یکشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۰۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

نبود انسجام نظارتی علت گرانی بی ضابطه لبنیات

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: افزایش دوباره قیمت لبنیات پیش از تصویب و اعلام رسمی قیمت های جدید نشان دهنده نبود انسجام مدیریتی و نظارت لازم از سوی متولیان امر است.

محمدتقی توکلی در واکنش به پیشتازی محصولات لبنی در افزایش قیمت ها،گفت: با توجه به اینکه در سال جدید موضوع افزایش دستمزدها و مالیات بر ارزش افزوده را داشته ایم،افزایش قیمت برخی محصولات،طبیعی است اما این کار باید به صورت رسمی و قانونی صورت گیرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه خود تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به شکل و دلخواه قیمت را تغییرداده و افزایش دهند؛قانونی و قابل قبول نیست.

ضرورت رعایت معادله هزینه-درآمد و تنظیم قیمت ها

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: مسئولان تنظیم بازار و اتحادیه ها باید براساس معادله تنظیم قیمت ها یعنی بررسی هزینه-درآمد،قیمت های جدید و منطقی را بر اساس ضوابط اعلام کنند نه اینکه هرج و مرج در بازار بر قیمت ها تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد:قیمت مورد انتظار تولیدکننده و قابل توجیه برای مصرف کننده،درحد معمول قابل قبول است اما اینکه گاه و بیگاه و بدون ضوابط قیمت ها تغییر کند،درست نبوده و قابل چشم پوشی نیست.

توکلی گفت:اگر افزایش قیمت ها قابل کنترل نباشد به تولید آسیب می زند؛ براین اساس با توجه به اینکه نرخ رسمی و میزان افزایش قیمت لبنیات هنوز اعلام نشده، افزایش قیمت این محصولات قابل قبول نیست و نشاندهند نبود انسجام مدیریتی لازم و نبود نظارت از سوی متولیان امر است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس یادآورشد: افزایش قیمت محصولات از جمله لبنیات باید بر اساس قانون و مصوبه مشخص و ایجاد تفاهم لازم صورت گیرد و انجام این کار به صورت دلخواه و از سوی هر فردی درست نیست و مسئولان باید این روند ناصحیح را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در حالی که صنایع لبنی در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت انواع محصولات خود را برای چندمین بار افزایش دادند، امسال هم در گرانی محصولات کشاورزی پیشتاز شدند و محصولات خود را گران‌تر از سال گذشته روانه بازار کردند. البته مشخص نیست که این میزان افزایش قیمت که به بهانه مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته، قانونی است یا خیر و دستگاه‌های نظارتی وظایف‌شان را کی باید انجام دهند؟

سال 93 لبنیات ،حدود 12 درصد رشد قیمت داشت/ افزایش 50 درصدی قیمت برخی محصولات در سال جدید!

بر اساس این گزارش،سال گذشته صنایع لبنی از تیرماه تا اسفند‌ماه در چندین مرحله قیمت محصولات خود را افزایش دادند و علی‌رغم این‌که آمارهای رسمی مانند آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد صنعت لبنیات طی سال 1393 حدود 12 درصد رشد قیمت داشته است، لبنیاتی‌ها در برخی محصولات تا 50 درصد نیز افزایش قیمت را اعمال کردند که گشت و گذاری در بازار محصولات لبنی گواه آن است.

اسفندماه پارسال افزایش قیمت انواع شیر در بسته‌بندی‌های مختلف مورد اعتراض سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قرار گرفت و هشدار این دستگاه نظارتی گریبانگیر صنعتی‌ها شد، اما کارخانه‌های لبنی توجهی به آن نکردند و جز چند برند خاص مابقی صنایع تغییری در قیمت‌های افزایش یافته خود اعمال نکردند. در سال جاری نیز دقیقا در ایام تعطیلات نوروزی و بعضا هفته‌های پایانی فروردین‌ماه صنایع لبنی باز هم نشان دادند که در افزایش قیمت‌های خود پیشتاز هستند. البته آنها علت این افزایش قیمت را بالارفتن یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده برمی‌شمرند.

 قیمت‌های جدید صنایع لبنی نشان می‌دهد که افزایش قیمت آنها نه تنها بیش از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده است بلکه شیر و پنیر هم که مالیاتی بر آنها اعمال نمی‌شود نیز در ردیف افزایش قیمت‌ها قرار گرفته‌اند، چرا که به عنوان مثال ماست دبه‌ای که تا پارسال 8000 تومان عرضه می‌شد با حدود 6.5 درصد افزایش به 8500 تومان رسیده است. قیمت شیر نایلونی یک لیتری نیز حدود 100 تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت شیر بطری‌ یک لیتری هم با همین میزان افزایش قیمت مواجه شده است. برخی از فروشندگان لبنیات مطرح کرده‌اند که برخی از برندهای مطرح که سهم بیشتری در بازار داخلی این محصولات دارند باز هم در هفته‌های آینده روند افزایش قیمت خود را ادامه خواهند داد.

 این‌ها در حالی است که در فروردین امسال معاون اول رییس جمهوری در بخشنامه‌ای، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد.

 

خانه ملت

(یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها