شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۶
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۵۷۰۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

استفاده مستقیم از کاغذهای بازیافتی برای بسته‌بندی موادغذایی ممنوع

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به فعالیت 60 واحد بسته‌بندی موادغذایی فعال در استان از پلمپ هشت واحد و در دست اقدام بودن پرونده تخلف 12 واحد دیگر خبر داد.

"رضا مورکیان" در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به فعالیت 60 واحد بسته‌بندی موادغذایی فعال و دارای مجوز سازمان غذا و دارو در استان، اظهارکرد: در سال گذشته در مجموع بیش از هزار و 500 مورد بازرسی از صنایع تولیدی مواد غذایی در استان صورت گرفته است که البته قریب به نیمی از این بازدیدها مربوط به واحدهای بسته‎‎بندی مواد غذایی بوده است.

وی در همین رابطه از پلمپ هشت واحد بسته‎‎بندی موادغذایی استان در سال گذشته به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشی خبر داد و تصریح کرد: این واحدها شامل پنج واحد شیرینی‌سازی، دو کارگاه قندخردکنی و یک کارگاه ادویه‌جات بوده است و علاوه بر این نیز پرونده تخلف 12 واحد دیگر نیز در دست اقدام است.

مورکیان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت مواد غذایی در جامعه، واحدهای بسته‌بندی این قبیل کالاها مشمول رعایت نکات بهداشتی هم در مورد موادغذایی و هم در مورد بسته‎‎بندی آنها هستند.

وی با اشاره به الزام این واحدها به اخذ پروانه ساخت از وزارت بهداشت برای دریافت شناسه نظارت و داشتن مسئول فنی در واحد، گفت: محصولات تولیدی این واحدها پس از دریافت پروانه ساخت نیز به صورت دوره‌ای از سوی کارشناسان بهداشتی مورد کنترل و آزمایش قرار می‎‎گیرد و در صورت نیاز برخوردهای قانونی لازم انجام می‌گیرد.

برخورد با کارگاه‎‎های بسته‎‎بندی زیرزمینی

این مقام مسئول متذکر شد: متاسفانه گاهی برخی مواد غذایی در کارگاه‎‎های زیرزمینی و حتی بعضاً با جعل شماره مجوز‌های بهداشتی، بسته‎‎بندی و در بازار عرضه می‎‎شوند که در این رابطه کارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به جد در تلاش برای شناسایی و برخورد قانونی با این گونه موارد هستند.

وی استفاده از کارتن‌های بازیافتی در تولید جعبه‌های بسته‎‎ بندی به ویژه‎‎ آنهایی که در ارتباط مستقیم با موادغذایی هستند را منوط به یک سری ضوابط و اخذ پروانه از وزارت بهداشت دانست و افزود: این قبیل واحدها به هیچ وجه حق استفاده مستقیم از کاغذهای بازیافتی برای بسته‌ بندی موادغذایی را ندارند و کاغذهای بازیافتی تنها در صورت داشتن پوششی از کاغذ بکر یا لایه پلی‌اتیلن یا نایلونی لَمینت ‌شده و به عنوان لایه میانی قابل استفاده هستند.

مورکیان با تاکید بر این که این بسته‎‎بندی‎‎ها نیز باید مندرج به شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و سایر مشخصات باشند، گفت: متأسفانه بعضی بسته‎‎بندی‎‎های نبات‌ها فاقد این شرایط هستند که در این باره موضوع برخورد قانونی با متخلفین در دستور وزارت بهداشت است.

مدیر نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و داروی استان در پایان نیز درج مشخصاتی مانند نام تجاری محصول، نام شرکت تولیدکننده یا بسته‌ بندی، آدرس شرکت، ترکیبات موادغذایی موجود در بسته، وزن خالص، شماره پروانه ساخت محصول، تاریخ تولید و انقضاء و سری ساخت و غیره را روی محصولات بسته‎‎بندی شده، ضروری خواند.

لزوم رعایت استاندارد در مندرجات بسته‌بندی‌‎‎ها

"محمدحسین ماجدی" مدیر کل استاندارد استان یزد نیز در رابطه با استاندارد بسته‌بندی موادغذایی در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه یزد، اظهار کرد: وقتی کالایی را استاندارد می‌کنیم، بسته‌بندی آن هم مشمول استاندارد است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از محصولات که خود محصول استاندارد است ولی بسته‌بندی آن استاندارد نیست، از نظر ما دارای استاندارد شناخته نمی‌شود.

ماجدی ادامه داد: بسیاری از واحدها نیز به دلیل عدم رعایت استاندارد در بسته‌ بندی و نشانه‌گذاری روی بسته‌ بندی‌های خود، مردود شناخته می‌شوند.

وی در پایان نیز در همین رابطه به عنوان نمونه گفت: روغن کنجد تصفیه شده، قابلیت سرخ کردن دارد ولی در مقابل روغن‌های کنجد بکر و غیر تصفیه شده، چنین قابلیت‌هایی ندارند و این درحالیست که در بسته‌بندی این گونه تنها درج می‎‎شود "مخصوص سالاد و پخت و پز" و اشاره‌ای به نداشتن قابلیت سرخ کردن در مورد آنها نشده است که چنین محصولاتی از نظر اداره استاندارد، غیراستاندارد محسوب می‎‎شود.
(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها