یکشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۹
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۷۰۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

درباره تخلفات روغن پالم و خمیر مرغ کوتاه نمی‌آییم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پالایش محصولات از مزرعه تا عرضه پیگیری می‌شود و در بحث خمیر مرغ و روغن پالم کوتاه نمی‌آییم، گفت: برخی مواقع نباید بروز یک شایعه منجر به تصمیم‌گیری‌‌هایی شود که مضر سلامت جامعه است.

 رسول دیناروند در مراسم یازدهمین دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت ایران به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های مهمش در سال جدید مبحث غذاست، به هر حال ایمنی غذا یک فرایند فرابخشی به حساب می‌آید و به تنهایی وابسته به وزارت بهداشت نیست و این در حالی است که صنایع غذایی تأثیر بسیار بالایی در صنعت توریسم و صادرات کشور دارد.
وی افزود: متأسفانه اگر سلامت ایمنی غذا به خطر بیافتد بیماری‌های بسیاری در کشور شیوع پیدا می‌کند که می‌توان از بیماری اسهال تا سرطان عنوان کرد.
رئیس سازمان غذادارو با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از روغن پالم بیان کرد: نتیجه این اقدامات کاهش  واردات بیش از 300 هزار تن روغن پالم بود که با دیگر روغن‌های مناسب جایگزین شد.
 دیناروند ادامه داد: در بحث خمیر مرغ و پالایش محصولات از مزرعه تا عرضه تلاش خودمان را می‌کنیم، بنابراین ایمنی غذا را براساس شاخص‌های سلامت‌محوری از جمله کاهش چربی و نمک در دستور برنامه‌هایمان داریم به طوری که امروز می‌توانیم لوح‌های ایمنی و سلامت را به تولیدکنندگان موفق اهدا کنیم.
وی با تأکید بر همکاری‌های فرابخشی در نظارت محصولات غذایی گفت: به هر حال میلیون‌ها محصول تولید می‌شود و نمی‌توان یک دستگاه و یا نهاد آن‌ها را بازرسی کند، بنابراین ایمنی غذا مرزی نمی‌شناسد.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ما برای ایمنی و سلامت غذا برنامه‌های جامع و ملی در شورای عالی سلامت تضمین کردیم که حاصل برخی از این برنامه‌ها را نیز امروز با اهدای نشانه‌های ایمنی و سلامت به محصولات غذایی شاهدیم.
دیناروند با اشاره به این‌که تمام تصمیمات باید براساس شواهد صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: برخی مواقع شاهدیم به دلیل بروز یک شایعه تصمیماتی گرفته می‌شود بنابراین باید در وهله نخست سلامت افراد و جامعه در نظر گرفته شود که این مساله نیز منوط به همکاری‌های فرابخشی است.
وی در حاشیه مراسم در یازدهمین دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهارداشت: طرح برچسب اصالت محصولات دارویی به شکل جدید از چند ماه پیش آغاز شده است و فعلاً فقط در مورد داروها است و به تدریج محصولات غذایی و آرایشی ، بهداشتی به آن اضافه می شود.
دیناروند تاکید کرد: امکان تقلب برچسب اصالت کم است زیرا هر محصولی یک کد واحد دارد و می‌توان از طریق نرم افزارهای تلفن همراه و اینترنت اصالت کالا را استعلام کرد و از این طریق امکان ورود کالای قاچاق به بازار کاهش می یابد. برچسب اصالت روی 10 درصد داروهای وارداتی نصب شده و تا پایان شهریور سامانه برچسب اصالت برای همه داروها به کار گرفته خواهد شد.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبودهای دارویی نیز گفت: در تلاش هستیم کمبودهای دارویی به حداقل برسد البته وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است اما نمی توان ادعا کرد که کمبودهای دارویی به صفر رسیده است و هم اکنون کمتر از 30 قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد. جای خوشحالی است که دوره کمبودهای دارویی کوتاه مدت و در حد یک تا دو هفته بوده است.
وی بیان کرد: 98 درصد داروهای ارائه شده در بازار ناصرخسرو نیز داروهایی هستند که داروخانه‌ها نمی‌توانند آنها را به صورت قانونی تامین کنند زیرا این داروها برای پاسخ به نیازهای غیرواقعی در حوزه بدنسازی، دوپینگ، مسایل جنسی و سقط جنین است، بنابراین به هیچ وجه از بازار ناصرخسرو دارو تهیه نکنند زیرا ناصرخسرو مکانی غیرقانونی برای ارائه داروهای تقلبی است.
اسامی 7 محصول پُر مصرف کشاورزی حاوی آلاینده بیش از حد مجاز منتشر می‌شود
دیناروند درباره اسامی 7 محصول پُر مصرف کشاورزی حاوی آلاینده بیش از حد مجاز عنوان کرد: این 7 محصول پُر مصرف کشاورزی در سال 93 مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند و نمونه‌های مختلف آنها در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو بررسی شدند. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که این محصولات، به جز آلاینده و باقی مانده سموم ، حاوی نیترات و فلزات سنگین هم بودند.

وی این موضوع را نگران کننده عنوان کرد و گفت: این محصولات در آزمایش‌ها و مطالعات قبلی تا 30 درصد حد مجاز استانداردها را رعایت کرده بودند اما پایش و ارزیابی سال گذشته از محصولات یاد شده نشان می‌دهد که آنها بیش از حد مجاز آلاینده و باقی مانده سموم را داشتند. بنابراین نتایج آزمایش‌های کنترل غذا و دارو به زودی منتشر می‌شود تا مردم و مسئولان به ویژه مسئولان کشاورزی، نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند.

 

تسنیم

(یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها