یکشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۷۰۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مرغ هورمونی واقعیت ندارد/ لزوم افزایش آگاهی مردم

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: اصولا چیزی به نام مرغ هورمونی در صنعت پرورش طیور وجود ندارد و مردم نباید نگران باشند.

رضا رحیمی، با بیان این که مرغ هورمونی واقعیت ندارد، افزود: با توجه به فعالیت های نتیجه بخش اصلاح نژاد، رعایت اصول تغذیه علمی و کنترل بیماری ها در صنعت طیور طی دهه های اخیر که منجر به رشد سریع مرغ های پرورشی می شود، استفاده از هورمون های گرانبها به این منظور به هیچ وجه توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

رحیمی با اظهار تأسف از کم اطلاعی طیف وسیعی از جامعه در این خصوص حتی در میان جامعه پزشکی تصریح کرد: آگاهی اندک و ناقص جامعه از این موضوع موجب سوء استفاده برخی سودجویان و تبلیغ غیرواقعی مرغ های بدون هورمون شده است.

وی ادامه داد: آنچه در صنعت پرورش طیور البته آن هم به طور کنترل شده مورد استفاده قرار می گیرد، انواع آنتی بیوتیک است که به منظور پیشگیری و درمان بیماری های گله و نیز عامل محرک رشد مصرف می شود و درهرصورت مردم مطمئن باشند که سازمان دامپزشکی با پایش مستمر و نمونه برداری از واحدهای پرورش دهنده طیور، باقیمانده دارو و آنتی بیوتیک ها را تحت کنترل دارد تا از حد مجاز فراتر نرود و محصولی سالم به دست مصرف کنندگان برسد.

وی در عین حال اضافه کرد: با فرهنگ سازی و اتخاذ تدابیر لازم از سوی دامپزشکی مانند ترویج مدیریت علمی و واکسیناسیون موثر گله های طیور، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز به تدریج در کشور در حال گسترش است.

رحیمی ابراز امیدواری کرد که در سال های آینده با بهبود زیرساخت ها و توسعه سرمایه گذاری ها شاهد تولید و عرضه فرآورده های غذایی ارگانیک ازجمله مرغ ارگانیک نیز در کشورمان باشیم که در هیچ یک از مراحل زنجیره تولید آن از مواد شیمیایی بهره گرفته نمی شود.

وی همچنین با اشاره به شعار "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" که به عنوان شعار بهداشتی امسال تعیین شده است، سلامت انسان را وابسته به سلامت دام و غذاهای با منشأ دامی دانست و خواهان گسترش همکاری های بین بخشی تمامی دستگاه های مسئول با هدف تحقق این شعار جهانی شد.

وی یادآور شد: سال گذشته در کشتارگاه صنعتی طیور بجنورد سه میلیون و ۵۹ هزار ۳۳۵ قطعه طیور توسط ناظران بهداشتی دامپزشکی، بازرسی قبل از کشتار شد و از این تعداد طیور کشتاری پس از ضبط و معدوم سازی حدود ۴۳ تن فرآورده ناسالم بیش از  هشت هزار و ۳۷۸ تن گوشت مرغ، استحصال و به بازار مصرف عرضه شد.

 

مهر

(یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها