شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۷۰۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

سواد تغذیه ایرانی‌ها نیازمند بازنگری

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: بر اساس مطالعات کشوری و آمارهای موجود، 87 درصد مردم کشورمان در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنند.

 "جلیل کوهپایه‌زاده" در برنامه بازدید مسئولین و کارشناسان دانشکده علوم پزشکی ساوه از تولیدات کشاورزی سالم شهرک گلخانه‌ای آوه افزود: این آمار نشان می‌دهد که بایستی سواد تغذیه‌ای مردم ما مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سبک مصرف مواد غذایی در کشور ما در حال حاضر نسبت به گذشته بدتر شده است، گفت: سال‌ها قبل مردم ما در سبد غذایی‌شان بیشتر از گروه‌های غذایی سالم مانند گوشت سالم، میوه و سبزیجات استفاده می‌کردند، در حالی‌که در حال حاضر بیشتر از گروه‌های قندی و چربی استفاده می‌شود و این سبک مصرف مواد غذایی علت عمده ایجاد بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، چاقی، قلبی و عروقی و غیره در کشور است.

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه باید از تولیدکنندگان مواد غذایی سالم در کشور حمایت کرد، افزود: باید دولت و مردم برای حفظ سلامتی از مواد غذایی که به صورت سالم و ارگانیک توسط تولیدکنندگان تولید می‌شود، حمایت کنند.

وی با اشاره به روز جهانی بهداشت گفت: همه ساله 18 فروردین ماه بعنوان روز جهانی بهداشت در نظر گرفته می‌شود و برای هر سال هم سازمان جهانی بهداشت با توجه به شرایط بهداشتی جهان موضوعی را انتخاب می‌کند تا کشورها به آن مسئله بیشتر بپردازند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به منظور از شعار روز جهانی بهداشت که با موضوع ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره عنوان شده است، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که مفهوم این شعار یعنی اینکه از لحظه کشت، تولید و توزیع تا زمان مصرف باید به سلامت غذایی که مصرف می‌کنیم، توجه شود.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل مجتمع گلخانه‌های آوه نیز گفت: این اولین جلسه‌ای است که در این مکان برای ارتقاء سلامتی خانواده و فرزندانمان برگزار می‌شود، چراکه سلامتی اساس زندگی انسان است.

"مجید خلیلی تهرانی" افزود: در گذشته مردم اکثرا مواد غذایی خودشان را به صورت خانگی تولید می‌کردند و غذای سالم مصرف می‌کردند، ولی با رشد جوامع و افزایش استفاده از تکنولوژی‌ در صنعت غذایی به همان اندازه عوارض سوء تولیدات غذایی هم افزایش پیدا کرد.

وی گفت: به عقیده من بعنوان تولیدکننده محصولات سالم، اگر بخواهیم از بسیاری از بیماری‌ها نجات پیدا کنیم باید آگاهی مردم به سلامت آنچه که مصرف می‌کنند را افزایش دهیم.

خلیلی تهرانی افزود: به دلیل اینکه محصولات گلخانه‌ای در فضای بته تولید می‌شود، قابلیت کنترل بیشتری نسبت به آفات در خصوص آنها وجود داشته و از روش‌های فیزیکی و بیولوژیکی جهت دفع این آفات استفاده می‌شود که می‌تواند به سلامت محصول بیفزاید.

وی افزود: هم دولت باید نسبت به تولیدات سالم غذایی بدون سم و ارگانیک توجه بیشتری کند و گواهی‌های لازم را صادر کند و هم مردم باید در تهیه مواد غذایی سالم دقت کنند، چراکه هرچه تقاضا بیشتر شود، عرضه نیز متفاوت خواهد شد.

در این همایش دکتر "فاطمه امیری" متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر ذبیحی متخصص داخلی به تشریح مباحث تغذیه‌ای و بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم پرداختند.

در این همایش علمی که ساکنین و مسئولین محلی نیز در آن حضور داشتند، در خصوص تولیدات غذایی سالم و تغذیه مناسب برای افراد جامعه آموزش‌هایی ارائه شد.

 

ایسنا

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها