بیشتر از 4500 تومانی که اکنون به  مردم پرداخت می شود.در حال حاضر قیمت نان دو نرخی شده است.یکسری از واحد های صنفی آزاد پز شدند و گروهی دیگر همچنان با قیمت تعیین شده برای ارد یارانه ای نان را به دست مردم می رسانند.در کل کشور به طور متوسط 9 درصد نانوایی ها آزاد پز شدند و این عدد 11 درصد از برنامه تدوین شده عقب است.

*علیپور: دو نرخی شدن قیمت نان فساد آوراست


در این خصوص محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت:ما با دو نرخی شدن قیمت نان به شدت مخالف هستیم چرا که این امر بسیار فساد آور است و اگر ادامه پیدا کند به قاچاق بیشتر آرد ختم خواهدشد .بدین جهت دولت در تصمیم گیری خود نباید تعلل کند.هر چقدر این امر با تاخیر روبرو شود میزان نارضایتی مردم از موضوع نان بیشتر می شود.

وی افزود:سرانه مصرف نان در کشور و به خصوص روستاها و شهرهای کوچک به دلیل نوع کار آنها خیلی بیشتر است از اینرو معتقدم که اگر قرار است  حمایت های مالی از اقشار آسیب پذیر صورت گیرد باید با سرعت انجام شود.

علیپور تصریح کرد:مجلس دربودجه سال جاری مجوز قانونی به دولت داده است که ضمن حذف اقشار پردرآمد برای اصلاح قیمت نان تصمیم گیری کند.اگر دهک های بالای درامدی شناسایی و حذف شوند قطعا یارانه نان به دهک های متوسط و ضعیف جامعه خواهد رسید.

وی ادامه داد:حذف یارانه نان در اختیار دولت است و اگر به طور دقیق قانون اجرا نشود دولت باید پاسخگو باشد.معتقدم راهی را که دولت یازدهم باید پیش بگیرد یک اصلاح قیمت ها و آزاد پز شدن تمام نانوایی های کشور است و دوم حذف اقشار پردرآمد و شناسایی دهک های پایین جامعه برای پرداخت یارانه نقدی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:میزان گندم مصرفی خبازی ها سالانه 9 میلیون تن است لذا باید این رقم اصلاح شود تا سرمایه های ملی کشور از بین نرود.

طبق آمارها میزان بار تحمیل شده به دولت بابت مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گندم 61650 میلیارد ریال است. همچنین میزان یارانه نقدی پرداختی به 76 میلیون نفر طی یکسال هم 41160 میلیارد ریال است. با این اوصاف جمع کل یارانه پرداختی بابت گندم، آرد و نان 102810 میلیارد ریال است. از آنجا که دولت یارانه قابل توجهی بابت نان پرداخت می کند و بعضاً آرد دولتی هم از شبکه خارج می شود آزادسازی قیمت نان یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه کیفیت نان های آزاد پز افزایش پیدا نکرده است و این در حالی می باشد که هدف از آزاد پزی کاهش دور ریز نان بود افزود:ضایعات نان مانند گذشته زیاد است و اگر در آمارها عنوان می شود که از حجم آن کاسته شده است به دلیل مدیریت مصرف مردم با توجه به افزایش قیمت ها است.در گذشته بخش قابل توجهی از نان خوراک دام و طیور می شد ولی اکنون به علت رشد قیمت ها شاهد بروز چنین اتفاق های نیستیم.

علیپور درباره تاخیر دولت دراجرای قانون و آزاد پز شدن نانوایی ها گفت:دولت باید شجاعانه  و بدون تعارف در این موضوع ورود کند  و هر گونه محافظه کاری باعث تنش خواهد شد.اگر دولت توان اجرای قانون را ندارد باید بگوید.

برخی معتقدند که دولت نمی خواهد آغاز کننده حذف یارانه نان باشد و در این خصوص ترجیح می دهد که نمایندگان مجلس ورود پیدا کنند.از  نیمه دوم سال گذشته دولت اعلام کرد 20 درصد نانواییهای هر استان می تواند درخواست آزادپز شدن را بدهد لذا این انتظار می رفت که دولت حداقل امسال بدون از دست  دادن زمان دراین باره تصمیم قاطع بگیرد.

*پورابراهیمی: دولت نانوایی ها را آزادپز کند اما یارانه هم بدهد

محمد رضا  پور ابراهیمی نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری  خانه ملت گفت:دولت نباید داستان یارانه نان وآزاد پز شدن نانوایی ها را نیمه تمام بگذارد لذا باید با فوریت تصمیم گیری شود.دولت می تواند تمام نانوایی های کشور را آزاد پز کند اما در کنار آن یارانه پرداخت کند.

وی افزود:زمانیکه موضوع آازدپز شدن تمام نانوایی ها مطرح شد اتحادیه نانوایان وعده داد که کیفیت نان ارتقا پیدا کند اما تنها روزهای اول آزاد پز شدن نانواییها کیفیت تغییر کرد و اکنون دوباره ضمن کاهش وزن چانه ها ، کیفیت نان کاهش پیدا کرده است ، از اینرو مردم بابت چه تفاوتی باید قیمت بالاتری را پرداخت کنند؟

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:وضعیت فعلی هیچ رقابتی را بین تولید کنندگان نان  ایجاد نکرده است و تنها مردم هستند که از بلاتکلیفی در قیمت ها و آزاد پز شدن نانوایی ها متضرر می شوند.دولت باید برای بهبود کیفیت نان برنامه ریزی کند و به عنوان یک خواسته مردمی از واحد های صنفی نان این امر را درخواست و پیگیری کند.

وی در باره نظارت ها گفت:اگر نظارت دولت بر بازار نان قوی باشد قطعا هیچ تخلفی صورت نمی گرفت اما به نظر می رسد دولت با تمام قوا در این بخش ورود نکرده است.
(یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها